Tri roky po štarte PS4 a postupnej dominancii v aktuálnej generácii herných konzol (Xbox One sa vzchopil uvedením iterácie Xbox One S, Wii U boj v tejto generácii vzdalo, Switch príde na jar 2017) skúša Sony na trhu niečo nové. Uviesť konzolu s lepšími parametrami pre vysokokvalitný zážitok z niektorých hier, hoci nemá exkluzívne tituly - a zároveň dokáže koexistovať na trhu so štandardnou PS4.

Ambície Japoncov sú na tento rok veľké, predať vo fiškálnom roku 20 miliónov konzol. Revízia PS4 Slim je prvým krokom k úspechu: nový dizajn, drobné vylepšenia, nižšia cenovka. Za 299 € môžete naskočiť do generácie s oprášenou verziou PS4.

Tento krok prichádza na štvrté Vianoce a je prakticky zhodne načasovaný s PS3 generáciou. Sony by sa určite podarilo dominovať predaju, hoci tento rok sa minimálne v Severnej Amerike lepí na päty Microsoft. Oveľa viac si však Sony sľubuje od PS4 Pro.

Prečo to Sony robí

Vďaka použitej architektúre, procesorom a grafickým kartám, ktoré majú ďaleko od proprietárneho Cellu v PS3, získalo Sony nevídanú šancu. Inšpirovaná svetom smartfónov, kde novinka chodí každý rok a použitím dostupných komponentov, ktoré sa priebežne vyvíjajú, sa rozhodla pre upgrade v strede generácie.

Stačilo vložiť do útrob PS4 lepší procesor Jaguar, rýchlejšiu grafickú kartu Radeon a popracovať na využití dostupnej pamäte - a zrazu je na svete PlayStation 4 Pro. Na papieri má vyšší hardvérový výkon, takže Sony môže deklarovať, že má aktuálne najvýkonnejšiu konzolu na svete.

Ale pádny argument pre kúpu je aj inde. Veľa hráčov preferuje čo najsilnejší hardvér pre svoje hry a bežne inklinuje k PC. Ak hráči nemajú dosť peňazí na upgrade, siahnu po najvýkonnejšej konzole. Práve pre nich je PS4 Pro. A rovnako aj pre cieľovú skupinu konzolistov, ktorí chcú hrať na najlepšej PlayStation.

Sony si sľubuje vyšší predaj cez uvedenie PS4 Pro a súčasne aj cez posúvanie starších konzol ďalej, aby zákaznícka báza ďalej rástla. Napríklad aby hráči posunuli staršiu PS4 súrodencom alebo ju predali niekomu, kto ešte systém od Sony nemá.

A je tu aj technologický aspekt. PC sa neustále vyvíja. Kúpou nového procesoru či grafickej karty drží hráč ľahšie krok s dobou. Pri konzolách musel doteraz čakať päť až osem rokov na výmenu. PS4 Pro je postavená tak, že sa priblíži k PC už po troch rokoch a odstup nebude taký veľký. Všetci veria, že ak funguje systém častejších upgradov pri smartfónoch či inej technike, mohol by zabrať aj u konzol.

Ale Sony volí relatívne opatrný prístup. Žiadny bombastický launch. Všade zdôrazňuje, že PS4 Pro nie je nová generácia konzoly. Ani nebude mať exkluzívne hry. Je to krok vpred pre PS4 rodinu, všetky hry budú fungovať a vice versa, ani po príchode PS4 Pro sa netreba báť, že by pôvodné PS4 hry nespustili.

Aké vylepšenia dostanú hry

Pri septembrovom uvedení sa ponoril Mark Cerny (hlavný architekt PS4) do technického víru detailov. V praxi ide o vizuálne zlepšenia, ktoré by mali hráči postrehnúť. V hlavnej roli 4K rozlíšenie. K nemu však treba 4K TV a ich penetrácia ešte nie je vysoká. Ďalším aspektom je lepšia paleta svetelnosti – HDR. Aj k nej však treba špeciálnu TV, ktorú nemá veľa hráčov.

Lepším argumentom môže byť rýchlosť hier a dosahovanie plynulého počtu snímkov – tzv. frame rate. To je mantra najmä pre vývojárov strieľačiek, ktorí tvrdia, že pri 60 fps je hra rýchlejšia a hráč skôr postrehne nepriateľov a reakcie ako pri 30 fps. Pri rovnakom engine sa môžu autori opäť rozhodnúť, čomu dať prednosť – aj pri vyššom výkone ostáva dilema, či zvoliť vyššie rozlíšenie alebo rýchlosť?

PS4 Pro by mohla dať odpoveď na otázku. Ak autori ostanú pri 1080p, budú mať oveľa ľahšiu úlohu dosiahnuť lepší výkon vo FullHD – a tým pádom sa môžu venovať rýchlosti. Ak skúsia ísť vyššie, bude na nich, či skúsia napríklad 1440p, 1620p alebo už 2160p – no tam hrozí, že tieň 30 fps neprekročia.

Práve honba za vyššími rýchlosťami a optimalizácia by mohla pomôcť aj najpočetnejšej cieľovej skupine PS4 Pro: súčasným majiteľom FullHD TV. Práve vtedy by mali motiváciu hrať hru vo vyššej kvalite bez nutnosti výmeny TV, hoci Sony prirodzene berie PS4 Pro ako trójskeho koňa pre kúpu 4K TV.

Ako fungujú dvojaké verzie hier

Niektoré súčasné hry budú dostávať dvojakú verziu už na vylisovanom disku. Hra identifikuje či beží na štandardnej PS4 alebo PS4 Pro. Staršie tituly čakajú nové aktualizácie, ktoré pridajú nové funkcie a dodatočnú podporu. Sami autori sa rozhodnú, kedy ich vydať. Niektoré môžu prísť v prvý deň PS4 Pro na trhu, iné prídu postupne.

Sony pripravila dostatočnú motiváciu a solídny zoznam desiatok hier, ktoré získajú podporu na PS4 Pro. Je to esenciálna záležitosť, hráči potrebujú poriadnu motiváciu pre kúpu/výmenu PS4: čím viac hier, tým lepšie.

First-party tituly ako inFamous: First Light či Uncharted 4 prirodzene nechýbajú a aj third-party vydavatelia sa činia: FIFA 17, Battlefield 1, Call of Duty: Infinite Warfare, Dishonored 2 či Final Fantasy XV. Takmer každá veľká hra jesene má bežať na PS4 Pro vo vyššej kvalite.

Čo to znamená pre ekosystém PlayStation

PS4 Pro nie je pre každého a 47,4 milióna majiteľov PS4 konzol nemusí zúfať, že ich systém je zrazu starý. Naopak, Sony šalamúnsky mieša karty na trhu. PS4 Pro uviedla za pôvodnú štartovaciu cenu PS4 – 399 eur. Čo je dobrý krok, ak chce niekto investovať ako kedysi, získa výkonnejší stroj a aj 1 TB HDD. Ale pokiaľ mu stačí PS4 ako trojročný systém za nižšiu cenu, za PS4 Slim zaplatí 299 eur.

Práve neprestrelená suma za PS4 Pro môže viesť k solídnym predajom. Mass market pôjde síce tvrdo po PS4 Slim (a tam je určená), ale hi-end hráči dostali novú hračku. Možno tí, čo mali už PS4 alebo súčasní majitelia Xbox One dumajúci nad druhým systémom alebo hráči Wii U, ktorých Switch ešte neoslovil a chcú naskočiť na 4K/FullHD hranie.

Je otázne, ako budú vydavatelia hier pristupovať k dvom systémom PS4. Či sa už naplno sústredia na PS4 Pro ako primárnu platformu vďaka vyššiemu výkonu, kým pôvodná PS4 zažije kompromisy. Alebo naopak, PS4 bude základ a PS4 Pro príjemný bonus.

Pri rastúcom výkone PC bude PS4 Pro lákavá voľba pre programátorov. Situáciu bude určite sledovať aj Microsoft, ktorý v Redmonde pripravuje nový hardvér Scorpio. Dve konzoly v strednej fáze generácie sa stretnú a budú súperiť o priazeň nanovo. Sony zatiaľ drží trón najvyššieho výkonu a čaká na predaje. Cieľ 20 miliónov za fiškálny rok je jedna z najväčších ambícií nielen pre Tokio ústredie, ale celý konzolový biznis.