V čase, keď výrobcovia chrlia skôr stávky na istotu alebo pokračovania, poteší každý pokus vytvoriť niečo originálne. Možnosť objavovať nové techniky, prípadne aspoň tie staré uplatniť v novom svete sa hráčom páči, najmä od štúdia, ktoré už má čosi za sebou.

Tvorcovia hitov Wolfenstein, Doom a Quake neurobili novú hru šesť rokov (naposledy Quake IV) a ak ide o novú sériu, dlžia hráčom novinku už jeden a pol dekády (Quake v lete 1996). Ale za celých 15 rokov sa hráčov snažili oblažiť občas novým enginom, pokračovaním a vyvolať zhodné pocity.

Hra štúda id software obsahuje spravidla tri elementy: poriadnu akciu, často vysokú mieru napätia (pri sérii Doom) a zaujímavú grafiku prezentovanú na vlastnom, novom či výrazne vylepšenom engine. Rage je v tomto smere obrovský prísľub: dostal nový id Tech 5, ktorým chce výrobca ukázať, že jeho hra beží 60 fps na PC i konzolách. Núka nový postapokalyptický svet a dvojakú hrateľnosť, popri tradičnej strieľačke koketuje aj s akciou na futuristických vozidlách.

Rage: Od tvorcov hitov Doom a Quake

Svet po apokalypse

Pokiaľ ide o svet, dostal Rage jeden z najzaujímavejších postapokalyptických. Po páde meteoritu sa zmenilo všetko: civilizácia chradne, ostáva spustošená krajina, frakcie bojujú o život a Právomoc, samozvaná vláda dohliada na ich snaženie a svoje mocenské záujmy.

Je to realistická vízia chaosu a aj beznádeje nepriamo kladúca otázku, či sa ešte v takom prostredí oplatí žiť. Svet pracuje s ťažkou atmosférou, zvyškom civilizácie a prežívajúcich ľudí. Pocit prázdnoty autori občas až preexponovali – príliš veľa prázdnych miest občas prekáža v hrateľnosti a nadobúdate pocit, že možno trošku podcenili obsah.

Uvedomíte si to aj pri slabšom príbehu – je síce načrtnutý, ale v prvej polovici sa príliš nerozbehne a keď sa začne diať pár udalostí, zrazu príde koniec príbehovej línie. id software neboli nikdy špecialisti na veľké príbehy, ale je škoda vidieť kontrast zaujímavého sveta a slabšieho diania. Chýba viac dialógov, motivácia hrdinu či viac volieb v deji, keď sa už scenáristi doň pustili – ostáva len motivácia prežiť, čo sa počíta, ale v konkurencii ako Fallout prichádza trošku skrátka.

Ale je tu príbeh o šikovnosti toho, čo prežil. Vyjdete zo svojho úkrytu a obzriete sa naokolo, pod oblohou po svete v ruinách získate nezameniteľný pocit prepracovaného sveta. Pôsobivý zážitok autori rýchlo preklopia do riadnej akcie. Strieľačka od tvorcov Doomu je intenzívna ako vždy, hoci strieda viaceré momenty. Čistenie banditov v pustine s tvrdou streľbou rýchlo vymení za stealth prvky s plazením sa do skrýše nepriateľov.

Zmenu je cítiť často v hrateľnosti – z koridorov Dooma či Quakea sa dostanú mnohí hráči po prvýkrát na otvorené priestranstvá, kde platia trochu iné pravidlá. Nehostinnosť prostredia potvrdzuje fakt, že sa musíte iba spoliehať na seba a sledovať okolie. Autori prekvapivo vypustili automatické vypadávanie zbraní od nepriateľov, čo je bežná vlastnosť žánru; namiesto neho si treba muníciu hľadať i strážiť.

Samotný arzenál je bohatý, strieda zbrane s rýchlou kadenciou a monštrózne pušky, z ktorých možno vystreliť raz za čas. Vítané osvieženie prichádza pri upgrade zbraní, objavenia novej munície či vylepšení, minimálne do dvoch tretín hry môžete skúšať a striedať vždy niečo nové.

