Za komerčným úspechom filmov stoja herci, režiséri, výrobný štáb - a technologická infraštruktúra filmárov. Pri náročných 3D snímkach, ktorých sa aj v slovenských kinách objavuje stále viac, to platí dvojnásobne. Filmové štúdiá preto uzatvárajú partnerstvá s veľkými IT firmami - ako napríklad Dreamworks, ktorý na svoje najnovšie dielo, Shrek: Zvonec a koniec 3D (v angličtine Shrek Forever After), použil technológie spoločnosti Hewlett-Packard (HP).

Zatiaľ najznámejšou referenciou HP vo filmovej brandži je minuloročný Avatar, pri ktorom sa tvorca vizuálnych efektov, novozélandská spoločnosť Weta Digital, opieral práve o jeho technológie. Na renderovanie Avatara použila Weta farmu so štyrmi tisíckami serverov na ploche 930 metrov štvorcových. Na vytvorenie virtuálneho sveta planéty Pandora potrebovali producenti jeden petabajt diskového priestoru - každá minúta Avatara tak vo finále zaberá 17 gigabajtov.

Technológia HP asistovala aj pri najnovšom, štvrtom Shrekovi. Snímok si podľa jeho tvorcov vyžadoval zatiaľ najväčšiu a najvýkonnejšiu serverovú farmu. „Použilo sa 76 terabajtov dát, ktoré zabrali viac ako 46 miliónov hodín renderingu v porovnaní so šiestimi terabajtami a necelými 5 miliónmi hodín v prípade prvého Shreka,“ píše sa v tlačovej správe HP.

Shrekovi v 3D asistovali technológie HP

Pokrok možno demonštrovať na digitálnej tvorbe verne vyzerajúcich vlasov. V pôvodnom Shrekovi mali postavy zväčša krátke vlasy a pri ich modelovaní sa vychádzalo z jednoliatej hmoty, ku ktorej sa pridalo niekoľko prameňov, aby sa dosiahol čo najprirodzenejší vzhľad. S vtedy dostupnými technológiami boli napríklad vlasy princeznej Fiony navrhnuté ako jeden dlhý vrkoč, ktorý sa samostatne nepohyboval. Vďaka súčasným technológiám mali filmári voľnejšiu ruku. Mohli navrhnúť animáciu vlasov tak, aby lepšie vystihovali charakter postavy. Vďaka tomu má teraz princezná Fiona ohnivé kučery, ktoré povievajú vo vetre a zvýrazňujú tak jej rolu zlobrej bojovníčky.

Značka HP stojí aj za ďalšími 3D snímkami - Ako si vycvičiť draka alebo Monštrá verzus Votrelci. Filmová spoločnosť DreamWorks vyrobí dva trojdimenzionálne tituly ročne, pri výrobe ktorých zatiaľ vždy využila technológie tejto IT firmy. Počíta s nimi aj do budúcnosti. Pred mesiacom dokonca Dreamworks ohlásil, že od HP odkupuje jednu z technológií dátového centra.

Niektoré štúdiá sa skôr ako na externých partnerov pri tvorbe technicky náročných filmov spoliehajú na vlastné sily. Napríklad pri jednom z tohtoročných animákov, Toy Story 3D, použil jeho autor, spoločnosť Pixar, na renderovanie vlastnú infraštruktúru.

Čo možno neviete o novom Shrekovi:

  • Vývoj účesu princeznej Fiony v podobe zlobryne zabral digitálnym umelcom deväť mesiacov.
  • Shrek meria viac ako dva metre a desať centimetrov, má 22 zubov a jeho ruka meria 34,3 cm (od koreňa dlane po špičku prostredníka). Nosil by topánky rovnakého čísla, akú má basketbalista Shaquille O’Neal.
  • Martinko Klingáč vystrieda počas filmu štyri rôzne parochne: parochňu obchodníka, parochňu pre prejavy, nahnevanú a víťaznú parochňu.
  • Klingáčove chodidlá merajú 15,8 cm, čo je zhruba dĺžka chodidla dvoj- až trojročného dieťaťa.
  • Podklady pre tvorbu boja medzi zlobrami a čarodejníčkami boli vytvorené pomocou technológie snímania pohybu. Pohyby pre hercov pripravili traja skúsení odborníci v oblasti bojových umení. Jeden bol učiteľ aikida a druhý americkým šampiónom wu-shu.
  • Počas natáčania bolo rozpísaných, nahraných a v storyboardoch rozkreslených 65 sekvencií. Do finálnej podoby filmu sa ich dostalo iba 32.
  • V zlobrom tábore je 35 fakieľ v 59 záberoch. To je 2 065 vrstiev faklí, respektíve 4 130 pokiaľ berieme do úvahy stereoskopickú technológiu.
  • Na tanečnom parkete a na balkónoch sa vo chvíli, kedy je Shrek predvedený pred Rumpela, pohybuje 430 čarodejníc.
  • Pre zlobrov musela byť navrhnutá i spodná bielizeň, pretože ich kilty pri tanci odhaľovali príliš veľa. Pri čarodejniciach s podobným problémov bola zrevidovaná simulácia ich oblečenia tak, aby k odhaľovaniu nedochádzalo.
  • Podkladom pre tancujúcich zlobrov bola nahrávka profesionálnej tanečnej skupiny s približne tuctom členov. Choreografom bol Michael Rooney, syn Mickey Rooneyho.

Foto v článku a na titulke - Dreamworks