Prídete domov, senzor zaznamená váš pohyb, zapne rádio a náladové osvetlenie. Keď z domu alebo bytu odídete, na mobil vám príde upozornenie, že ste zabudli zatvoriť okno. Ak si spomeniete, že ste nevypli žehličku, môžete ju vypnúť cez mobilnú appku. A všetky smart zariadenia môžete, samozrejme, ovládať na diaľku, kľudne aj z vane (ako to Telekom prezentoval na svojej tlačovke).

Toto je svet inteligentnej domácnosti, smarthome, ktorý do svojho produktového portfólia uvádza najväčší slovenský telekom. Koncept ako taký nie je novinka, riešia ju aj ďalší operátori (napríklad Antik) či výrobcovia spotrebnej elektroniky. Či už podľa heslom smarthome alebo v rámci širšieho konceptu Internet vecí (Internet of Things – IoT).

Zosumarizovali sme šesť dôvodov, pre ktoré Telekom vstupuje do nového segmentu. V niektorých z nich sa odrážajú jeho silné stránky, v niektorých sa však môžu skrývať aj slabé miesta.

1) Potrebuje náhradu za klesajúce tržby z tradičných služieb

Hlasové služby – telefonovanie v pevnej a mobilnej sieti – sú historicky najdôležitejším biznisom Slovak Telekomu. Ich podiel sa však znižuje, v roku 2015 (údaje za vlaňajšok zatiaľ nie sú k dispozícii) tvorili „len“ niečo cez 40 percent celkových tržieb. Podiel klesá aj preto, že výnosy z hlasových služieb idú už dávnejšie nadol: v roku 2015 o osem percent (na 313 mil. €).

Telekom dlhšie vysvetľuje, že ťahúňom vo fixných službách je digitálna televízia. Čo je segment, v ktorom začínal pred desiatimi rokmi. V situácii, keď tradičné hlasové služby (paušály, prevolané minúty) stále viac nahrádza komunikácia cez mobilné aplikácie ako WhatsApp alebo Skype, je pre Telekom kľúčové hľadať nové zdroje príjmov.

2) Má vybudovanú pokročilú telekomunikačnú infraštruktúru

Telekom veľmi rád opakuje, ako plní svoje „investičné záväzky“ v oblasti sietí. Fakt je, že za uplynulé roky vybudoval pokročilú infraštruktúru na vysokorýchlostný prenos dát fixným i mobilným spôsobom. Túto infraštruktúru teraz môže využiť v desiatkach komerčných aplikácií. Ako je napríklad smarthome.

Senzory, kamery a smart zástrčky. Šesť dôvodov, prečo ide Telekom do smarthome

Základňová stanica smarthome (v strede) Zdroj: TREND.sk/Jozef Andacký

3) Verí si, že zopakuje komerčný úspech Magia

Slovak Telekom v súčasnosti deklaruje 538-tisíc zákazníkov digitálnej televízie. To nie je zlé. Na porovnanie, klasických pevných liniek vykazuje operátor zhruba 840-tisíc. Pred desiatimi rokmi, keď Magio začínalo, bolo pevných liniek dvakrát toľko.

Na druhej strane, signifikantnú časť televíznych klientov si Telekom nakúpil. Keď pred troma rokmi prevzal káblového a satelitného operátora Digi, v databáze mu pribudlo štvrť milióna zmlúv.

V prípade smarthomu sa takýto skokový akvizičný nárast nemusí opakovať. Je pravdepodobnejšie, že Telekom sa bude musieť usilovať o organický rast.

4) Je správny čas vstúpiť na trh smarthome riešení

„Smarthome síce v súčasnosti využívajú na Slovensku rádovo možno tisícky domácností, ale na trhu dochádza k pochopeniu toho, čo tieto technológie dokážu,“ vysvetľuje pojem správny čas šéf Telekomu Milan Vašina.

Je to klasická marketingová stratégia. Trh v súčasnosti iba štartuje a kto doň naskočí na začiatku, má solídne šance, aby spolu s ním vyrástol. Hoci sa to niektorým jedincom nemusí pozdávať, digitalizácia domácnosti a internet vecí je podľa analytikov nezvratný vývoj.

