Skupina Slovak Telekom (ST) dosiahla za prvých šesť mesiacov tohto roka výnosy vo výške 443,8 milióna eur. Medziročný pokles o štyri percentá pripisujú manažéri firmy najmä regulačným opatreniam. Ešte viac, o osem percent, sa znížil zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi (EBITDA). Polročný čistý zisk šiel dole dokonca o takmer 13 percent, na 61,2 milióna eur. Spoločnosť o tom informovala v tlačovej správe.

Z hľadiska štruktúry skupiny sa o pokles výnosov postal mobilný biznis (T-Mobile), ktorému sa oproti prvému polroku vlaňajška znížili o sedem percent, na 232 mil. €. Naopak, oblasť pevnej siete, mierne stúpla, o 0,2 percenta, na 229 mil. €.

Fixná oblasť

Vo fixnej oblasti ST rastie v troch segmentoch: IT služby, digitálna televízia a broadband. Podstatnú časť IT služieb zabezpečuje dcérska firma PosAm, ktorá v prvom polroku dosiahla výnosy 10,4 mil. €. To, že telekom vidí v IT službách potenciál rastu, dokazuje i otvorenie nového dátového centra s plochou 1 200 metrov štvorcových v júni tohto roka.

K rastu istou mierou telekomu dopomohli aj ďalšie dve dcérske spoločnosti, Zoznam a Zoznam Mobile, ktoré medziročne zvýšili výnosy o viac ako desať percent na 2,7 mil. €. Ich zisk EBITDA vzrástol medziročne o tri štvrtiny, na 385-tis. €.

Slovak Telekom - oblasť fixnej siete

1. polrok 2011

1. polrok 2010

Ročná zmena (%)

Výnosy (mil. €)

229,0

228,6

0,2

EBITDA (mil. €)

84,4

92,8

-9,0

Voľný prevádzkový cash flow (mil. €)

37,7

47,3

-20,2

Priemerný výnos na prístup, ARPA (€/mesiac)

13,9

15,2

-8,6

Počet pevných liniek (tis.)

1 039

1 084

-4,1

Počet širokopásmových prístupov (tis.)

453

418

8,3

Počet zákazníkov digitálnej TV (tis.)

150

93

61,3

Mobilná oblasť

Okrem regulácie sa pod pokles výnosov v mobilnom biznise podpísalo aj zníženie priemerných cien služieb.

K 30. júnu 2011 využívalo služby T-Mobilu 2,349 milióna zákazníkov (pri 12-mesačnej aktivite; pri trojmesačnej aktivite to bolo 2,205 mil. klientov). Bolo to o 2,6 percenta menej ako pred rokom.

Firma však zdôrazňuje, že kontinuálne rastie podiel zmluvných zákazníkov a že sa medziročne aj medzikvartálne zvýšil aj ich nominálny počet – na 1,444 milióna. Značný podiel na tom má flexibilná rodina programov Podľa seba, ktorá umožňuje vytvárať kombinácie hlasových a dátových služieb.

Slovak Telekom - oblasť mobilnej siete

1. polrok 2011

1. polrok 2010

Medziročná zmena (%)

Výnosy (mil. €)

231,5

248,8

-7,0

EBITDA (mil. €)

110,4

119,8

-7,8

Voľný prevádzkový cash flow (mil. €)

73,6

78,5

-6,0

Priemerný výnos na zákazníka, ARPU (€/mesiac)

15,1

16,0

-5,6

Počet zákazníkov celkovo (tis.)

2 349

2 412

-2,6

... zmluvní zákazníci (tis.)

1 444

1 405

2,7

... používatelia predplatenej karty Easy (tis.)

673

807

-16,6

... SIM karty pre mýtny systém SkyToll

232

200

15,8

Údaj 2 349 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby T-Mobilu za posledné tri mesiace, bol 2 205 tisíc.

Súčasťou orientácie na zmluvných zákazníkov je podľa manažérov telekomu podpora dotovania koncových zariadení. Firma tvrdí, že na ponuku akciových telefónov, ktorú predstavila v júni a označuje ju za „najširšiu na trhu“, reagovali zákazníci pozitívne.

Výkonný riaditeľ marketingu Dušan Švalek hovorí, že sa v rámci nového prístupu medziročne zvýšil o 40 percent, čo podľa neho potvrdzuje preferencie zákazníkov na kúpu mesačných programov s akciovým telefónom. Dodáva, že v akciovej ponuke dochádza k zmene nákupných preferencií aj pri nových modeloch: „V tomto roku je takmer každý druhý predaný telefón smartfón, vo vybraných obdobiach dokonca dosahujú 56-percentný podiel na celkovom predaji.“

Najpredávanejším operačným systémom v portfóliu T-Mobilu je Android a medzi značkami smartfónov vedie Sony Ericsson. Najpredávanejším smartfónom súčasnosti je Sony Ericsson Xperia X8. V rebríčku predajnosti tesne nasleduje Nokia s operačným systémom Symbian. Solídne výsledky predaja zaznamenáva aj iPhone 4 v oboch verziách – čiernej i bielej.

Míľnikom prvého polroka 2011 v biznise T-Mobilu bolo uvedenie technológie HSPA+ s teoretickou rýchlosťou downloadu 21 Mbit/s. Slovak Telekom za prvých 100 dní ňou pokryl 29 lokalít, v súčasnosti pokrýva takmer 60 miest a obcí. Operátor ju mieni ďalej rozširovať, pričom vo vybraných oblastiach chce do konca roka nasadiť aj jej upgrade umožňujúci zvýšiť download o dvojnásobok.

Investície do technológie a pokrytia (3G sieťou T-Mobile momentálne pokrýva 51 percent populácie SR) sa podľa D. Švaleka odrazili v náraste počtu klientov mobilného broadbandu. Službu Mobilný internet využíva o 35 percent viac zákazníkov ako vlani, počet používateľov internetu v mobile (web’n’walk) stúpol medziročne o 40 percent.

  • Prečítajte si, ako v prvom polroku dopadli hlavní konkurenti telekomu, Orange a Telefónica.

Foto na titulke - TREND/Maňo Štrauch