Viaceré podniky či reťazce zaradili okrem stolov, stoličiek a príborov do bežného používanie aj vstavané tablety, cez ktoré majú zákazníci možnosť si prezrieť ponuku, zistiť si, čo jedlo obsahuje, a nakoniec si pokrm aj objednať. Tablet je len jedným zo spôsobov, ako majitelia reštaurácií zefektívňujú podnikanie a bojujú o zákazníkov.

Pomalí čašníci

Londýnska reštaurácia Inamo si vychvaľuje prvý interaktívny jedálenský stôl na objednávanie jedla. Prostredníctvom stola, ktorý spoluzakladatelia reštaurácie jednoducho nazvali E-Table, môžu zákazníci objednávať jedlo bez pomoci čašníkov, sledovať prípravu jedla či nastaviť si virtuálny obrus stola podľa vlastných preferencií.

Ako vysvetľujú, nápad na E-table vznikol pri návšteve jedného podniku, kde si objednali pivo, ale obsluha bola príliš pomalá. To ich priviedlo k myšlienke, aby sa objednávky odohrávali bez prítomnosti čašníka priamo za stolom, píše britský spravodajský portál BBC. Dotykový stôl zaviedli do svojich dvoch prevádzok a nechali si ho patentovať.

Odhaduje sa, že vďaka E-table zákazník ušetrí v priemere 30 percent času oproti klasickému systému, kedy musí čakať na obsluhu a prijatie objednávky. Nakoľko si objednávky vybavujú zákazníci sami, môžu sa čašníci venovať iným záležitostiam v reštaurácii.

Veľkou výhodu je aj samotné platenia jedla. Zákazníci nie sú odsúdení kývať, vykrikovať, podozrivo sa obzerať či iným spôsobom upútavať čašníkovu pozornosť, že chcú platiť. Stačí jedno kliknutie na stole. „Namiesto piatich minút čakáte 30 sekúnd,“ naznačuje jeden z majiteľov reštaurácie. Úplne znudení hostia sa môžu doklikať aj k nenáročným hrám alebo si prezrieť e-mail.

Reštaurácie, kde sa servíruje na veľkých tabletoch

Reštaurácia Inamo v Londýne a E-Table Zdroj: www.inamo-restaurant.com

Z pohľadu majiteľa reštaurácie prináša E-table aj iné výhody. Nakoľko sa celý kolobeh návštevy jedného zákazníka urýchli, stihne podnik navštíviť viac ľudí, čím sa môže zvýšiť finančný obrat podniku. Majiteľ môže v dôsledku efektívnejšieho chodu rovnako zvážiť aj počet čašníkov v podniku. Digitálna plocha dotykového stola je zároveň potenciálnym reklamným priestorom.

Lietajúci obed

Čoraz častejšie používanou metódou, ako urýchliť obsluhu zákazníkov, je podpora dronmi. Malých lietajúcich pomocníkov využíva napríklad aj singapurská reštaurácia ako doplnok k bežnému personálu, nakoľko krajinu trápi nedostatok pracovnej sily, tvrdí portál CNBC. Ide tak skôr o optimalizáciu či doplnenie personálu ako o náhradu ľudskej práce. Iné reštaurácie používajú dronov napríklad na roznášku pizze priamo do domu.

Dron dokáže prepraviť jedlo o maximálnej hmotnosti 2  kilogramov z kuchyne na vopred určené miesto v jedálnej časti reštaurácie. Tam už je ale nutná prítomnosť človeka, pretože dron nedokáže jedlo pred hosťa naservírovať. Jeho cena sa v závislosti od veľkosti pohybuje od 47-tisíc do 94-tisíc eur.

Ako ďalej portál uvádza, niektorým zákazníkom používanie dronov prekáža, pretože často nechcene odvádzajú pozornosť ľudí od večera a konverzácie.

