Hoci nové konzoly už takmer rok ponúkajú priestor na výbornú grafiku, moderné spracovania a otvorené svety, RPG žáner ešte nepovedal zbohom ani na starších platformách ako Xbox 360 a PS3, a už vôbec nie na PC. V tomto smere je dobré vidieť, že aj stredne veľký distribútor ako Deep Silver zapriahol viaceré štúdia, aby vytvárali hry pre viac ako 150 miliónov majiteľov starších konzol. Alebo je to skôr náhoda, že vývoj oboch hier už bol tak dlho rozbehnutý, že sa neoplatilo zastaviť ho a portovať na nové systémy.
Risen 3 a Sacred 3 sú európske RPG strednej veľkosti, ktoré ukončujú (doterajšiu) púť ešte na starších systémoch. Pri sérii Risen a Xboxe 360 ide o celú trilógiu, pri Sacred vidno, že tretí diel už vychádza paralelne na PS3 i X360, žiadne oneskorenia či vynechané platformy.
Každá hra je odlišná, hoci zdieľajú RPG žáner. Risen hráte z pohľadu tretej osoby, zatiaľ čo Sacred má izometrický pohľad. Risen je o väčšom rozvoji postavy a väčšom príbehu, Sacred sa zameriava na rýchly boj a zber predmetov a la Diablo. Azda preto neváhal distribútor vydať hry iba v dvojtýždňovom odstupe, lebo obe smerujú na inú cieľovú skupinu. Aní jedna síce neponúka mamutiu 100-hodinovú stopáž, no obe sú zárukou solídnej žánrovej hrateľnosti, rešpektujú pravidlá a snažia sa priniesť zaujímavé svety.
Minirecenzia: Risen 3 (PS3, X360, PC)
Tretí Risen je prekvapivo prístupný pre znalcov série i nováčikov. Nadväzuje na koniec dvojky a hrdina ako pirátsky kapitán má pred sebou zdolávanie rozličných ostrovov a objavuje tajomné pikle magického spolku. Hlavná misia je prozaickejšia: hrdina prišiel o dušu a musí ju získať späť. Cesta k nej vedie cez moria i suchozemské pasáže. Treba plniť veľa úloh, aj získať peniažky či slávu vo vedľajších misiách.
Zaujímavý je práve princíp slávy, lebo slúži ako mena do rozvoja vašich atribútov, čím supluje vývojový strom i zvyšovanie levelu. Vylepšovanie útokov, zbraní, obratnosť či schopnosti takto a iní hráči budú investovať do menej tradičných vlastností ako zakrádanie, ktoré z nich urobí zlodejov. Vývoj a zameranie postavy je jednou z najlepších pasáží.
Druhou je objavovanie sveta. Hoci väčšinu času trávite na súši a rozličných ostrovoch, často naskočíte aj na loď, kedy sa plavíte na vedľajšie územia alebo vo finále do nebezpečných vôd. Aj portály sa rysujú pre bleskové presúvanie a zaujímavý je aj astrálny pohľad na bojisko odhaľujúci rôzne nuansy.
Gro hry tvorí popri zbere slávy a objavovaní sveta aj boj. Je relatívne jednoduchý, surový a účinný. Hráč strieda ľahšie i ťažšie údery, využije vrhacie zbrane ako nože a dýky, mágovia majú akčnú paletu kúziel. Súboje sú dosť zábavné, lebo proti vám stoja relatívne variabilní protivníci: popri iných moreplavcoch aj zvery ako krokodíly, dravce, netopiere. Ostrovy žijú, ale často sú nebezpečné, keď sa nimi presekávate.
Risen 3 je dobré pirátske dobrodružstvo o stratenej duši kapitána. Príbeh neohúri, je to klasika, ale všetko čo sa skrýva ďalej, stojí za 30 hodín pozornosti.
Minirecenzia: Sacred 3 (PS3, X360, PC)
Prvé dva diely Sacred nasledovali mustru Diabla: svet rozdelený na väčšie zóny, veľa lupu na cestách, tréning zvolenej postavy. Sacred 3 sa inšpirovala minulými dielmi, ale zároveň pridáva silný element co-op hry, ktorý sa výrazne prejavil aj na celkovej hrateľnosti.
V Sacred 3 si tiež volíte hrdinu: okrídlená serafínka ako etalón série, popri nej aj bojovníci s kladivom, oštepom, lukom či temný mág. Jeden z tejto partie (alebo aj viacerí, ak zvolíte co-op) ide do boja. A ten je jednoduchý, vystačíte si so základným úderom či výpadom. Aby toho nebolo málo, vidíte na TV aj žltý ukazovateľ určený pre špeciálne údery. Nepriateľov býva na obrazovke spravidla dosť, vypadávajú z nich energie pre doplnenie zdravia či ukazovateľa na špeciality i peniažky, ktoré investujete do vlastností.
Šikovný je aj kruhový inventár, ktorý síce nie je obrovský, ale tým, že z nepriateľov nepadajú tony zbraní, to ani nevadí. Obsahuje kľúčové predmety pre liečenie či dopĺňanie energie, ale nebýva ich veľa.
Rozdiel oproti Diablu je, že hoci je boj rovnako rýchly a akčný, tu z nepriateľov nepadá toľko predmetov, čo by ste mohli speňažiť. Skôr ide o akčný zážitok na relatívne krátkych mapách (20 minút), kde sa možno pobaviť najlepšie vo štvorici. Zvládnete level, vyčistíte územie, môžete ísť na ďalší. Je to skôr akčná RPG, kde ide o body a rýchle súboje, nie hodinové maratóny s objavovaním máp či lokálneho obchodu. Ak pristúpite k hre takto, môžete byť spokojní, ale nečakajte pokračovanie toho istého.
Je to akčná RPG, ktorá sa od pôvodnej série vzďaľuje, ale na druhej strane spadá do inej škatuľky, ktorá je čoraz populárnejšia: putovanie a zdolávanie hry v skupine, nie iba sólo.