Hyperloop je projekt Elona Muska, ktorý ho ako koncept spomenul ešte pred štyrmi rokmi. Základom je (čiastočne) vákuové potrubie, v ktorom sa na vzduchových vankúšoch pohybuje „vagón“ s pasažiermi alebo nákladom. Nulové trenie vzduchu a kolies znamená obrovské rýchlosti. Hyperloop by podľa výpočtov mal bez problémov zvládnuť až okolo 1 200 km/h.
Pritom je potrebné aktívne vagón poháňať len okolo 5 percent času jeho chodu. Je teda energeticky nenáročný. A finančne by mal vyjsť výrazne menej, než pripravovaná železničná rýchlotrať, ktorá má stáť od 6,6 do 30 miliárd dolárov. Jej rýchlosť je pritom len 340 km/h.
Elon Musk sa ale odvtedy sústredil na jeho ďalšie projekty, automobilku Tesla a rakety SpaceX a Hyperloop sprístupnil každému ako open source. Príležitosti sa chytili dve spoločnosti. Hyperloop Transportation Technologies a Hyperloop Technologies Inc.. Čas na vymýšľanie originálnejšieho názvu zjavne nemíňali.
Zdroj: Hyperloop Transport Technologies
Zdroj: Hyperloop Transport Technologies
Hyperloop Transportation Technologies (HTT) už majú pripravený pozemok v Nevade neďaleko Las Vegas a po dvoch rokoch vývoja aj potrubie na vytvorenie testovacej trate. Každá časť tohto potrubia z ocele a uhlíkových vlákien je dlhá pätnásť metrov a jej priemer je 3,6 metra. Podľa Roba Lloyda, šéfa firmy, do konca tohto roka by mali mať plne funkčný prototyp, ktorý sa bude pohybovať po 4,8 kilometra dlhej trati rýchlosťou 1 126 kilometrov za hodinu.
Tento start-up je ako akýsi koníček. Jeho členmi je totiž viac ako štyristo študentov a dobrovoľníkov, medzi ktorými sú špecialisti z NASA, Boeingu a Tesly. Prvým krokom je kontrola pôdy pre podporné nosníky potrubia. Dronmi potom naskenujú celú oblasť pre ich presné umiestnenie.
Zdroj: Hyperloop Technologies
Zdroj: Hyperloop Technologies
HTT si pripravuje aj zaujímavý doplnok. Začali spolupracovať s nemenovanou spoločnosťou zaoberajúcou sa rozšírenou realitou a chcú svoje vagóny urobiť na štýl zábavných parkov. Okná budú osadené priehľadnými displejmi (respektíve nahradia okná) a cestujúci budú v krajine okolo vidieť napríklad dinosaury. Samozrejmosťou je Wi-fi pripojenie a veľké multimediálne centrum pred každým sedadlom.
Hyperloop Technologies si zas vybrali pozemok v Kalifornii a ich okruh bude mať dĺžku osem kilometrov. Nachádza sa neďaleko hlavného ťahu z Los Angeles do San Francisca, takže stavbu a testovanie budú môcť vidieť z diaľnice všetci okoloidúci. Výkonný riaditeľ Dirk Ahlborn tvrdí, že to bude prvý Hyperloop systém pre pasažierov. Ako v interview pre Engadget hovorí, skúšobnú jazdu budú môcť záujemcovia zažiť už pred najbližšími Vianocami.
Zdroj: Hyperloop Transport Technologies
Účasť na projekte a partnerstvo s oboma spomenutými firmami si zabezpečila aj spoločnosť Arx Pax, ktorá vlani vytvorila ozajstný hoverboard Hendo. Efektná hračka ale nebude masovo rozšíreným produktom a ako efektívnejší biznis model sa tak javí využitie ich skúseností s magnetickou levitáciou pre prichádzajúcu revolučnú dopravu.
A aby sa projekt rozhýbal ešte lepšie, na vlastnom prototype pracuje aj divízia SpaceX. Testovaciu trať idú postaviť priamo na pozemku „raketovej“ firmy v Kalifornii. Nepôjde ale o konkurenciu spomínaných dvoch spoločností. Skôr o pomoc pri vývoji technológie ako takej.
Medzi tým sa začínajú konať študentské súťaže pre dizajn modulu, ktorý sa po Hyperloop potrubiach bude pohybovať. Prvé kolo sa práve začína na Texas A&M University a spolu s prispením Hyperloop Technologies a fondu Elona Muska si najtvorivejší študenti rozdelia spolu až 150-tisíc dolárov. Ešte lákavejšia pravdepodobne bude predstava, že z ich pera vzíde vzhľad dopravného prostriedku, ktorý prinesie technologickú revolúciu na úrovni prvých lokomotív Georga Stephensona.
Zdroj: Hyperloop Transport Technologies