Predseda Telekomunikačného úradu (TÚ) SR Ladislav Mikuš zamietol rozklad Slovak Telekomu ohľadom kompenzácií za poskytovanie univerzálnej služby v rokoch 2009-2010. Potvrdil prvostupňové rozhodnutie regulátora, podľa ktorého univerzálna služba nebola pre operátora neprimeraným zaťažením a tak mu nevznikol nárok na úhradu čistej straty.
Slovak Telekom (ST) o úhradu straty z poskytovania univerzálnej služby - zavádzania pevných liniek za sociálne ceny, prevádzky siete verejných telefónnych automatov a vydávania tlačeného telefónneho zoznamu - za roky 2009 a 2010 požiadal ešte koncom decembra. Stratu vypočítal na 26,66 a 22,62 milióna eur. Ak by mu ju regulátor uznal, museli by sa mu na ňu poskladať konkurenční operátori, ich príspevky by sa vypočítali podľa ich podielu na trhu.
Aktuálne rozhodnutie je ostatným v rade zamietavých rozhodnutí TÚ SR o nárokoch telekomu z poskytovania univerzálnej služby. Celkovo operátor za obdobie 2005-2010 požadoval kompenzácie vo výške 165,75 milióna eur. Ani s jednou žiadosťou neuspel.
- Prečítajte si celú históriu okolo univerzálnej služby.
Rozhodnutia regulátora o rokoch 2005-2006 a 2007-2008 napadol na súde, ktorý už rozhodol (v druhom prípade nedávno), že úrad musí v daných veciach konať znova.
V auguste tohto roka regulátor revidoval rozsah univerzálnej služby. Väčšinu doterajších povinností z nej vypustil, po novom v nej ostal len „rovnocenný prístup k telefónnym službám pre používateľov so zdravotným postihnutím“. Telefónne búdky či tlačený zoznam účastníkov už pre telekom nebudú povinné.
Legislatívne prekážky
Orezanie rozsahu univerzálnej služby sa dlhé roky zdalo ako logické riešenie. Zámerom bol garantovať občanom prístup k základným telekomunikačným službám, no prax ukázala, že občania o takúto garanciu nestoja. A že si vedia nájsť alternatívu, ktorá im vyhovuje viac.
Už začiatkom roku 2005 mala dvojica mobilných operátorov, Orange a T-Mobile, v sieťach dohromady 4,3 milióna aktívnych SIM kariet, kým telekom prevádzkoval len 1,2 milióna pevných prípojok. V roku 2006 mal ST nižšie výnosy z fixných hlasových služieb ako jeho dcérsky T-Mobile z mobilných. A ani sám telekom netajil, že z veľkého počtu telefónnych automatov sa celé mesiace nespravil jediný hovor.
Zdroj: TREND/Maňo Štrauch
To, že k revízii povinností univerzálnej služby prišlo až tento rok v auguste, vysvetľuje TÚ SR prekážkami v legislatíve. Zákon o elektronických komunikáciách z roku 2003 pôvodne regulátorovi umožňoval len pridelenie všetkých povinností jednému, alebo viacerých poskytovateľom.
Čiastočnou zmenou bola novela z roku 2006, ktorá mu umožnila znižovať počet verejných telefónnych automatov. To sa aj dialo: Kým v roku 2005 prevádzkoval telekom 13,7-tisíca búdiek, vlani ich bolo len niečo cez 3200.
Rozsiahlejšiu reformu univerzálnej služby - napríklad úplné zrušenie povinných telefónnych automatov, ktoré boli najväčšou položkou telekomom požadovanej kompenzácie - chcel TÚ SR podľa svojho vyjadrenia realizovať v roku 2009, kedy z vlastnej iniciatívy pripravil novelu zákona o elektronických komunikáciách (netýkala sa len univerzálnej služby).
K novele napokon nedošlo, lebo rezortné ministerstvo dopravy sa pod vplyvom nových európskych smerníc pustilo do prípravy celkom nového zákona o elektronických komunikáciách, ktorý bol napokon prijatý až vlani. Jeho ustanovenia už zasiahnuť do rozsahu univerzálnej služby umožnili.
Foto na titulke - Maňo Štrauch