Na svete sú tri veľké trhy, na ktorých súperia výrobcovia konzol a distribútori hier: Japonsko, Amerika a Európa. Každý má vlastné pravidlá a zázemie, niekedy sa do popredia dostane jeden trend viac ako tie ostatné. V minulosti bol pochod konzolistov jasný: Nintendo išlo z Japonska do USA a odtiaľ do Európy. Rovnako postupovala Sony pri uvedení prvej PlayStation v roku 1995.
Keď sa do hry v roku 2001 vstúpil Microsoft s prvým Xboxom, jeho domácou základňou sa stala Severná Amerika, odkiaľ pochodoval do Európy a Japonska. Pri uvedení X360 sa situácia ešte viac zamotala. Microsoft sa pokúsil o simultánny štart a potom ho museli konkurenti naháňať.
Je zaujímavé sledovať, ako sa niektoré trhy vyprofilujú, či sú náchylné na zmenu alebo dbajú o tradíciu. Napríklad, Microsoftu sa zatiaľ nepodarilo presadiť v Japonsku. Niežeby zákazníci jeho hry nekupovali, ale prvý Xbox alebo X360 majú predsa len inú pozíciu, keď vedľa v regáli čakajú domáce produkty ako PlayStation a systémy Nintenda.
Microsoft skúsil najmä pri X360 silnú ofenzívu na japonský trh. Sám vytváral žánrové hry ako japonské RPG či arkádové strieľačky, vybavil im neraz aj exkluzivitu, ale v dlhodobom horizonte to nestačilo. Bude otázne, či sa pre tretí Xbox zase pokúsi bojovať o krajinu vychádzajúceho slnka.
Zdroj: SITA/AP
Japonsko je náročný trh plný tradícií, preto sa na ňom odohráva primárne súboj Nintenda a Sony. Je to špecifický trh, ktorý odjakživa preferoval handheldy. DS, 3DS či PSP sa stávajú víťazmi predaja a mnohé tituly prídu iba na ne. Prvé dve PlayStation boli etablované, tretia už menej, Wii bola hit ako všade inde na svete. Tradície cítiť aj v spôsobe predaja, keď klasické škatuľky digitál ešte neohrozil.
Bašty Microsoftu a Sony
Každý výrobca má svoje zázemie. Nintendu patrí primárne Japonsko, no chce byť silné aj na Západe. Microsoft pri svojom ťažení z USA zasa získal pozornosť britského trhu. Ostrovy majú zrejme podobnú mentalitu aj nákupné preferencie - a dnes je tam značka Xbox mimoriadne silná. Kontinentálna Európa je náročnejšie územie a tak chce Microsoft získať aspoň veľké trhy ako Nemecko a Francúzsko.
Ak je Nintendo silné v Japonsku a Microsoft v USA, Sony zasa primárne boduje v Japonsku a Európe. Napríklad juh Európy je tradične verný Sony. Celý kontinent neraz zachránil jej povesť a výsledky, minimálne pri náročnom štarte PS3 a veľkých hrách ako Assassin’s Creed či FIFA.
Frontálny útok na Ameriku
Japonský trh nerastie, hoci sa drží na dobrej úrovni. Európu sužujú makroekonomické problémy, výrobcovia a distribútori na ňu pozerajú opatrnejšie. Severná Amerika je tradične trh, kde sa každý rok točia obrovské peniaze a povestné predaje na Čierny piatok či v iných častiach roka lákajú úplne všetkých.
Neoblomnú pozíciu tam má Microsoft. Podľa agentúry NPD sa v marci 2013 stal 27-násobným víťazom mesačných predajov po sebe: od januára 2011 je X360 najpredávanejšou konzolou. Úctyhodný výsledok, keďže medzičasom štartovali tri nové systémy (Nintendo 3DS, PS Vita a Wii U).
Sony a Nintendo si uvedomujú, že je správny čas bojovať o americký trh. Pretože ak sa im nepodarí vydobyť si lepšiu pozíciu u zákazníkov teraz, pri prvom roku svojich systémov, potom už môže byť opäť neskoro a Microsoft si bude kraľovať pokojne celú generáciu. Svedčí o tom viacero krokov.
Zdroj: SITA / AP
Sony sa rozhodla ukázať PS4 svetu nie v Tokiu ako svoje iné systémy, ale v New Yorku. Pre analytikov, investorov a zákazníkov je to signál, že po minulej generácii, keď Sony stratila najmä v USA veľa bodov, je japonský gigant pripravený na veľký comeback.
Zároveň je to najpálčivejší región, kde si Sony musí zlepšiť pozíciu. Bude to náročné, ak sa vianočné predaje zmenia na boj medzi PS4 a novým Xboxom. No Sony môže byť stále v lepšej pozícii ako pri štarte PS3, ktorá prišla rok po X360.
Väčší útok na USA hlási aj Nintendo. Pri 3DS potrebuje ešte viac tlačiť predaje proti enkláve tabletov a smartfónov. Wii U si zasa vyžaduje celkový posun v kontexte marketingu, podpory predaja a palety titulov. Nintendo cíti, že už nevládne v USA ako pred niekoľkými rokmi.
Je na čase to zmeniť, no problémy sú hneď tri. Po prvé, Microsoft bude štartovať nanovo a svojho titulu sa nebude chcieť vzdať. Po druhé, Sony bude takisto chcieť späť trhový podiel. A po tretie, Nintendo ani doma nevie, ako Wii U promovať. V porovnaní s originálnou kampaňou na Wii čelí paradoxu: konzola je na trhu, pár hier tiež, no nepredáva sa.
Prekvapivým riešením je vymenovanie Satoru Iwata, CEO Nintenda za prezidenta americkej pobočky. Tento krok vyvoláva nádeje ale aj obavy. Na jednej strane, vidieť snahu Japoncov zobrať americký trh do vlastných rúk a skonsolidovať aktivity doma a za Pacifikom.
Na druhej strane, je otázne, či budú platiť japonské stratégie aj v USA. Isteže, príval dobrých titulov privíta každý trh, ale nátura zákazníkov je odlišná: čo sa predáva v Japonsku, môže prepadnúť v Amerike. V každom prípade, je to nový krok po dvoch ťažkých fiškálnych rokoch Nintenda.
Sony a Nintendo teda zbroja na Ameriku ako vo svojich začiatkoch. Kedysi im stačilo mať skvelé hry a konzoly, vyrobiť ich v dostatočnom množstve a nastaviť dobrú cenu. Dnes musia bojovať nielen o trh, ale aj proti výrobcovi, ktorý je doma a má azda najsilnejšiu pozíciu v histórii.
Foto na titulke a v článku - SITA/AP