Ako to už pri revolučnej technológii býva zvykom, aj rozšírená realita si najprv našla miesto v armáde – v prilbách pilotov. Teraz stačí mať smartfón alebo tablet a onedlho už len nenápadné okuliare či dokonca iba špeciálne šošovky. Technológia rozšírenej reality práve s nástupom šikovných mobilov nachádza čoraz širšie využitie. V reklame, zábavnom priemysle, navigačných aplikáciách či vo vzdelávaní.
Na reklamu aj navigáciu
Na prvý pohľad ide o jednoduchú záležitosť. Kamera tabletu alebo mobilu na displeji zobrazuje to, čo pred sebou „vidí“. Aplikácia rozšírenej reality (Augmented Reality – AR) spolupracuje so senzormi zariadenia a GPS modulom, takže vie, kde sa používateľ práve nachádza, ako aj to, v akej výške a v akom uhle je kamera namierená. Potom už „len“ z internetu stiahne relevantné informácie a zobrazí ich vo virtuálnom svete, ktorý na displeji imituje ten skutočný.
Vrstiev doplňujúcich informácií môže byť viacero. Od pohyblivého textu na stránke časopisu (ako v tomto čísle TRENDU) až po vodiacu čiaru na chodníku, ktorá používateľa privedie k najbližšej pizzerii. Prípadne aj s hodnotením facebookových priateľov a jedálnym lístkom. Rozšírenú realitu objavujú marketéri na netradičné formy podpory predaja. Po nasnímaní upravenej reklamy sa zobrazí 3D pohľad propagovaného produktu – napríklad automobilu –, možno zmeniť jeho farbu, prípadne ho otáčať.
Popri reklame využívajú výrobcovia automobilov rozšírenú realitu aj pri head-up displejoch, namontovaných do predného okna. S výbavou, ktorá ešte pred pár rokmi patrila do žánru sci-fi, sa dnes pomerne bežne stretávajú fanúšikovia značiek BMW, Ford či Lexus. Prípadne sa dá domontovať ako externé zariadenie (napríklad Pioneer VH99). Väčšinou slúži ako navigácia, ktorá sa prispôsobuje reálnej vozovke a „kreslí“ na ňu vodiace čiary. Alebo graficky znázorňuje bezpečnú vzdialenosť od najbližšieho vozidla.
Čo sa hodí do obývačky
Spoločnosť IBM sa zaoberá rozšírenou realitou v prostredí klasických kamenných predajní. Pri nákupe si zákazník cez smartfón určí priority. A potom v celom regáli ľahko nachádza práve ten druh bezlepkových cestovín a za takú akciovú cenu, ako hľadal. A ani sa ich nemusí dotknúť. Naskenovaním produktu zistí jeho zloženie, prípadne to, či ho niekto z jeho priateľov na sociálnych sieťach odporúča. Obchodníci pomocou takejto aplikácie získajú dôležité informácie o správaní zákazníkov. O tom, čo, ako a kde hľadajú, aké výrobky sa míňajú skôr a aké ceny v ktorom období určiť. Voľne dostupné sú aplikácie, ktoré pomocou rozšírenej reality zobrazia návod na použitie. Priamo na displeji, ktorý ukazuje nový Blu-ray prehrávač rozbalený na stolíku, sa ukážu virtuálne káble s opisom, ktorý kam patrí.
Pomocou ďalšej aplikácie sa dá otestovať, či sa do obývačky hodí vybraný nábytok alebo elektronika. Z webstránky výrobcu (Panasonicu či Philipsu) sa na papier vytlačí veľký symbol a položí sa na miesto, kde sa má pri pohľade cez iPad alebo mobil zobraziť virtuálny televízor. Možno pritom meniť modelové rady a veľkosti uhlopriečok, pozrieť si virtuálny televízor z rôznych uhlov.
Podobne funguje aplikácia na vyskúšanie veľkosti smartfónov. Funguje to znova jednoducho: vytlačiť špeciálny kód a podržať ho v ruke pred objektívom. Na obrazovke sa potom na jeho mieste v mierke jedna k jednej zobrazí napríklad trojrozmerný Samsung Galaxy S III, ktorý možno otáčať.
Recognizr sa zasa zameriava na ľudské tváre. Namiesto symbolu sníma tvár človeka, ktorú porovnáva s databázami na sociálnych sieťach. Keď nájde zhodu, zobrazí meno, funkciu, posledný status na Facebooku a všetko ostatné, čo daná osoba dovolí.
Google Glass a ďalší
V exteriéri sa používajú služby rozšírenej reality od spoločností ako Layar a ich projekt Vision alebo Wikitude, ktoré dokážu pomocou fotografií a GPS súradníc rozoznať rôzne objekty, budovy či pohoria a na displeji zobraziť ich opis či odkaz na web. Na Slovensku sa dá vyskúšať aplikácia Zlatých stránok pre znázorňovanie firiem v blízkosti aj s kontaktnými údajmi. Prípadne projekt Vidimbyty.sk pomocou rozšírenej reality ukazuje všetky dostupné byty na predaj či prenájom.
Vlastnú aplikáciu s podobnou funkcionalitou má Nokia. City Lens má byť jedným z lákadiel na kúpu nových mobilov s operačným systémom Windows Phone 8. Stačí mobilom alebo tabletom preskenovať ulicu. Alebo s objektívom zamieriť ešte vyššie a aplikácia Google Sky Map aj z laika urobí astronóma. Pomocou zistenej polohy, uhla naklonenia objektívu a ročného obdobia zobrazí názvy vesmírnych objektov, ktoré používateľ práve vidí.
Na podobnom princípe fungujú aplikácie SkySpy či Flightradar24, ktoré sa zameriavajú na leteckú dopravu. Po zachytení lietadla na oblohe ho aplikácia zameria a podľa údajov z internetu vypíše, o aký druh lietadla ide, číslo letu, kam má namierené a v akej výške sa nachádza.
Google tento rok na jar v oblasti rozšírenej reality predstavil projekt Glass. Futuristické okuliare zatiaľ so sebou na obchodné rokovania nosí len niekoľko vyvolených, napríklad spoluzakladateľ firmy Sergey Brin. Pomerne kompaktné zariadenie pripomína okuliare bez sklíčok. Na pravej strane majú miniatúrny displej v sklenenom hranole, takže človek vidí vo vzduchu pred sebou informácie o e-mailoch či počasí. Okuliare majú aj kameru a hlasové ovládanie.
Sci-fi okuliare si vyskúšali modelky na tohtoročnom týždni módy v New Yorku. Na internet streamovali ich pohľad na to, aké je to prechádzať sa po predvádzacom móle a ako to funguje v zákulisí. Google Glass sa má na budúci rok dostať do uzavretého testovania a na predajné pulty je naplánovaný na rok 2014.
Tohto konceptu sa chytili aj ďalšie firmy. Olympus chystá Meg4.0 (bez kamery), ako aj Vuzix Star 1200 XL, ktoré sa zameriavajú skôr na pozeranie videa. Patent na videookuliare s funkciou rozšírenej reality si v novembri podal aj Microsoft. Posledným krokom v tejto oblasti budú pravdepodobne šošovky, ktoré ponúknu všetko to, čo Google Glass. Prvé výsledky pred rokom zverejnili vedci z Washingtonskej univerzity, no na video vo vysokom rozlíšení v šošovke si treba ešte pár rokov počkať.
Článok vyšiel v prílohe TREND +Smartfóny a tablety, ktorá je súčasťou aktuálneho vydania 47/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Partneri projektu
Ilustračné foto - Marián Biel