O novom hernom handhelde Sony sa v kuloároch hovorilo pol roka. Vo štvrtok (27. januára) ráno 7:30 stredoeurópskeho času ho firma v Tokiu oficiálne predstavila. Stalo sa tak na PlayStation meetingu, kde Sony uvádza nové platformy (naposledy PS3 v roku 2005) a na ktorý pozvalo celý herný svet – od všetkých japonských vývojárov až po západné kapacity typu Activision a Epic.

Nový hardvér s kódovým označenie NGP (Next Generation Portable) sa na trhu objaví na Vianoce 2011. Zatiaľ nie je isté, či celosvetovo. Herná konzola PlayStation Portable (PSP) štartovala postupne - v decembri 2004 v Japonsku, v marci 2005 v USA a v septembri 2005 v Európe. No keďže konkurenčné Nintendo 3DS obletí za mesiac celý svet, Sony nebude chcieť ostať pozadu.

Pesimistický termín by mohol nahrať možnosti, že na Vianoce dostane nové PSP iba Japonsko a možno USA, kým Európa by mohla prísť na rad až v prvom kvartáli 2012, čiže do konca fiškálneho roka Sony. Ale ak firma nechce na handheldovom trhu strácať body, možno radšej zvolí variant menej kusov po celom svete.

Parametre

Prvé dojmy z ohlásenia nového zariadenia sú prevažne pozitívne. Prakticky všetky hardvérové finesy požadované od Sony handheldu boli zapracované.  Napríklad dizajn. Celé mesiace sa špekulovalo o výsuvnom mechanizme a la PSPgo, no nakoniec vyhral koncept, o ktorom sa na žiadnom uniknutom dizajne nehovorilo. Ide o klasickú placku podobnú prvému PSP, akurát s novými prvkami a väčšími rozmermi. Ergonómia skrátka nepustí.

Čo sa týka displeja, hrať sa na 4,3-palcovej obrazovke s rozlíšením 480 x 272 pixlov (parametre aktuálneho PSP) je síce stále fajn, no raster je už citeľný, najmä v porovnaní s posledným iPodom Touch. Tipovalo sa, že displej na novom handhelde od Sony bude OLED, možno dotykový, i keď veľkosťou približne rovnaký ako pri prvom PSP. Realita prekonáva pôvodný dohad: päťpalcový multi-touch OLED displej s rozlíšením 960 x 544 pixlov (oproti prvej generácii sa tak počet pixlov zvýšil štvornásobne).

Sony predstavila novú generáciu PSP

Pri ovládacích prvkoch chceli hráči druhú analógovú páčku a pôvodné tlačidlá. Štyri tlačidlá na pohyb i štyri klasické napokon ostávajú, navyše však prichádzajú dva regulárne analógové kontrolné prvky ako vystrihnuté z DualShocku. Žiadny približne rovnaký analógový bod, ale štandardný vystupujúci prvok.

Sony na nové PSP presunulo ešte viac – gyroskop prevzatý zo SixAxis, takže nová generácia PSP má skutočne veľmi blízko k ovládaniu PlayStation hier ako z obývačky. Doplnkové prvky ako Start, Select či tlačidlá hlasitosti ostávajú na prístroji.

Sony predstavila novú generáciu PSP

Zdroj: 3

Dohad o dotykovej ploche na zadnej časti sa takisto naplnil. Väčšina zadnej strany má aktívny dotykový povrch. Pohybové plochy dokonca dokážu spolupracovať: keď držíte prst aktívne na prednom displeji i zadnej ploche, možno vykonať špeciálny pohyb či aktivitu.

Nový PSP bude mať zabudovaný mikrofón i stereoreproduktory. Ale i dve dve kamery (prednú a zadnú), čo svedčí o snahe pracovať s okolím. Konektivitu zabezpečia WiFi a prekvapivo aj 3G.

Sony predstavila novú generáciu PSP

Zdroj: 4

V novom PSP by mal byť aj kvalitný procesor a grafika. Štvorjadrový procesor zrejme čakal málokro, najmä keď sa bežne hovorí "len" o dvojjadrových modeloch. Sony si chce evidentne nadbehnúť - najmä ak má handheld prísť na trh až na Vianoce. Grafický čip od PowerVR tiež nie je žiadna slabota. Otázne je, ako budú tieto nové technológie pôsobiť na zahrievanie, keďže výkonnejšie zariadenia sa dokážu už po relatívne krátkom čase celkom rozžeraviť.

