Od legendárneho pádu humanoidného robota Honda Asimo na schodoch už prešlo takmer štvrťstoročie a rok 2024 predstavuje prelomový moment. Pokroky v umelej inteligencii a jej implementácia do humanoidných robotov posúvajú doterajšie pokusy o značný kus bližšie ku komerčne použiteľnému riešeniu. Títo robotickí spoločníci, vybavení generatívnou AI, sa dokážu prispôsobovať rôznym prostrediam a nečakaným situáciám. Ich uplatnenie je preto možné v rozmanitých odvetviach, od priemyslu a domácností až po vesmír.
Tesla Optimus. Lacná pracovná sila
Spoločnosť Tesla, známa predovšetkým svojimi elektromobilmi, predstavila zatiaľ dve generácie robota Optimus, vysokého 173 cm a vážiaceho 57 kg. Tento humanoidný robot bol navrhnutý tak, aby zvládal rôznorodé úlohy, od jednoduchých domácich prác až po náročnejšie priemyselné operácie. Optimus dokáže uniesť 20 kg nákladu a využíva modifikovanú verziu AI, pôvodne trénovanú v autonómnych vozidlách Tesla. Vďaka tomu má robot slušný základ v oblastiach ako obchádzanie a identifikovanie prekážok či adaptácia na nové a neštandardné prostredie.
Od robota, za ktorým stojí známy miliardár Elon Musk, verejnosť očakáva, že bude akýmsi ťahúňom tohto odvetvia. Na rozdiel od konkurencie sa však Tesla dosť výrazne tají tým, ako ďaleko je s vývojom modelu Optimus a v rovnici nechýba ani tradičné Muskovo preháňanie termínov, takže nezostáva nič iné, ako čakať na výsledky. Prototypy zatiaľ pracujú len za zavretými dverami samotnej automobilky a web Tesly je veľmi skúpy na informácie.
Figure. Univerzálny robot začína kariéru v BMW
Spoločnosť Figure vyvinula humanoidného robota vhodného pre náročné priemyselné prostredie. Tento 168 cm vysoký a 60 kg vážiaci robot je určený na vykonávanie zložitých úloh v spolupráci s ľuďmi. Figure s maximálnou rýchlosťou chôdze 1,2 m/s môže za ľudí preberať nebezpečné alebo opakujúce sa činnosti, čím zvyšuje efektivitu priemyselnej výroby alebo sa môže uplatniť aj ako záchranár.
Firma už zverejnila niekoľko videí, kde jej roboti obsluhujú kávovar či pracujú s jedlom. Na svet zatiaľ prišli dva modely F.01 a F.02 a Figure zdôrazňuje, že majú byť univerzálne na akékoľvek použitie. BMW ich vyskúšalo vo svojej továrni v americkom Spartanburgu, test dopadol dobre a priniesol množstvo informácií o tom, ako sa takíto univerzálni roboti správajú v reálnych podmienkach.
Kto je Jensen Huang a ako urobil z Nvidie biliónový biznis
Boston Dynamics Atlas a NASA. Roboty smerujú do vesmíru
Boston Dynamics pokračuje v zdokonaľovaní svojho humanoidného robota Atlas, ktorý v roku 2024 dosahuje výnimočné výsledky v oblastiach vyžadujúcich obratnosť a koordináciu. Atlas dokáže manipulovať s objektmi a používať nástroje, čo z neho robí univerzálneho pomocníka pre rôzne odvetvia, ako je zdravotníctvo, stavebníctvo alebo výroba.
NASA v spolupráci so spoločnosťou Apptronik pracuje aj na vývoji robota Apollo, ktorý by mohol pomáhať pri misiách na Mesiac či Mars. Tento robot, pôvodne určený na pozemské úlohy, sa prispôsobuje vesmírnym podmienkam, kde by mohol asistovať pri budovaní infraštruktúry a vykonávať zložité úlohy. Je vysoký 173 cm a váži 73 kg, zvládne zdvíhať bremená s hmotnosťou až 25 kg a vykonávať rôzne úlohy, ako je chôdza, vykladanie prívesov, paletizácia a príprava nákladu na presun.
Sanctuary AI Phoenix. Všestranný robot s ľudskou zručnosťou
Kanadská spoločnosť Sanctuary AI svetu predstavila robota Phoenix, ktorý sa vyznačuje vysokou mierou zručnosti a inteligencie. Phoenix je navrhnutý tak, aby zvládal širokú škálu úloh, od priemyselnej výroby po zákaznícky servis. Vďaka pokročilým robotickým rukám dokáže manipulovať s predmetmi s presnosťou blížiacou sa ľudskej ruke.
Phoenix prechádza dvojstupňovým vývojovým procesom, ktorý zahŕňa teleoperáciu a následnú automatizáciu, čím postupne zlepšuje svoje schopnosti.
Nabúra zamknutý mobil a predpovedá zločiny. Čo dokáže digitálny Sherlock Holmes?
UBTECH Walker S. Robot pre automobilový priemysel
Spoločnosť UBTECH Robotics vyvinula robota Walker S, určeného špeciálne pre automobilový priemysel. Tento robot sa už aktuálne používa v montážnych linkách automobilky NIO, kde pomáha pri zložitých úlohách, ako sú kontroly kvality alebo montáž dielov, ako sú kryty svetlometov či zámky dverí.
Walker S sa vyznačuje pokročilými senzormi, vysokovýkonnými servomotormi a dvojnohým pohybom, vďaka čomu môže vykonávať úlohy s vysokou presnosťou. Na videu však vidno, že je zhora istený pomocnými lanami, takže je otázne, do akej miery si je výrobca istý jeho stabilitou.
Najskôr priemysel, potom domácnosti
Ceny a moment dostupnosti týchto robotov pre verejnosť sú síce zatiaľ nejasné, preteky sa však natoľko vyostrujú, že možno očakávať príchod niekoľkých nových modelov už v budúcom roku a testy existujúcich budú prebiehať čoraz častejšie. Prototypy najskôr prídu do podnikového a priemyselného prostredia, za rohom sú však už aj roboti, ktorí poslúžia v domácnosti ako komorníci. Vďaka pokročilej AI pomôžu deťom s domácou úlohou, vynesú odpadky do kontajnera, pokosia trávnik a navaria večeru.
Nie, to nie je sci-fi ani hudba ďalekej budúcnosti. Humanoidní roboti už pracujú v niekoľkých továrňach a čoskoro zaklopú na dvere prvých domácností. Financovanie by mohol byť problém, keďže sa predpokladá, že cenovka bežného modelu na súkromné využitie bude asi na úrovni cenovky auta strednej triedy a to až po určitom zlacnení, keď sa trh mierne nasýti humanoidmi v priemysle. Pôjde však o investíciu do zariadenia, ktoré má potenciál zlepšiť mnohé aspekty života a zároveň sa stať členom rodiny.