Solar (Freakin') Roadways Scotta a Julie Brusawových sa po dekáde konečne dočkajú poriadneho testu. Ich šesťuholníkové solárne panely majú začať pokrývať legendárnu cestu Route 66.
Popularitu a medializáciu si ich solárne cesty vyslúžili hlavne pred dvoma rokmi, keď na crowdsourcingovej platforme Indiegogo vyzbierali od približne 48-tisíc podporovateľov takmer 2,3 milióna amerických dolárov. Ešte tri roky predtým sa im podarilo vylobovať štátnu dotáciu vo výške 750-tisíc dolárov od amerického Ministerstva dopravy na výskum.
Grafický koncept solárnych ciest Zdroj: Solar Roadways
Solárne cesty sú hypoteticky ideálna forma komunikácia pre 21. storočie. Solar Roadways pracujú na systéme šesťuholníkov s povrchom z tvrdeného skla, ktoré má zvládať mechanické namáhanie aj všetky druhy počasia. Pod ním sú solárne panely a riadiaca elektronika vrátane LED diód. Takže cesty samotné sa premenia na kilometrové solárne elektrárne. Dokážu vytvárať aj teplo, takže odpadáva nutnosť odhŕňania snehu. Diódy zas môžu vytvárať či už stredové čiary, alebo takmer akékoľvek flexibilné symboly a dopravné značky na vozovke. Pod touto vozovkou je navyše priestor na vedenie elektrického vedenia a zber odpadovej vody.
Doteraz Solar Roadways testovali len na príjazdových cestách k domu a miestach na parkovanie. Od decembra však v spolupráci s oddelením dopravy štátu Missouri v rámci iniciatívy ciest budúcnosti Road2Tomorrow spustia prvé verejné testovanie na časti Route 66. Pár týždňov predtým sú naplánované menšie pilotné programy tejto technológie v meste Sandpoint v Idahu a Baltimore.
Aj v Európe sa touto technológiou seriózne zaoberajú. Trochu odlišným štýlom. Holandské konzorcium štátnych inštitúcií a súkromných firiem SolaRoad už vybudovali testovací solárny cyklochodník v mestečku Krommenie, asi 20 kilometrov severne od Amsterdamu. Štvorcové sklenené panely so solárnymi článkami osadili len na polovicu chodníka a kamerou sledovali, či sa tejto časti budú cyklisti vyhýbať.
Hovorca SolaRoad Sten de Wit tvrdí, že hoci chce Holandsko presadzovať systémy obnoviteľnej energie, často naráža na problém priestoru. Postaviť veternú turbínu si vyžaduje dostatok miesta vo vhodnej lokalite. V prípade solárnych ciest by tento problém odpadal.
Takto by malo vyzerať mesto so smart cestami Zdroj: Solar Roadways
Francúzi to skúšajú ešte jednoduchšie. Stavebný konglomerát Colas a Francúzsky národný inštitút pre solárnu energiu idú testovať len centimeter hrubú syntetickú vrstvu, ktorá sa dá nanášať už na jestvujúce cesty. Implementácia Wattway je tak omnoho rýchlejšia a jednoduchšia, hoci s menej doplnkovými funkciami ako osvetlenie alebo zahrievanie.
Prvé testy prebehli už vlani. Postupne chcú skúšať „solárnu vrstvu“ na cesty v stovke lokalít po celom svete, aby zistili, ako sa jej bude dariť v rôznych poveternostných podmienkach.
Solárne cesty majú v teórii obrovský potenciál. Podľa tvrdení tvorcov Solar Roadways by pokrytie všetkých amerických ciest a parkovísk vygenerovalo trojnásobok elektrickej energie, ktorú za rok 2014 spotrebovali celé Spojené štáty. Zatiaľ budú v Missouri testovať, či 50 panelov dokáže energiou plnohodnotne zásobiť odpočívadlo a ako zvládnu tuhú zimu.
SolarRoad v holandskom Krommenie Zdroj: SolaRoad
S. de Wit prízvukuje, že holandské cesty zaberajú takmer dvojnásobok plochy oproti povrchu striech budov. „Ak by sme dokázali integrovať solárne panely do ciest, mohli by sme vyrábať omnoho viac energie bez zásahu do životného prostredia,“ dodáva.
Tenký Wattway sa dá naniesť na existujúce cesty Zdroj: Wattway
Samozrejme opozícia skeptikov má tiež viacero legitímnych argumentov, ktoré zo solárnych ciest robia neekonomické a neefektívne projekty. Aj laik si vie predstaviť, aká finančne a časovo náročná úloha by bola vymeniť tisícky kilometrov ciest a diaľnic za prefabrikované sklenené panely. Ich tvorcovia však oponujú, že so životnosťou 20 rokov a možnosťou jednoducho vymeniť konkrétny panel sú solárne cesty v konečnom dôsledku lacnejšie ako tie asfaltové.
Francúzsky Wattway Zdroj: Wattway
Podľa iných kritikov sú podľa zverejnených údajov takéto solárne panely o takmer polovicu menej efektívne ako tie, ktoré sa inštalujú na strechy alebo voľné plochy.
V každom prípade sú to zatiaľ všetko teórie a pilotné programy. Kým neprejdú dlhodobejším testom v reálnych podmienkach, bude predčasné ich odsudzovať.