Pri médiu na hry sa špekulovalo o digitálnom sťahovaní hier, dva týždne pred štartom preblysla úvaha o zmenšenom Blu-ray disku s kapacitou 7,5 GB, ale nakoniec zvíťazila idea pamäťových kariet. Tie majú veľkú výhodu – nie sú limitované na stanovenú kapacitu ako kedysi UMD disk (1,8 GB) alebo potenciálny miniBlu-ray. Skrátka, keď budú výrobcovia chcieť vyrobiť hru s 10 či 15 GB miesta, budú môcť. Tento krok naznačuje súčasné možnosti digitálneho sťahovania hier - evidentne stále nenastal čas a fyzické média pretrvajú.

Otázniky

Ako hardvérový koncept to vyzerá výborne, no neznáma je výdrž prístroja s mamutími možnosťami a náročným displejom i všetkými technológiami. Keď Nintendo 3DS má vydržať s 3D efektom 3,5 až 5 hodín, je očakávané, že Sony spadne s novým PSP približne do tejto kategórie.

Otázne ostávajú aj ďalšie podstatné fakty. Popri príchode prístroja je to cena. Sony je známa pomerne vysokými štartovnými cenami, no tentoraz musí dbať na reálie – konkurenčné 3DS, applovské prístroje či celkový potenciál trhu.

Priaznivci tak možno jasajú nad novinkou, ale nebude ukrutne drahá? Prekoná 249 dolárov od Nintenda? Je celkom možné, že áno. Sony by muselo nové PSP veľmi dotovať, aby ho dostalo na rovnakú či nebodaj nižšiu cenu.

Môže to byť však patričný dôvod na konkurenčný boj. Ak bude 3DS na trhu 8-9 mesiacov a bude sa mu dariť, nižšia či rovnaká cena nového PSP by mohla predstavovať silný zvrat. Pravda, Sony cenou nikdy takto nebojovalo.

Hry

Vlastná podpora Sony je maximálna. Série ako Resistance, Killzone, LittleBigPlanet či WipeOut prídu na nové PSP určite. Po prvý raz sa na handhelde objaví Uncharted, zástupca jednej z najlepšie prijatých sérii na PS3 (žáner: akčná adventúra v štýle Indiana Jones).

Ešte zaujímavejšia je podpora tretích strán, ktorá sa v poslednom čase od Sony odkláňala. Na nové PSP napríklad vyjde Monster Hunter 3 Portable, čo je obrovský japonský hit (štyri milióny predaných kusov za mesiac). Podporu sľubuje nielen Capcom, ale aj SEGA či Hideo Kojima.

A čo je najdôležitejšie, chytajú sa západní vývojári. Už prvá časť hier bola adresovaná skôr západnému publiku (u Japoncov sa úspech nového PSP predpokladá akoby štandardne) a záver rovnako tento trend potvrdil, keď vystúpil Epic (zodpovedný za Unreal Engine 3, na ktorom beží veľké percento súčasnej produkcie) a najmä Activision, ktorý v PSP novej generácie vidí aj potenciál pre Call of Duty.

Čo je azda najväčší triumf, na ktorý nemá Nintendo, ani Apple, lebo Call of Duty s rovnakou ovládacou schémou a zrejme prepracovaným multiplayerom bude západný megahit, ktorý Sony potrebuje a vďaka nemu bude predávať systémy ako teplé rožky.

Na ťahu je Apple

Next Generation Portable, ako sa zatiaľ PSP2 volá, teda splnilo skutočne všetko očakávané. Novinári hlásia aj naplnenie letmých sľubov, že nové PSP má zvládať grafiku na úrovni PS3. Iste, framerate bude trochu nižší, kvalita je však veľmi dobrá a Sony sa teda podľa očakávaní vydáva cestou veľmi silného hardvéru, no lepším ovládaním (gyroskop či zadná plocha sa možno neosvedčia, no dve analógové páčky a dotykový displej sú paráda) a klasickým dizajnom.

Nie je to žiadna revolúcia, ale evolučne sa Sony posunulo oveľa ďalej, ako mnohí predpokladali. Otázna je výdrž, cena a hry. Ale základ budí patrične obrovské očakávania. Proti Nintendu silnejším hardvérom, proti Apple lepším ovládaním, pretože dotykový displej je samozrejmosť, ale skvelé tlačidlá patria väčšine hráčov.

3DS a PSP2 sú na svete, na ťahu je Apple, ale bude to mať ťažké, pretože Sony si môže z PSP2 pokojne urobiť novú platformu, kam sa budú portovať mnohé HD hry z PS3 a X360. Viacerí výrobcovia deklarujú ľahký proces pre tvorbu hier týmto smerom a o rok-dva to môže byť silný trend.

Jedna hra na viac platforiem alebo aj rýchla práca či tvorba špeciálnych handheldových hier. Nehovoriac o tom, že PSP2 sa môže pokojne stať aj primárnou platformou, kde vyjde hra ako prvá a potom až na PlayStation Network či Xbox Live. Možností sa črtá veľa – Sony ich už musí využiť čo najlepšie.

Foto v článku a na titulke - Sony