Hráči o telefóne ako Xperia Play snívali desať rokov. Veď mobilné hranie na telefónoch je fenomén už od čias naháňania starého dobrého hada na monochromatickej Nokii.

Boli to práve Fíni, čo túžili po kombinácii telefónu a konzoly. A výsledkom bol jeden z najväčších prepadákov Nokie, N-Gage. Možno ho položil nevhodný biznis model - investovať štyridsať eur do hry na mobil (hoci aj smartfón) bolo príliš.

O osem rokov neskôr prichádza Xperia Play. Zapadá do portfólia telefónov Sony Ericssonu aj medzi herné konzoly Sony. Niektoré fakty sa vyjasnili – finálny názov, štart predaja v marci (resp. v apríli u anglických operátorov). Cena nie je úplne známa. Rovnako ani fungovanie predstaveného konceptu PlayStation Suite.

No Xperia Play hneď od začiatku ponúkne sedem predinštalovaných hier. A PS Suite má v čase uvedenia obsahovať 50 titulov s veľkými značkami ako Assassin’s Creed, Dead Space či Guitar Hero.

Ak sa to Sony Ericssonu podarí, s piatimi desiatkami hier bude v čase štartu oveľa ďalej ako N-Gage, ktorý túto métu dosiahol po dvoch rokoch. Otvorená je cena hier, ale určite to nebude 40 eur, skôr pôjde o relácie medzi 5 a 15 eur.

Horizontálne, ale inak

Xperia Play má ako telefón vysúvacej konštrukcie dvojaký štýl ovládania. V zavretom stave funguje ako bežný mobil a väčšina funkcií sa ovláda dotykmi či cez niekoľko spodných tlačidiel.

Ak chcete hrať, treba prístroj otočiť. V horizontálnej polohe vyniká displej (16 miliónov farieb, 854 x 480 pixlov), ktorý má menej bodov ako iPhone 4, ale opticky vyzerá tak isto, v hrách si rozdiel sotva všimnete.

Spodný panel vysúvaný spod displeja obsahuje veľa dobrých prvkov a pri väčších rozmeroch prístroja si môže dovoliť známe prvky. Štyri tlačidla na ovládanie pohybom a štyri PlayStation tlačidlá (krížik, krúh, trojuholník, štvorec) sú také isté ako na PSP či DualShocku. Akurát možno trochu ploché a majú nižší zdvih, ako by ste na prvý dotyk čakali.

Novinkou sú dva touchpady suplujúce analógové páčky – s dostatočne veľkou plochou aj na veľké palce. Do celkového súčtu treba prirátať aj tlačidlá L a R na bočnej strane, no ako neznalý hráč ich budete musieť skôr nahmatať, lebo ich nečakáte. Pokiaľ ste však zžití s PSP či už poznáte DualShock a jeho uchopenie naspamäť, nájdete ich automaticky.

Prvé dojmy z hrania na Xperii Play

Zdroj: 01

Bude zaujímavé sledovať, do akej miery tvorcovia hier využijú všetky možnosti ovládania. Núkajú sa rôzne kombinácie: dotykový displej pre existujúce hry z iných androidových telefónov, dedikované tlačidlá s PlayStation schémou či touchpady.

Možností prepojenia je viac. Niektoré hry sa môžu vrátiť do klasického módu s ôsmimi tlačidlami (na pohyb a akciu), ktoré sa úplne hodia k starým hrám ako napríklad behačkám. Zapojenie touchpadov môže pomôcť, ak je potrebné simulovať presnejší pohyb – či kamery (pravý touchpad) alebo detailné natočenie hráča (ľavý).

A aj zakomponovanie dotykového displeja stále dáva zmysel – ak si má hráč voliť presnú pozíciu alebo bod na displeji, kam sa nemusí prácne dostať cez pohyb kurzora touchpadom či tlačidlami. Základná misia ovládania je splnená. Známe prvky sú na mieste, ergonómia je výborná.

Prvé hry: vesmír, autá, pästný súboj

Xperia Play na Mobile World Congresse ponúkla zväčša tri hry. Asphalt 6 je najprepracovanejší titul a ponúka celkom adrenalínové preteky v mestskom prostredí. Grafika je kvalitná, predovšetkým čo sa týka áut a trate.

Hra sa ovláda primárne cez pohybové a funkčné tlačidlá, čo je schéma prevzaná z PlayStationu. Je to intuitívnejšie riešenie ako ťukanie na virtuálne body na displeji ako pri nejednej hre na starších modeloch Xperie. Ak bude mať Asphalt 6 v plnej verzii viac miest a áut, môže to byť jedna z najlepších štartovaích hier.

Bojovka Bruce Lee, naopak, veľmi presvedčila, že tento klasický konzolový žáner má opodstatnenie aj dnes. No podobne, ako keď Tekken vyšiel na PSP, aj tu sa rysuje otázka – ako sa taká hra na handhelde ovláda? Vcelku dobre, aj keď Bruce Lee potrebuje viac cviku.

Na ovládanie stačí využiť typické tlačidlá – ľavé na pohyb, kým krúžok či krížik rozdávajú údery. Tvorba komba je dosť ťažká, no stále je lepšie ho tvoriť na reálnych tlačidlách ako na displeji. Dotykovému ovládaniu sa však Bruce Lee nevyhol, pretože autori ho využívajú pri pohybe v menu a voľbách hráča pred súbojom.

Grafika hry je slušná, najmä pokiaľ ide o bojovníkov. Hrateľnosť sa zatiaľ ťažko súdi, no mnohí hráči ocenia tutoriál a prvé ľahšie súboje, ktoré ich naučia, ako hra funguje.

No a nakoniec je tu Star Battalion, vesmírna strieľačka, ktorá si z možných ovládaní na paneli berie úplne všetky. Pohybové i funkčné tlačidlá slúžia najmä na ovládanie rakety a zbraní, no ešte zaujímavejšie je ovládanie cez dvojicu touchpadov, ktoré spresňuje pohyb v priestore.

Urobiť na handheld takú hru je pomerne ambiciózny zámer, pretože vesmírne akčné hry sú spravidla náročné na výkon. No aspoň môže Xperia Play ukázať svoju grafickú kvalitu a dobré ovládanie v akcii. Otázne je, ako sa tvorcovia vysporiadajú s príbehom či prepojením hrateľných častí s motiváciou hráča.

V Barcelone zatiaľ nebolo na Xperia Play vidieť PlayStation One hry alebo iné žánre ako napríklad behačky. Tie si zrejme výrobca šetrí na čas pred vydaním hry, prípadne na launch window, prvé týždne po uvedení prístroja na trh.

Štart už budúci mesiac

Zatiaľ sa mozaika o Xperii Play iba skladá. Vie sa kedy príde a aj to, že má zatiaľ celkom silnú podporu, no chýbajú informácie o cenách a možno celistvejšia ponuka hier.

No ako hardvér možno Xperiu Play hodnotiť vcelku pozitívne. Elegantný Android dostal pridanú hardvérovú podporu, používateľská skúsenosť sa zdá byť o niečo lepšia ako pri iných dotykových prístrojoch.

Lokálnu podporu môže ovplyvniť fungovanie platformy PlayStation Suite a regionálny aspekt, podobne ako pri PlayStation Networku. No ako základný koncept je zatiaľ Xperia Play ďalej ako kedysi N-Gage. Ostáva čakať, či ho prekoná aj v komerčnom úspechu.

Foto v článku a na titulke - Sony