Počet áčkových hier klesá...

Štart Vity v Japonsku, USA aj v Európe bol celkom sľubný. Tradiční nadšenci si prišli po konzolu a prvú várku hier. Distribútori pripravili na prvé Vianoce silnú nádielku, v ktorej nechýbal Assassin’s Creed, Call of Duty, FIFA a Need for Speed. Na jar zasa Sony pridala Uncharted a Gravity Rush, na jeseň LittleBigPlanet či Invizimals, samé silné značky. Predaje neboli slabé, ale ani ohromujúce.

V roku 2013 už bolo veľkých hier menej. Dorazil nový Batman, LEGO a FIFA 14, ale počet nových áčkových titulov medziročne klesol. A na vlaňajšie Vianoce pridala Sony iba dve hry, o zvyšok sa starali menší dodávatelia. 

Podobne ako pri Wii U z dielne Nintenda, aj od Vity sa odklonili viacerí distribútori. Ďalšieho Uncharted, Call of Duty či Assassina na Vite sa tak zrejme nedočkáme. Existujúca základňa fanúšikov Vity je nízka. Troje Vianoce ukázali, že do tohto handheldu sa masy nehrnú, ani keď Sony ponúka zaujímavú hru v balení s konzolou. 

Stále ešte nie 10 miliónov

Sony skúša pri predaji konzol rôzne triky. Už znížila cenu, takže konzolu a balík hier kúpite za 190 eur. Pripravila aj novú revíziu konzoly a pribalila k nej očakávaný hit Borderlands 2. Často obmieňa herné tituly v baleniach, usiluje sa o hitovky ako FIFA či LEGO.

Pri všetkom úsilí sa stále Vita nedostala na prvú predajnú métu... Predaj desiatich miliónov konzol je síce otázkou nasledujúcich týždňov, ale Vita na to potrebovala viac ako tri roky. Na porovnanie, v minulosti stačilo 37 mesiacov na predaj 33,9 milióna konzol PSP (PlayStation Portable)-

PS Vita, podobne ako Wii U, dorazili do ťažkej situácie. Časť hráčov ich miluje, ale stále sa im nedarí osloviť väčší počet záujemcov. Ani Wii U nedosiahlo desaťmiliónový predaj, takisto sa borí s (ne)záujmom západných vydavateľov, ktorí prinesú iba hŕstku áčkových titulov a pozornosť smerujú inam.

Kde je o Vitu najväčší záujem

Neprekvapivo v Japonsku, kde zatiaľ Sony predala viac ako 3,6 milióna Vít. Zlaté časy PSP, keď za rok padlo desať-dvanásť miliónov, sú v nedohľadne. No japonskí vývojári pre Vitu stále produkujú novinky, konečne sa im podarilo opustiť PSP. Boj o novú platformu bol zdĺhavý, aj Japonci si dobre premysleli, či stále vyvíjať pre 20 miliónov PSP alebo tri milióny PS Vita.

V Európe sa predali takmer tri milióny PS Vita, v USA niečo málo cez dva milióny. Na Západe je jasná orientácia: smartfóny, tablety, občas Nintendo, ktorému sa podarilo predať viac ako päťkrát toľko 3DS konzol ako PS Vita. Nízke predaje PS Vita môžu znamenať, že Sony koncept a ponuka hier nie je taká lákavá pre masy ako Nintendo s Mariom, Pokémonmi a 3DS.

Na prvý pohľad sa zdá, že hráči si nekupujú na PS Vita veľa hier. Priemerný počet hier na konzolu je 3,6, zatiaľ čo pri Wii U dosahuje 4,9 – ale sem patrí iba klasická a nie digitálna distribúcia. 

Ako ďalej s podporou Vita a jej hier

Nad PS Vita totiž Sony neláme palicu a mení jej pozicioning, lebo vie, že 10 miliónov kusov sa dostalo do rúk najmä náruživým hráčom a tí dokážu utrácať za hry veľa peňazí, do obchodov nemusia chodiť. Pre nich je určená PlayStation Network a zľava každý týždeň. 3,6 je zradné číslo; oveľa pravdepodobnejšie je, že hráči majú na pamäťových kartách 15-20 hier. Navyše, členovia mesačného PS Plus programu dostávajú každý mesiac hry zdarma. 

Lenže to je koncept, ktorý oslovuje PlayStation či úzku komunitu, kým mass market je ním nedotknutý. Sony cíti, že priestor na bežných zákazníkov sa zužuje, stále môže skúsiť ďalšie zníženie ceny na 149 alebo 99 dolárov/eur.

Navyše, produkcia Sony na Vitu začína poľavovať. Stále prichádzajú hry z vlastných štúdií (Freedom Wars, Invizimals, Oreshika), ale počet je nižší. Sony vie, že ťažko presvedčí aj západných vydavateľov. Aspoňže japonská distribúcia je výdatná (i keď nejeden titul potom portuje z Vity na Steam, aby zarobila viac) a navyše sú v produkcii desiatky indie hier.

To je životodárny prúd pre PS Vita. Malé tituly za 5-10 eur, ktoré sú síce aj na PC, PS3 či PS4, no na Vite ich môžete hrať v pohybe. Často ich kúpite v Cross-Buy verzii (za jednu cenu), na malom displeji vyzerajú výborne, ovládanie býva prispôsobené a variabilita hier je obrovská.

Symbióza PS4-Vita

Kedysi bola Vita vytvorená ako dvojička k PS3, t.j. na Vite sme si mali zahrať hry PS3 kvality. Dnes je jej pozícia odlišná. Vďaka PS4 a streamingu na PS Vita je handheld dobrý spoločník, no častejšie sa vyrábajú hry už nie na PS3-Vita kombináciu, ale na PS4-PS Vita. Čo je silný dôkaz, že Sony nechce Vitu opustiť a presviedča vývojárov, aby portovali hry aj na handheld, resp. tie menšie vyvíjali naraz.

S väčšími je to náročnejšie, lebo pri fantastických predajoch PS4 (18,5 milióna ks za 14 mesiacov vs. 9,9 milióna PS Vita za 37 mesiacov) sa nemožno čudovať, že Sony bude primárne tlačiť PS4 a hry na obývačkovú konzolu. Stále môže vyskúšať veľký bundle (PS4+Vita za 500 eur?), ale čas sa kráti.

Na druhej strane, Vita si môže žiť pokojným tempom ďalšie tri-štyri roky. Viacerí indie vývojári si ju pochvaľujú a predaje niektorých titulov sú pri nej dostatočne vysoké. Áčkové hry nezmiznú úplne, no ich počet sa bude znižovať. Knižnica všetkých hier však rastie každý mesiac – k 5. výročiu môže mať fantastickú kolekciu hier a cena bude veľmi prijateľná.