Od Kickstartera na pulty
Project CARS je tak jeden z prvých úspešných projektov Kickstartera. Namiesto známeho autora z 90. rokov sa o financie hráčov uchádzalo relatívne nové štúdio (prvý NFS: Shift vyšiel na jeseň 2009), ktoré sa však ukázalo v niekoľkých silných tituloch a teraz cítilo šancu. Podpora fanúšikov bola silná, lebo na poriadny automobilový simulátor mali doteraz tvorcovia exkluzivitu. Microsoft má na Xboxe Forzu Motorsport, Sony si hýčka Gran Turismo na PlayStation, ale ostatné platformy (i PC) už toľko možnosti nemajú. A navyše ani Forza/GT nemusí sadnúť každému.
Slightly Mad Studios napokon vyzbierali päť miliónov dolárov na vývoj, pustili sa do tvorby a našli si aj distribútora – nečakane sa ním stal Bandai Namco Games. Vývoj trval zhruba tri roky, autori sľúbili desiatky áut i tratí, dokonca aj kolízny model či premenlivé počasie.
Akurát dátum vydania neustále posúvali ďalej. Z pôvodného októbra 2014 bol november, neskôr sa hra presunula na marec, finálne dorazila v máji 2015. Prvotný úspech je veľký: predaj viac ako milión kópií – pre zaujímavosť, v UK sa takmer dve tretiny predali na PS4, Xbox má 30% podiel a Windows PC 6%.
Minirecenzia: Ako sa Project CARS hrá?
Ak ste hrali Need for Speed: Shift, zrejme si pamätáte, že na pomery série to bola pomerne realistická hra, no od Gran Turismo mala predsa len trošku ďalej. Presne podobný pocit sa na vás rúti aj z hrania Project CARS. Hneď na začiatku si môžete síce vybrať z množstva nastavení a štýlu (nováčik, amatér, profík), ale keď sa dostanete na trať, rýchlo pochopíte, že na arkádové jazdenie môžete zabudnúť, skôr sa treba venovať správaniu vozidla, podmienkam trate a realistickému modelu – i keď ten občas ujde.
Je to dobrý kompromis, no musíte aspoň trošku milovať reálnu jazdu a nehrať zbesilo pre videohernú radosť. Autori sú fanúšikovia presných tratí, áut a zbožňujú tento žáner, o čom svedčí nielen práca na hre, ale aj výsledok. Množstvo nastavení a najmä možností pre hráča prekračuje štandard žánru, toto nemá byť hra iba pre úzku skupinu hráčov, ale osloviť masu fanúšikov rýchlej jazdy. Pocity sú silné a najmä variabilné. Inak si hru užije fanúšik Need for Speed: Shift, ale skrátka neprídu ani odchovanci Forzy či Gran Turismo, ktorí sa cez nastavenia dopracujú k svojmu modelu. Platí to i pre uhly kamery a ostatné parametre automobilových hier.
Sľubovaná sloboda funguje takmer stopercentne, hra vás nenúti do kompromisov či limitov, ponúka veľa a zabaví znamenito. Je tu viac ako sto tratí, čo je silný prísľub zábavy. Nechýbajú klasiky ako Spa, Nordschleife, Laguna Seca. Tridsať prostredí vám zaručí jazdu na pár týždňov, kochať sa môžete aj realistickým spracovaním a kvôli licenčným dôvodom občas tipovať, ktoré trate sú skutočné a kde museli autori skôr improvizovať a vytvoriť si svoje v známom prostredí.
Počet áut je nižší: 74. Sú delené do rozličných tried, jazdu na každom objavujete, po čase zistíte, že ich variabilita nie je taká vysoká ako inde. Pravda, Gran Turismo využíva desať rokov staré modely, ale tá rozmanitosť je citeľne vyššia. Majstrovské zvládanie áut sa učíte, väčšou výzvou ostanú trate.
Ale možnosti obsahu sú dostatočné: tréningy, kvalifikácie, turnaje či kariéru doplnia obyčajné jazdy alebo zápolenie v komunitách. Najmä šampionáty majú cveng: udržia vás v strehu, lebo súperi bývajú dostatočne skúsení a nie vždy sa dá ľahko vyhrať. Postup hrou je jasne zaznamenaný: koľko ste stihli odjazdiť, aké trate a súťaže ste absolvovali, čo vám ide najlepšie atď. Pre milovníkov veľká odmena.
Project CARS vyšli napokon na novú generáciu konzol, čo je obrovské plus najmä pri grafike, ktorá dosahuje krásne možnosti a žmýka (aspoň PS4) veľmi dobre. Západy slnka, večerné i ranné jazdy sú atmosférické, striedanie počasie je nádherné a aj okolie tratí je kvalitne spracované. Soundtrack sa tiež podaril, takže jazdiť za zvukov obľúbených skladieb vás neomrzí.
Niektorí budú hre vytýkať menej áut, iní sa oprú do modelu deštrukcie (ale s tým sa boria viaceré hry) a občas vám prekvapí nejaký bug. Ale sú to detaily popri pestrej a bohatej ponuke tratí, jazdných možností a celkového zážitku. Pre fanúšikov NFS: Shift duchovný nástupca, pre iných silná voľba.
Project CARS vyšiel v máji 2015 na PS4, Xbox a Windows PC.