Senzory, kamery a smart zástrčky. Šesť dôvodov, prečo ide Telekom do smarthome

Generálny riaditeľ Slovak Telekomu Milan Vašina Zdroj: Slovak Telekom

5) Pozná svojich zákazníkov

Komerčný úspech smarthomu a IoT vo všeobecnosti závisí od toho, ako sa jeho poskytovateľ trafí do predstáv zákazníkov. Telekom si na začiatok vybral dva user scenarios („používateľské scenáre“). Prvým je bezpečnosť, druhým komfort a úspora energií.

Nad tým sa netreba veľmi pozastavovať, týmto smerom idú aj iní operátori a výrobcovia zariadení. Rozdiel je akurát vo veľkosti cieľovej skupiny. S viac než dvoma miliónmi klientov len v mobilnej sieti má Telekom slušné východisko pre ponúkanie nových produktov.

Ďalšia vec je cenotvorba. Telekom si (vcelku správne) povedal, že ľudí odrádzajú vysoké počiatočné investície do zariadení. Jeho riešenie je rozsplátkovať ich do mesačných paušálov. Podobne to predsa operátori robia s mobilmi.

Lenže podobne ako pri mobiloch je pravdepodobné, že časť klientov bude mať voči splátkam averziu. A budú preferovať nákup za plnú cenu. Telekom umožňuje aj to, aj keď tak trochu cítiť, že mesačné paušály sú jeho prvá voľba.

Kľúčová otázka preto znie, ako ľudia zareagujú na 10,99 eura mesačne za základný smarthome balík, zahŕňajúci základňovú stanicu, pohybový a dverový senzor. Plus doplnkové eurá mesačne za ďalšie zariadenia, ako je cloudová kamera s obojsmerným prenosom zvuku alebo smart zástrčka s možnosťou vypnutia na diaľku.

Senzory, kamery a smart zástrčky. Šesť dôvodov, prečo ide Telekom do smarthome

Smarthome zariadenia v ponuke Slovak Telekomu Zdroj: Slovak Telekom

Telekom pozná svojich klientov aj v tom, že to zväčša nie sú technomaniaci. To znamená, že inštalácia zariadení musí byť čo najjednoduchšia, aby ju zvládli sami. Prinajhoršom na to využijú partnerskú službu Pôjdeto. Taký drobný synergický bonus...

Prehľadná vyzerá byť aj mobilná aplikácia, pomocou ktorej sa všetky smarthome zariadenia ovládajú, nastavujú a regulujú.

Nevýhodou integrácie používateľského scenára do jedného kompaktného balíka je, že si vyžaduje hardvérovú disciplínu. Inými slovami, do telekomáckeho smarthomu si nezapojíte hocijakú smart žiarovku alebo smart žalúžie z Aliexpressu.

Všetky zariadenia musia prejsť v Telekome schvaľovacou procedúrou. Čo v praxi nemusí byť vždy triviálne a môže si vyžadovať napríklad prepísanie firmvéru zariadenia. Nateraz smarthome zariadenia Telekomu pochádzajú od štvorice výrobcov: firiem Centralite, Dlink, Philips a Bitron.

Senzory, kamery a smart zástrčky. Šesť dôvodov, prečo ide Telekom do smarthome

Smarthome aplikácia Slovak Telekomu Zdroj: Slovak Telekom

6) Má predajnú sieť

Dnes je smarthome novinka, ale ak sa splnia predpovede analytikov, o pár rokov (možno skôr) sa stane komoditou. To znamená, že bude záležať najmä na tom, akým spôsobom a ako efektívne dokážete so zákazníkom podpísať zmluvu a fyzicky mu dopraviť službu.

V online predaji sú sily jednotlivých providerov pomerne vyrovnané (pomerne, lebo záleží napríklad aj na badžete na facebookovú alebo googlovskú reklamu). V kamennom predaji však môže Telekom na rozdiel od väčšiny potenciálnej konkurencie profitovať z vybudovanej predajnej siete.

Táto myšlienka nie je, samozrejme, nová. Aj v samotnom Telekome pred nejakým časom uvažovali, že okrem telekomunikačných služieb budú predávať elektrinu či plyn. Smarthome je jeho core biznisu predsa len bližšie.