Roboty v akcii

Reštaurácia Ningbo v Číne sa rozhodla pre radikálnejšiu zmenu. Eliminovala prítomnosť ľudských čašníkov úplne a nahradila ich robotickou obsluhou. Modro-biele robotické čašníčky, ktoré pripomínajú skôr zdravotné sestry, stáli majiteľa reštaurácie 8 300 eur za kus, uvádza britský portál Daily Mail.

Ako majiteľ ďalej vysvetľuje, vzťahuje sa na ne päťročná záruka, dokážu komunikovať a používať bežné frázy súvisiace s jedlom a hoci ich cena nie je nízka, z dlhodobého hľadiska sa finančne oplatia viac ako čašníčky, ktorým by musel vyplácať pravidelný plat. Existujú ale názory, že robotická obsluha pôsobí príliš chladným či sterilným dojmom (to je ale vlastnosť príznačná aj pre niektorých ľudských čašníkov), ktorý sa do reštaurácií nehodí.

Portál Gizmodo dodáva, že v posledných mesiacoch sa najmä v Číne rozpútala vlna reštaurácií s robotickou obsluhou. Dôkazom je aj reštaurácia Wall.e, v ktorých zákazníci obsluhujú práve roboty podobné tým zo známeho animovaného filmu, podľa ktorého reštaurácia dostala názov. Spoločnosť Disney však s touto reštauráciou nič spoločné nemá.

Hoci reštaurácia obvykle nemajú robotizovanú aj kuchyňu, niektorí konštruktéri pracujú už aj na tom. Skupina inžinierov zo spoločnosti Momentum Machines napríklad vymyslela plne automatizovaný stroj, ktorý dokáže pripraviť plnohodnotný hamburger. Tento robo-kuchár dokáže pomlieť mäso, nakrájať zeleninu a je schopný vyrobiť 360 hamburgerov za hodinu. Ako TREND.sk informoval nedávno, vynález plánujú predať do reštaurácií.

Veľký hosť ťa stále vidí

Čo sa týka kvality či bezpečnosti potravín, majitelia reštaurácií môžu ponúknuť prostredníctvom technológie niekoľko možností, ako si jedlo overiť. Prostredníctvom dotykového stola v reštaurácii Inamo si môžu napríklad zákazníci pustiť kameru, ktorá ukazuje zábery z kuchyne, a sledovať tak, akému štádiu prípravy jedla sa kuchár práve venuje a ako celé varenie prebieha. Tým sa môžu upokojiť nervózni hostia, ktorý sa obávajú najmä nehygienického kýchania či pľuvania v kuchyni. K podobným kamerám, ktoré zachytávajú kuchyňu v reálnom čase, sa uchyľuje čoraz viac reštaurácií, naznačuje britský portál The Telegraph.

Aby istá japonská reštaurácia v Kalifornii uistila svojich hostí, že si nemusia robiť o prísadách do pokrmov pochybnosti, zákazníci majú k dispozícii pri jedlách QR kódy, ktoré si môžu naskenovať do mobilu a napríklad si tak zistiť, kde bola ryba ulovená a či pochádza z udržateľného chovu. Samotné QR kódy sú pritom vyrobené z ryžového papiera a jedlého atramentu, aby ich mohol zákazník skonzumovať spolu s rybou.

V súvislosti s explóziou technologických inovácií v reštauráciách hovorí portál TechCrunch o nevyhnutnosti. Podľa portálu sa viac ako 50 percent návštevníkov podnikov spolieha na technické záležitosti, akými sú rezervácia cez internet, zobrazenie menu, nutričných hodnôt či lokalizácie reštaurácie.

Móda „smart reštaurácií“ zároveň prichádza ako prispôsobenie sa súčasným požiadavkám, kedy ľudia radšej uprednostňujú podniky, v ktorých sa čaká menej, ktoré sú pohodlnejšie a modernejšie. Dôvodom prispôsobenie je aj súčasná generácia, Millenials, ktorá okrem klasickej komunikácii a papierového jedálneho lístka jednoducho vyžaduje aj interaktívne virtuálne rozhrania, napríklad v podobe aplikácií.