Približne v roku 2016 nastal medzi technologickými gigantmi nový ošiaľ. Začalo sa vo veľkom investovať do autonómnych vozidiel, ktoré by mali v mestách voziť pasažierov bez vodiča či akéhokoľvek ľudského dohľadu.  Ide o automatické robotické taxíky a odtiaľ pochádza aj výraz robotaxi, ktorý sa pre tieto samoriadiace autá zaužíval.

Odhaduje sa, že v roku 2030 by mala byť hodnota trhu s robotaxíkmi na úrovni 25 až 46 miliárd dolárov, a tak je pochopiteľné, že myšlienka prilákala aj spoločnosti ako Alphabet, GM, Toyota, Microsoft, SoftBank či Amazon. Svoj vlastný model opradený rôznymi legendami o neprítomnosti okien a volantu už roky vyvíja dokonca aj Apple. Nesmieme tiež zabúdať na Teslu Elona Muska, ktorá má v tomto smere tiež vysoké ambície.

Nielen vývoj, ale aj testovanie autonómnych vozidiel prebieha relatívne dlho a za ten čas vznikla na trhu určitá skepsa. Investície do tejto oblasti sa spochybňovali najmä pre otázku dostatočnej technologickej vyspelosti a záujmu zo strany budúcich majiteľov vozidiel. Aj keď zostanú bokom dilemy súvisiace s tým, či stroj môže alebo nemôže robiť rovnako kvalitné rozhodnutia ako človek, do úvahy prichádza otázka, či je aktuálna technológia na takej úrovni, aby mohli byť robotaxíky bežnou súčasťou dopravy miest po celom svete. Zdá sa však, že tieto problémy už americký úrad California Public Utilities Commision (CPUC) začína považovať za vyriešené.

San Francisco ako hlavné mesto robotaxíkov

Akousi mekkou tohto druhu áut sa stalo americké San Francisco s jeho povestnou zložitou cestnou sieťou a dopravnou situáciou. Zložitá premávka umožňuje umelej inteligencii učiť sa v náročných podmienkach na nepredvídateľných situáciách, ktorých riešenie je aj pre ľudského vodiča občas orieškom.

Značka Waymo, ktorá patrí Alphabetu, začala s vývojom robotaxíkov ešte v roku 2009 a po rokoch práce sa začalo testovať práve v San Franciscu. Testovacej prevádzky sa tam zúčastňuje aj Zoox patriaci Amazonu a práve tam minulý mesiac dostali značky Cruise (GM) a Waymo povolenie na neprerušovanú komerčnú prevádzku autonómnych vozidiel. Povolenie udelil spomínaný regulačný úrad CPUC a ide o veľký krok vpred.

Stupnica autonómnosti vozidiel

Stupeň 1. – Vozidlo má jednu funkciu na automatickú úpravu svojho správania na základe informácií z blízkeho okolia (napr. udržiavanie jazdného pruhu či adaptívny tempomat).
Stupeň 2. – Vozidlo má viacero technológií prvého stupňa, vzájomne prepojených. Dočasne dokáže prebrať kontrolu nad rýchlosťou a riadením. Je však nutný dohľad vodiča.
Stupeň 3. – Je možné zastúpenie všetkých úkonov vodiča na celej trase. Stále je však nutný jeho dohľad.
Stupeň 4. – Vozidlo je schopné samo riešiť aj komplexné a kritické situácie. V prípade núdze sa takéto auto dokáže samo zastaviť a požiadať vodiča o prevzatie kontroly.
Stupeň 5. – Úplne autonómne vozidlo. Nepotrebuje žiadny zásah ani dohľad vodiča, v niektorých prípadoch sa už ani nepočíta s inštaláciou ovládacích prvkov.

Robotaxi vs ADAS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa