Na pohodlné dochádzanie do práce na bicykli nemáme na Slovensku vybudovanú plnohodnotnú infraštruktúru. Vo svete je ale bicyklová kultúra inde. Napríklad každý Holanďan v priemere prejde viac ako štyri kilometre na bicykli denne. Z holandského Utrechtu je aj spoločnosť VanMoof, ktorá sa rozhodla vytvoriť bicykel pre bežného mestského človeka.
Dizajn je skôr nenápadný Zdroj: Vanmoof
VanMoof Electrified S je už na prvý pohľad nezvyčajný elektrobicykel. Hlavne preto, že nikde nevidieť pohonnú jednotku a ani rozmernú batériu. Tak ako je to u ostatných e-bicyklov. VanMoof zvolil iný prístup. Žiadne odpruženie vidlice alebo tucty prevodov. Len trochu zvláštny, ale stále nenápadný rám. V ňom je schovaná batéria a smart drobnosti. Miniatúrny motor nájdete na osi predného kolesa. Nejde o nejaký skúter v tele bicykla. Motor sa aktivuje pri šliapaní a teda len pomáha, nepracuje za vás. Výrobca ešte na riadidlá pridal tlačidlo Power-Boost na krátke potlačenie, napríklad pri rozbiehaní do kopca.
Motor má byť tichý, so štyrmi úrovňami výkonu. Kapacita batérie 420 Wh má zabezpečiť dojazd podľa stupňa výkonu od 50 až do 120 kilometrov na jedno 6-hodinové nabitie. Teda približne o tretinu viac, ako u bežných elektrobicyklov. Hmotnosť hliníkovej novinky 18,4 kg je o nejaký ten kilogram nižšia, než u konkurentov. Aj preto, že väčšinu súčiastok nekupujú od dodávateľov, ale sami si ich vytvárajú. A keďže elektromotor pomáha pri náročnejšom teréne, zabudnite na prevody. Elektrický VanHoof je len dvojrýchlostný, na vyšší prevod prepne automaticky pri rýchlosti nad 24 km/h.
Automatické svetlá
Na ráme je aj malý dotykový displej, ktorý zobrazuje stav batérie a rýchlosť. Na riadidlách tak nezavadzia žiadne externé zariadenie. Bonusom je integrované predné a aj zadné výstražné osvetlenie. Zapínajú sa automaticky, ak bicykel detekuje príliš slabé okolité svetlo. Alebo kliknutím na ikonu v aplikácii.
Aplikáca aj na odomknutie bicykla Zdroj: Vanmoof
VanMoof sa sústredil na bezpečnosť. Prvým bolehlavom zlodejov je zámok reťaze integrovaný priamo do rámu. Navyše je elektronický, takže bicykel sa dá odomknúť len dodávaným ovládačom. Ako pri autách, len bez zvukového signálu. Druhou a poslednou možnosťou je mať pri kliknutí na tlačidlo odomknutia v dosahu smartfón, ktorý je s bicyklom spárovaný. Respektíve priamo v mobilnej aplikácií zámok otvoriť gestom.
VanMoof smart zámok Zdroj: TheNextweb
Ak sa niekto ulakomí aspoň na koleso alebo sedadlo, bude si musieť zohnať unikátny kľúč, ktorý je dodávaný len s konkrétnym bicyklom.
Nájde vám ho výrobca
A ak by so sebou nosil náradie a reťaz pretrhol, VanMoof má v ráme schované sledovacie zariadenie. Takže bicykel sa dá vystopovať. Ale nie ako by ste čakali. V aplikácii sa poloha ukradnutého majetku nezobrazí. Krádež alebo stratu je potrebné nahlásiť výrobcovi a ten sa o nájdenie postará. Ak to nestihne do dvoch týždňov, okradnutý majiteľ dostane nový bicykel.
Jednoduchý displej priamo na kostre Zdroj: Vanmoof
Sledovania sa netreba báť. VanMoof nepoužíva GPS ale GSM. Bicykel sa potom hľadá na základe triangulácie vysielačov mobilných operátorov. Túto funkciu zapína len pri strate, inak by za prenos dát zaplatil výrobca celý majetok. Samozrejme, všetka elektronika je odolná voči ošpliechaniu okoloidúcim autobusom a aj voči dažďu.
Cena za všetky tieto vlastnosti a funkcie pritom vôbec nie je prehnaná. Aspoň v porovnaní s podobnými značkovými elektrobicyklami. VanDoof Elekctrified S pre osoby s výškou od 170 do 210 cm sa dá objednať za 2 498 eur (plus 90 eur za reťaz k elektronickému zámku). Pre porovnanie, crossový „dumb“ e-bicykel s podobnými parametrami stojí od dvoch do troch tisíc.
Vanmoof môže spríjemniť cestovanie v meste Zdroj: Vanmoof
Do ponuky najnovšie pribudol aj SmartBike, ktorý má okrem elektromotora všetky ostatné funkcie drahšieho súrodenca. Je o šesť kilogramov ľahší, elektronika sa nabíja jednoducho šliapaním do pedálov. S tromi rýchlosťami sa predáva za 1 098 eur, s ôsmimi za 1 289 eur. VanDoof ponúka aj dámske verzie smart bicyklov. Ostáva nám len čakať na rozšírenie mestských cyklotrás.