1 milión konzol za 18 rokov

Najväčším ohlásením je viac ako milión predaných konzol značky PlayStation od začiatku predaja prvej konzoly v lete 1996. K tomu číslu potrebovala Sony 18 rokov (do augusta 2014) a spolu sedem systémov: PS1, PS2, PS3, PS4 pre obývačku a tri handheldy: PSP, PSP go a naposledy PS Vita.

Keď rozbijeme číslo na jednotlivé systémy, zistíme postupný vývoj trhu, vnímania značky a ceny. Prvá PlayStation prišla v lete 1996 na trh saturovaný najmä PC, pár nadšencov malo Gameboy. Do obývačky sa konzoly veľmi netlačili. Systém trochu meškal oproti zvyšku Európy (9 mesiacov), no prišiel včas na najväčšie hity ako Metal Gear, Final Fantasy či Gran Turismo. 

PS2 z Vianoc 2000 bola najprv nedostatkový tovar a keď aj prišla (z importu či priamo), bola relatívne drahá. Vďaka dlhšiemu životnému cyklu a postupne klesajúcej cene sa stala dostupnou konzolou za 10-tisíc korún a paleta hier bola obrovská. Prvý Xbox na Slovensku oficiálne nebol a GameCube nezahviezdil.

PS3 mala najťažšiu pozíciu. Úvodná cena 21 590 korún za 60 GB verziu bola vysoká, prvé zásoby sa minuli, no Sony čelila konkurencii: Xbox 360 sa predával za 15-tisíc Sk a mal náskok jedných Vianoc (2006). Wii bol fenomén zo zahraničia za 10 tisíc a so zaujímavým štýlom hrania.

Vtedy sa začal trh konzol rozširovať a PlayStation 3 sa darilo vďaka sile značky – bojovala s vyššou cenou, no prišli silné tituly pre hráčov a postupné zlacnenia. PS3 éra bola náročná, no Sony sa podarilo alternovať štart a konkurenciu v správnom čase. Lojalita priniesla prvé ovocie.

PSP bol hit od začiatku vďaka cene (10-tis. Sk) a kope hier (aj GTA). PSP go sa príliš nedarilo a PS Vita bojuje o priazeň najmä u hráčov, ktorí nechcú iba áčkové tituly, ale japonské či indie kúsky. 

PS4 sa predáva štyrikrát rýchlejšie ako PS3

Cenná informácia je tempo predaja PS4. V ČR a SR sa predáva nová PlayStation štyrikrát rýchlejšie, čo reflektuje aj výborné tempo zo zahraničia.

PS4 má predovšetkým nižšiu cenu (399 € vs. 21 590 Sk, čo je cca dvojnásobok), prišla skôr ako konkurencia (Xbox One prišiel oficiálne až v septembri 2014) a ani sila ostatných konzol nie je zatiaľ taká značná (Wii U za prvý rok veľa vody nemútila a Xbox One sa ešte rozbieha).

Všetky faktory, čo hrali proti Sony v minulosti, spadli v jej prospech a keď pripočítame silu značky z takmer dvoch dekád i náročného obdobia, úspech sa musel dostaviť. No štvornásobok v prvom roku je skutočne markantný rozdiel a napovedá, že konzolu nekupovali iba lojálni fanúšikovia, ale aj majitelia iných konzol (Wii, X360) či úplní nováčikovia v hraní.

1 milión príslušenstva a 3+ milióny hier

Dodatočné počty sú takisto solídne. Ak Sony povie, že predala viac ako milión kusov príslušenstva, znamená to, že k prvým dvom PlayStationom, PSP či Vite predala aspoň pamäťovú kartu a k ďalším konzolám si hráči kúpili aj druhý gamepad, prípadne ovládač Move či iný dodatok.

Pomer 1:1 je dobrý: pamäťové karty sú síce nutnosť, ale zrejme tvoria polovicu príslušenstva a zvyšok budú gamepady. V lokálnych pomeroch sa darilo aj pohybovému ovládaču Move a titulom ako Wonderbook, čo bola ukážka silného lokálneho marketingu: v Európe toľko vody nenamútil. Pravda, pomohla mu aj česká lokalizácia.

Viac ako tri milióny hier svedčia o tzv. attach rate. Koľko hier kúpil v priemere každý majiteľ každej konzoly? Sú to približne tri. To nie je príliš vysoký počet vzhľadom na svetové priemery: napríklad na PS2 a PS3 je attach rate 10 hier na konzolu a pri PSP cca 3,5. Svedčí to o určitej miere pirátstva, ktorá sužuje minulé systémy, no stále sú to solídne počty.

Niekoľko miliónov predaných hier navyše obsahujú distribúciu v kamenných predajniach i digitálnom obchode a tu je ďalší kameň úrazu. Českí hráči už PlayStation Network majú, zatiaľ čo slovenskí sa prihlásili všelikde: niektorí v susednom Česku, iní v Nemecku alebo aj do Veľkej Británie. Ak Slovák kupuje digitálne hry za libry v Anglicku, lokálna pobočka ich neráta. Podľa posledných informácií je štart PSN stále reálny do konca roka 2014. 

PS TV + a čo ďalej?

A čím bude Sony lákať hráčov na ďalšie predaje? Tento rok bude ponuka skutočne široká a o priazeň sa hlási päť systémov. Novinkou bude tzv. PlayStation TV (známa aj ako PS Vita TV), mikrokonzola, ktorá dokáže posielať signál a hry z PS4 na druhú TV alebo umožní hrať Vita, PSP i PS One tituly na základnej TV. Je to systém určený pre milovníkov menších hier i ako alternatíva do domácnosti. Jeho cena je 99 € a hoci to nie je štandardná konzola, má priestor na využitie.

V obývačke by chcela Sony dominovať s PS4, kde popri cene 399 € bude ponúkať rozličné balíky s hrami. Na pultoch nájdete balenia s Killzone, Watch Dogs, The Last of Us Remastered, do Vianoc nás čakajú verzie s DriveClub i Far Cry 4. Nehovoriac o bielej konzole s Destiny, čo je horúca novinka.

Stále je k dispozícii PS3 s veľkou knižnicou už lacnejších hier. 12 GB verzia štartuje na 180 €, 500GB na 240 €, čo je solídna cena a balíkov s hrami nájdete veľa: aj s Destiny, The Last of Us či GTA V.

Pri handheldoch je na výber PS Vita s hrou od cca 170 € a staručké PSP zoženiete za 70 €, pričom si k nemu môžete kúpiť tucty hier po pár eurách.