Vaše zdravie tiež podlieha vlastným pravidlám – regeneráciu zabezpečujú nanoroboti, takže po čase sa dostanete späť do formy, ale ak schytáte príliš veľa guliek, pomôže iba vzácna rana z defibrilátora. Pri akcii na suchu teda nečakajú príliš veľké prekvapenia – skôr dobrá evolúcia žánru vďaka väčšiemu repertoáru zbraní, nepriateľov a oveľa väčšej porcie akcie vonku.

Rage: Od tvorcov hitov Doom a Quake

Na súši i v bugine

Nový prvok pre id je akcia na kolesách. Vozidlá slúžia sprvoti na prepravu medzi priateľskými lokalitami a viac nehostinnými prostrediami, postupne objavíte možnosti akcie a ich rôznorodé využitie. Jazdný model je fajn, ovládanie je prirodzené a celkovo možno stráviť na kolesách zhruba tretinu času – na zbieranie všetkých možných predmetov, kochanie sa prostredím či hľadaním tajných lokalít, kde autori schovali rozličné bonusy aj zo svojich minulých hier.

Na vozidlách popracovali aj grafici, môžu sa rozpadať, sú aj možnosti na ich zlepšovanie či zvyšovanie levelu a odolnosti – je to samostatná línia, ktorá sa však pri zložení sveta a najmä herných predmetov oplatí. Veľa z nich využijete pri multiplayeri, ten sa viac ako na streľbu sústredí na súperenie hráčov na okruhu. Pri hre viacerých hráčov prekvapivo nemá id príliš veľa módov, skôr vložila prostriedky na hru jedného hráča a deväť misií pre pútavý co-op mód.

Vďaka opusteniu lineárnej línie a nasadeniu veľkého sveta sa oproti minulým hrám aj predlžuje vaša hracia doba, takže s príbehom i vedľajšími misiami si bezmála vystačíte na 15-20 hodín. Možno viac, ak nedáte pozor na manuálne ukladanie hry, ktoré sa dnes takmer nenosí.

Rage: Od tvorcov hitov Doom a Quake

id Tech 5

Hrateľnosť viac-menej napĺňa očakávania – akcia so zbraňami je fajn, vozidlá pridali nový element a aj svet je pútavý. Otázne je technologické spracovanie. A tu prichádzajú veľké rozdiely. Rage je tvorený primárne pre HD konzoly PS3 a X360. Na konzolách beží Rage celkom svižne, po 20-minútovej inštalácii bol svet celkom dobre vykresľovaný, hrateľný a id na pomery konzol urobilo skutočne kvalitný nový engine.

Vyskúšali sme aj PC verziu, ktorá vznikla už konverziou z konzol a tá je náročná na výkon PC a prvé dni bol kvôli nekompatibilným driverom dosť veľký problém postupne hru prechádzať. Zhruba dva-tri týždne po launchi sa situácia zlepšila, no celkový výkon je premenlivý. Je to trošku prekvapivé zistenie, pretože pri hocijakom Doomovi alebo Quake bol engine vyladený a fičal ako hodinky. Snáď keď ho autori id Tech 5 dobre vyladia, bude to na pár rokov veľmi dobrý engine a na súčasnej generácii konzol by si rozhodne pár hier zaslúžil.

Spĺňa Rage očakávania fanúšikov Dooma či Quake? Do veľkej miery áno. Ponúka iný zážitok – horor z koridorov sa vymenil za akčné postapokalyptické sci-fi s prvkami RPG či manažmentom áut a kopy predmetov. Ale navštíviť svet po dopade meteoritu je celkom silný zážitok a Rage ho napĺňa. Rage vyšiel 7. októbra 2011 na PC, X360 a PS3.

PC verziu na recenziu zabezpečil distribútor Cenega, PS3 verziu zapožičal Brloh.

Foto v článku a na titulke - id software