Na výstave E3 bol prísľub jasný – nový herný handheld z dielne japonskej značky Sony, PS Vita, bude štartovať na celom svete do konca roka. No už šéf americkej pobočky firmy Jack Tretton bol trošku vyhýbavý, keď spomenul, že jedno-dve teritóriá by Vianoce mohli stihnúť, ale globálny štart nie je istý.

Minulý týždeň výkonný riaditeľ Sony Computer Entertainment Kazuo Hirai potvrdil pre čakajúcich záujemcov nemilú správu: PS Vita sa do konca roka začne predávať iba v Japonsku (termín firma oznámi na Tokyo Games Show), zatiaľ čo západné trhy dostanú Vitu na začiatku roka 2012.

Čo v preklade môže znamenať prvý kvartál 2012, aby Sony stihla štart ešte vo fiškálnom roku. Konzola môže prísť vo februári či marci, dokonca môže kopírovať aj štart 3DS či PS3. Tieto konzoly prišli na európsky trh na štvrtý marcový piatok...

Postupnosť launchu nového handheldu sa, paradoxne, kríži s obchodnou realitou. V Japonsku stále boduje súčasná generácia, PSP - posilnenie trhových pozícií by Sony potrebovala skôr na západných trhoch. Aj keď v tomto prípade to bude otázka hier, na ktoré sú Japonci zaťažení viac – západní zákazníci pri prvom PSP zvykli kupovať hardvér kvôli multimediálnemu zariadeniu a schopnosti prehrávať hudbu či videá. Je celkom možné, že Sony si skrátka japonský trh nechce pustiť a ako japonský výrobca chce tam konzolu tradične uviesť v premiére.

Cena pod tlakom

V súvislosti so zlacnením Nintenda 3DS vyvstáva otázka, či chce Sony meniť cenu PS Vita. Zvlášť ak Sony púšťa na Západe vianočný trh konkurentovi (dovtedy Ninty vypustí pár stávok na istotu - Mario 3D, Mario Kart 7 či Kid Icarus a jeho predaje sa asi solídne zvýšia). No podľa K. Hiraia sa cenovka nezmení: 249 eur pre Wi-Fi model, 299 eur pre Wi-Fi+3G model.

PS Vita vynechá európske Vianoce

No práve nie veľmi vydarený štart Nintenda 3DS je pre Sony výzvou - lebo jej konkurent sa práve na 249 eurách popálil. Sony má síce skúsenosti z minulosti, ktoré hovoria v jej prospech, ale to bol rok 2005, kedy sa cenové možnosti nachádzali inde. Neznamená to, že hráči nedokážu prijať nový handheld za dve a pol stovky eur, otázne je, koľko ich bude a či na prvom mieste záujmu budú hry alebo ostatné funkcie.

Pesimisti už teraz píšu do diskusií, že Sony uvedie handheld za 249/299 eur a o pár mesiacov ho zlacní. To je možné, ale keďže ho vyrába so stratou, minimálne do Vianoc 2012 cenu bude držať.

Proti 3DS a trhu

Sony zatiaľ doteraz pri PS Vita všetko vychádzalo. Novinka vzbudila nadšenie hneď pri predstavení, na E3 sa tešila veľkej pozornosti. Vývojári si pochvaľujú skvelé vývojárske prostredie, podporu výrobcu, termín Vianoce 2011 bol výborne načasovaný, cena 249 € lakavá, aj pri konfrontácii s trhom.

No teraz PS Vita stratila za dva týždne dva cenné triumfy. Mohla stagnujúce 3DS s prehľadom pri rovnakej cene na vianočnom trhu poraziť. Keďže si tento fakt uvedomilo aj Nintendo, bude súboj ťažší.

Nintendo si naopak muselo vydýchnuť. 3DS mu síce prvé mesiace nešľape, ale na Vianoce sa posnaží mať dobré hry - a jeho top konkurent cúvol. Dokonca ani na jar 2012 nemusí byť situácia príliš vážna, lebo cena môže dlho rozhodovať a v tom čase bude mať Ninty ročný náskok a dvojtretinovú cenu.

Oveľa väčšia otázka bude, ako dokáže Sony vzdorovať celému trhu prenosného hrania. O zlacnenie 3DS sa z veľkej časti postarali smartfóny - prechod od handheldov na iné prístroje začína byť príliš citeľný. Sony má síce PlayStation Suite na Androidy, ale bude to stačiť?

Zasa rozhodnú hry

Existuje jeden dôvod, ktorý by Sony mohol pomôcť k úspechu. Ospravedlniť neskorší príchod, vyššiu cenovku oproti 3DS a zvládnuť aj nápor smartfónov. A to sú hry. Veľa hier v správnom čase, teda už od štartu predaja.

Čo 3DS chýbalo už od začiatku, boli kľúčové tituly, ktoré by potiahli masu zákazníkov k novému systému. Je celkom možné, že Sony sa chce z vývoja situácie poučiť a zistila, že sa jej skrátka vyplatí pár mesiacov so štartom predaja počkať, no mať oveľa väčšiu ponuku hier.

Už pri štarte PSP bolo vidieť, že tento prístup sa môže vyplatiť. Konzola štartovala v decembri 2004 v Japonsku, v marci 2005 v USA a 1. septembra 2005 v Európe. No počet hier sa výrazne líšil – zatiaľ čo v Japonsku ich bolo sotva osem, USA už dostalo takmer 20 a Európa rovno 30.

Sony sa môže pokúšať o podobný prístup. Japonsku stačí desiatka titulov, ale západné trhy by ich mali dostať dva- až trikrát toľko, aby sa predaj konzoly rozbehol. V tomto smere môže Sony vyhovovať, že zatiaľ ukazuje skôr západné tituly ako Uncharted a vzbudzuje nadšenie u západných hráčov.

Ale o to väčšiu pozornosť bude musieť upriamiť výrobca na Tokyo Games Show a ukázať domácemu publiku, že im nechce iba predať konzolu do konca roka (zrejme až koncom novembra či v decembri), no ponúknuť aj dobré hry. Zatiaľ je však japonských hier ohlásených dosť málo.

Dá sa očakávať, že v Japonsku vyjde tucet hier a pár z nich bude aj európskych (niektorí európski distribútori možno verili v predvianočný štart a do novembra pár titulov stihnú dokončiť). No Japonci potrebujú naplniť svoje špecifické preferencie, no zatiaľ nie je isté ako. Možno aj konverziou súčasných hitov ako Monster Hunter...

V každom prípade, pre Európu znamená odložený launch najprv drobné sklamanie a potom možno aj víťazstvo v podobe lepšej ponuky hier. A pokiaľ by do dvoch mesiacov od štartu prišiel podobne ako v roku 2005 hit typu Grand Theft Auto: Liberty City Stories (predaj cca 7 miliónov kópií), pozícia PS Vita by mohla byť hneď od začiatku dostatočne pevná.

Foto na titulke a v článku - Sony