Unbound Academy, online charterová škola riadená umelou inteligenciou, dostala zelenú od regulačného orgánu pre školstvo v americkom štáte Arizona. Jej inovatívny model výučby má potenciál nastaviť nový štandard vo vzdelávaní žiakov. Online charterová škola je špecifický typ vzdelávacej inštitúcie, ktorá funguje ako kombinácia štandardného verejného školstva a moderných online vzdelávacích platforiem.
Charterové školy sú verejné školy, ktoré sú sčasti financované štátom, ale fungujú na základe špeciálnej zmluvy (tzv. charteru) s miestnymi alebo štátnymi vzdelávacími úradmi. Táto zmluva im dáva väčšiu autonómiu pri tvorbe učebných plánov, metód výučby či riadení školy, v porovnaní s tradičnými verejnými školami.
Tento typ školy funguje primárne prostredníctvom internetu. Umožňuje študentom absolvovať výučbu na diaľku, pričom využíva digitálne platformy, videokonferencie, interaktívne aplikácie a nástroje umelej inteligencie. Študenti tak nemusia fyzicky dochádzať do školy a môžu študovať z akéhokoľvek miesta.
Učitelia ako sprievodcovia
Unbound Academy chce v najbližších mesiacoch študentom ponúknúť nový, hybridný prístup k vzdelávaniu, ktorý kombinuje algoritmy umelej inteligencie s ľudskými „sprievodcami“, zameranými na sociálno-emocionálnu podporu študentov. Hlavnou časťou nového školského programu budú dve hodiny denne personalizovanej akademickej výučby, ktorú riadia vzdelávacie platformy ako IXL a Khan Academy. Škola plánuje otvoriť v jeseni so 250 žiakmi a jej prevádzka môže byť predzvesťou budúcich zmien vo verejnom školstve.
Štruktúra školy výrazne narúša tradičné normy vzdelávania. Namiesto celodenných vyučovacích hodín sa Unbound Academy zameria na efektívne učenie, kde umelá inteligencia prispôsobuje obsah študentom v reálnom čase, čím im umožňuje napredovať vlastným tempom. Zvyšok školského dňa bude venovaný rozvoju životných zručností a osobným záujmom študentov. Tento inovatívny prístup vyvolá otázky o budúcej úlohe učiteľov, interakcii medzi študentmi a dynamike tradičných tried.
Učitelia v novom šate – tzv. „ľudskí sprievodcovia,“ ktorí budú súčasťou modelu, dohliadnu na neakademické aspekty rozvoja žiakov, čím zabezpečia, že vzdelávací proces nebude čisto technologický. Škola tak skombinuje efektivitu umelej inteligencie s ľudským prístupom, zameraným na mäkké zručnosti, čo má potenciál zabezpečiť vyvážený a komplexný vzdelávací prístup.
Priekopníkom podobného modelu je texaský program Sora Schools, ktorý integruje AI do vzdelávacieho procesu odlišným spôsobom. Sora AI pomáha odbremeniť učiteľov od administratívy, umožňuje študentom navrhovať vlastné projekty a individuálne študijné cesty a ponúka nástroje, ktoré mapujú ich pokrok.
V praxi to znamená, že takéto školy môžu byť nielen menej nákladné, ale aj efektívnejšie pri príprave žiakov na ich akademickú a profesionálnu budúcnosť.
Slovenská vízia školstva
Aj Slováci môžu formovať budúcnosť školstva na svetovej úrovni. Košičan Andrej Karpathy, ktorý predtým viedol tím umelej inteligencie v Tesle a patrí medzi absolventov Stanfordu, má ambíciu vytvoriť globálny vzdelávací model, ktorý odstráni bariéry tradičného školstva. Prostredníctvom jeho projektu Eureka Labs chce zmeniť spôsob vzdelávania, a vytvoriť školský systém, ktorý bude dostupný, personalizovaný a efektívny.
Podľa jeho názoru je dnešný vzdelávací systém vo veľkej miere zastaraný, príliš uniformný a nedokáže reagovať na potreby moderných študentov, ktorí žijú vo svete poháňanom technológiami.
Eureka Labs je jeho odpoveďou na tento problém – projekt, ktorý má za cieľ vytvoriť AI platformu na učenie, ktorá je personalizovaná pre každého žiaka a schopná reagovať na jeho individuálne tempo, záujmy a štýl učenia. A. Karpathy si predstavuje vzdelávanie ako dynamický proces, v ktorom technológia dopĺňa človeka.
Kľúčovým rozdielom Eureka Labs oproti iným vzdelávacím platformám je prepojenie AI s filozofiou celoživotného vzdelávania. Slovenský expert na umelú inteligenciu chce odstrániť tlak na memorovanie a testovanie a zamerať sa na praktické aplikácie vedomostí. Projekt zároveň podporuje kritické myslenie, dôraz na riešenie spoločenských výziev, interdisciplinárne vzdelávanie, kde sa študenti môžu zaoberať otázkami ako klimatické zmeny alebo zdravotnícka technológia, čím sa pripravia na reálne výzvy sveta.
Podľa Karpathyho by sa vzdelávanie nemalo obmedzovať na jednotnú metodiku. Chce, aby AI rozpoznala silné a slabé stránky študenta a prispôsobila učebný plán jeho individuálnym potrebám. Má ambíciu odstrániť finančné a geografické bariéry vo vzdelávaní. Učenie cez Eureka Labs by malo byť cenovo dostupné a dostupné kdekoľvek na svete.