Podľa analytickej agentúry IDC stúpli dodávky smartfónov na globálny trh v prvých troch mesiacov tohto roka v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška len o 0,2 percenta. Je to najmenej od roku 1996, keď segment smartfónov iba začínal. V absolútnych číslach stúpol predaj z 334,4 milióna na 334,9 milióna zariadení.

Rebríček dodávateľov už tradične vedie juhokórejský Samsung. S bezmála 82 miliónmi predaných smartfónov mu patrí štvrtinový podiel na trhu. Jeho výhodou oproti trhovej dvojke, americkej spoločnosti Apple je široký výber smartfónov v rôznych cenových kategóriách. Okrem vlajkovej lode Samsung Galaxy S7 obsahuje jeho portfólio aj produktovú radu J s lacnejšími, no stále pomerne výkonnými smartfónmi.

Výhody tejto stratégie už očividne inšpirovali aj Apple, keď po výraznom medziročnom poklese až o 16 percent ohlásil model iPhone SE. Nové jablko je určené pre záujemcov, ktorých rozpočet na smartfón sa rozhodne nepribližuje cene napríklad za iPhone 6.

Top dodávatelia smartfónov v 1. kvartáli 2016
Dodávky (mil. ks) Ročná zmena (%) Trhový podiel (%, 1. kv. 2016) Trhový podiel (%, 1. kv. 2015)
Samsung 81,9 -0,6 24,5 24,6
Apple 51,2 -16,3 15,3 18,3
Huawei 27,5 58,1 8,2 5,2
Oppo 18,5 153,4 5,5 2,2
Vivo 14,3 123,4 4,3 1,9
Ostatní 141,5 12,9 42,3 47,8
Celkovo 334,9 0,2 100,0 100,0
PRAMEŇ: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, apríl 2016

Výskyt čínskych značiek v rebríčku je i nie je prekvapivý. Do veľkej miery ho zdôvodňuje fakt, že čínsky trh je v globálnom meradle najväčší. Hoci už vykazuje známky stagnácie rastu. Kým v roku 2013 predaj smartfónov v Číne stúpol medziročne o 60 percent, vlani to bolo len 2,5 percenta. „Môže to byť spôsobené výraznejším záujmom spotrebiteľov o budúcnosť svetovej ekonomiky, takže sa sa zameriavajú na dôležitejšie položky,“ myslí si Linda Sui zo spoločnosti Strategy Analytics.

Čínske značky sa však presadzujú nielen doma, ale aj v cudzine. Aj vďaka zahraničným predajom Huawei zväčšil trhový podiel v prvom kvartáli na viac než osem percent. Hoci stále predal len polovičné množstvo smartfónov než Apple. Odborníci v dohľadnej dobe neočakávajú, že by ho predbehol, myslia si však, že medzera medzi nimi sa bude zmenšovať.

Prekvapením v top päťke sú na Slovensku pomerne neznáme značky Oppo a Vivo, trhová štvorka a päťka. V prvom kvartáli vytlačili z pozícii domácich konkurentov Xiaomi a Lenovo. Práve Xiaomi je považované za priekopníka v celosvetovom rozvoji čínskych značiek. Ako jedna z prvých značiek z tejto krajiny prezentovala kvalitu porovnateľnú so americkou a kórejskou konkurenciou.

Smartfóny v prvom kvartáli: Na Huawei sa tlačia ďalší Číňania a Xiaomi to nie je

Najhodnotnejšie čínske značky smartfónov Zdroj: Cnoemphone.com

Oppo a Vivo momentálne zabezpečuje zhruba 20 percent celkového čínskeho vývozu smartfónov. Vivo si tento rok vytvorila renomé najmä s hardvérovo výkonným modelom X Play 5. Ide o prvý smartfón so 6 GB operačnej pamäte, zakriveným UHD displejom či 16- a osemmegapixlovými kamerami. Čo sa, na druhej strane, odrazilo na skutočne prémiovej cene týchto zariadení, 655 dolárov.

Stratégia Oppo zasa spočíva najmä v zlepšovaní celkovej funkčnosti smartfónov. Firma pravidelne pracuje na otázkach typu, ako zlepšiť fotoaparát smartfónu alebo ako zrýchliť nabíjanie batérie. V apríli Oppo predstavilo smartfón zlepšujúci kvalitu selfie fotografií na profesionálnu úroveň so 16 MPix predným snímačom, ktorý je jednou z hlavných vlastností modelu F1 plus.

Oppo pritom nemusí nastavovať u svojich zariadení vysokú cenu. Využíva procesory strednej triedy, spolieha sa najmä na odladenie používateľského prostredia.