V americkom štáte Colorado si už môžu kúpiť plechovku piva Budweisser, ktorú do obchodov a barov priviezol po prvýkrát v histórii samoriadiaci nákladiak. Išlo o ďalší krok v testovaní autonómnych nákladných vozidiel, ktoré od začiatku tohto roka robí spoločnosť Otto.
Už po pár mesiacoch od ich januárového založenia ich za 680 miliónov amerických dolárov kúpila firma Uber. Zjavne vidí v tejto oblasti potenciál. Rovnako ako mnoho ďalších odborníkov z tejto oblasti. Ale späť k pivu.
Plechovky naložil vysokozdvižný vozík, ktorý stále riadi výhradne človek. Od pivovaru po diaľnicu nákladiak riadil šofér. Potom ale stlačil gombík a presadol si do zadnej časti, kde si mohol čítať alebo si hoci na dve hodiny pospať. Počas takmer 200-kilometrovej trasy do miesta vykládky vozidlo samé menilo rýchlosť a v prípade nutnosti aj jazdné pruhy. Pred vstupom do mesta riadenie znova prebral do rúk človek.
Nešlo o žiadne nové sci-fi auto, ale bežný ťahač, ktorý Otto vybavil senzormi a výpočtovou technikou za približne 30-tisíc dolárov. Konkrétne išlo o kameru na streche, lidar (radar využívajúci laser namiesto rádiových vĺn) a dva radary na prednom nárazníku. Podmienkou ešte je, že kamión musí byť vybavený automatickou prevodovkou.
Ide o takzvanú 4. úroveň autonómneho riadenia, teda všetky systémy vie riadiť auto a človek nemusí jazdu sledovať. Tento level majú mať automobily Tesla od budúceho roku.
Lior Ron, technologický riaditeľ firmy Otto, dodáva, že teraz sa už sústredia na softvérový vývoj, aby v najbližších mesiacoch zvládli ich systémy aj jazdu, kde sa môžu stretnúť s užšími cestami, cyklistami a chodcami. Alebo sa „nezľaknú“ náhlej zmeny počasia. Inak povedané, od dverí k dverám.
Otto systém dovolí šoférovi pospať si Zdroj: Otto
Ešte dlhú dobu ale šoféri o prácu neprídu. Skôr sa ich zamestnanie stane menej stresovými a vyčerpávajúcim. V Spojených štátoch dochádza ročne k približne 400-tisíc autonehodám nákladiakov, pri ktorých zomrie až 4-tisíc ľudí. Pritom má počet nákladných áut ešte stúpnuť.
A už teraz Americká asociácia nákladnej dopravy potrebuje o takmer 50-tisíc vodičov viac, než na cestách sú. Samoriadiace nákladné autá by tak mali so sebou priniesť zvýšenie efektivity a hlavne bezpečnosti na cestách.
Otto zďaleka nie je jediná firma, ktorá v tejto oblasti robí pokroky. Venujú sa jej aj automobilky ako Volvo či Scania, ktoré už pred pár mesiacmi uskutočnili v Európe prvý úspešný test ich systému. Ten je ale založený na takzvanej čate. Niekoľko kamiónov autonómne nasleduje vodcu na začiatku, ktorý určuje smer a rýchlosť.
Ak o nejaký rok uvidíte aj na slovenských diaľniciach kamión Heinekenu alebo Kalteneckera bez šoféra, nedivte sa.
Otto kamión s prvou dodávkou piva Zdroj: Otto