Skupina Slovak Telekom (ST) dosiahla za prvých šesť mesiacov tohto roka výnosy vo výške 443,8 milióna eur. Medziročný pokles o štyri percentá pripisujú manažéri firmy najmä regulačným opatreniam. Ešte viac, o osem percent, sa znížil zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi (EBITDA). Polročný čistý zisk šiel dole dokonca o takmer 13 percent, na 61,2 milióna eur. Spoločnosť o tom informovala v tlačovej správe.
Z hľadiska štruktúry skupiny sa o pokles výnosov postal mobilný biznis (T-Mobile), ktorému sa oproti prvému polroku vlaňajška znížili o sedem percent, na 232 mil. €. Naopak, oblasť pevnej siete, mierne stúpla, o 0,2 percenta, na 229 mil. €.
Fixná oblasť
Vo fixnej oblasti ST rastie v troch segmentoch: IT služby, digitálna televízia a broadband. Podstatnú časť IT služieb zabezpečuje dcérska firma PosAm, ktorá v prvom polroku dosiahla výnosy 10,4 mil. €. To, že telekom vidí v IT službách potenciál rastu, dokazuje i otvorenie nového dátového centra s plochou 1 200 metrov štvorcových v júni tohto roka.
K rastu istou mierou telekomu dopomohli aj ďalšie dve dcérske spoločnosti, Zoznam a Zoznam Mobile, ktoré medziročne zvýšili výnosy o viac ako desať percent na 2,7 mil. €. Ich zisk EBITDA vzrástol medziročne o tri štvrtiny, na 385-tis. €.
1. polrok 2011 | 1. polrok 2010 | Ročná zmena (%) | |
---|---|---|---|
Výnosy (mil. €) | 229,0 | 228,6 | 0,2 |
EBITDA (mil. €) | 84,4 | 92,8 | -9,0 |
Voľný prevádzkový cash flow (mil. €) | 37,7 | 47,3 | -20,2 |
Priemerný výnos na prístup, ARPA (€/mesiac) | 13,9 | 15,2 | -8,6 |
Počet pevných liniek (tis.) | 1 039 | 1 084 | -4,1 |
Počet širokopásmových prístupov (tis.) | 453 | 418 | 8,3 |
Počet zákazníkov digitálnej TV (tis.) | 150 | 93 | 61,3 |
Mobilná oblasť
Okrem regulácie sa pod pokles výnosov v mobilnom biznise podpísalo aj zníženie priemerných cien služieb.
K 30. júnu 2011 využívalo služby T-Mobilu 2,349 milióna zákazníkov (pri 12-mesačnej aktivite; pri trojmesačnej aktivite to bolo 2,205 mil. klientov). Bolo to o 2,6 percenta menej ako pred rokom.
Firma však zdôrazňuje, že kontinuálne rastie podiel zmluvných zákazníkov a že sa medziročne aj medzikvartálne zvýšil aj ich nominálny počet – na 1,444 milióna. Značný podiel na tom má flexibilná rodina programov Podľa seba, ktorá umožňuje vytvárať kombinácie hlasových a dátových služieb.
1. polrok 2011 | 1. polrok 2010 | Medziročná zmena (%) | |
---|---|---|---|
Výnosy (mil. €) | 231,5 | 248,8 | -7,0 |
EBITDA (mil. €) | 110,4 | 119,8 | -7,8 |
Voľný prevádzkový cash flow (mil. €) | 73,6 | 78,5 | -6,0 |
Priemerný výnos na zákazníka, ARPU (€/mesiac) | 15,1 | 16,0 | -5,6 |
Počet zákazníkov celkovo (tis.) | 2 349 | 2 412 | -2,6 |
... zmluvní zákazníci (tis.) | 1 444 | 1 405 | 2,7 |
... používatelia predplatenej karty Easy (tis.) | 673 | 807 | -16,6 |
... SIM karty pre mýtny systém SkyToll | 232 | 200 | 15,8 |
Údaj 2 349 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby T-Mobilu za posledné tri mesiace, bol 2 205 tisíc. |
Súčasťou orientácie na zmluvných zákazníkov je podľa manažérov telekomu podpora dotovania koncových zariadení. Firma tvrdí, že na ponuku akciových telefónov, ktorú predstavila v júni a označuje ju za „najširšiu na trhu“, reagovali zákazníci pozitívne.
Výkonný riaditeľ marketingu Dušan Švalek hovorí, že sa v rámci nového prístupu medziročne zvýšil o 40 percent, čo podľa neho potvrdzuje preferencie zákazníkov na kúpu mesačných programov s akciovým telefónom. Dodáva, že v akciovej ponuke dochádza k zmene nákupných preferencií aj pri nových modeloch: „V tomto roku je takmer každý druhý predaný telefón smartfón, vo vybraných obdobiach dokonca dosahujú 56-percentný podiel na celkovom predaji.“
Najpredávanejším operačným systémom v portfóliu T-Mobilu je Android a medzi značkami smartfónov vedie Sony Ericsson. Najpredávanejším smartfónom súčasnosti je Sony Ericsson Xperia X8. V rebríčku predajnosti tesne nasleduje Nokia s operačným systémom Symbian. Solídne výsledky predaja zaznamenáva aj iPhone 4 v oboch verziách – čiernej i bielej.
Míľnikom prvého polroka 2011 v biznise T-Mobilu bolo uvedenie technológie HSPA+ s teoretickou rýchlosťou downloadu 21 Mbit/s. Slovak Telekom za prvých 100 dní ňou pokryl 29 lokalít, v súčasnosti pokrýva takmer 60 miest a obcí. Operátor ju mieni ďalej rozširovať, pričom vo vybraných oblastiach chce do konca roka nasadiť aj jej upgrade umožňujúci zvýšiť download o dvojnásobok.
Investície do technológie a pokrytia (3G sieťou T-Mobile momentálne pokrýva 51 percent populácie SR) sa podľa D. Švaleka odrazili v náraste počtu klientov mobilného broadbandu. Službu Mobilný internet využíva o 35 percent viac zákazníkov ako vlani, počet používateľov internetu v mobile (web’n’walk) stúpol medziročne o 40 percent.
- Prečítajte si, ako v prvom polroku dopadli hlavní konkurenti telekomu, Orange a Telefónica.
Foto na titulke - TREND/Maňo Štrauch