Konkrétne údaje z odvetvia e-commerce sú pomerne vzácne, pretože e-shopy medzi sebou zvádzajú tvrdý konkurenčný boj a informácie zo svojej kuchyne zverejňujú len veľmi neradi. Vyššie spomínané dáta pochádzajú zo súkromného prieskumu, ktorý si nechal vypracovať internetový obchod Hej.sk.

Časť údajov prenechal asociácii SAEC, ktorá združuje e-shopy pôsobiace na Slovensku. Všetky údaje z prieskumu nie sú dostupné. O nakupovaní Slovákov na internete však vieme povedať ešte to, že viac ako 60 percent spotrebiteľov nakupuje online aspoň raz štvrťročne a s nákupmi cez internet je spokojných 95 percent z nich.

Napriek tomu je na Slovensku internetový biznis len v plienkach. Celkový obrat „onlinu“ bol vlani podľa marketingovej agentúry Visibility zhruba 750 miliónov eur. V porovnaní s tým, čo ľudia minuli v maloobchodnej sieti na Slovensku (18,9 miliardy eur podľa údajov Poštovej banky) sú to necelé štyri percentá, pričom v rámci Európskej únie sa e-commerce podieľa na celkových maloobchodných tržbách v priemere podielom 5 percent. Najlepšie sa online predaju darí vo Veľkej Británii, kde má 16 percent na celkovom koláči tržieb, v susednom Česku je to 6,8 percenta.

Obyvatelia Slovenska podľa neho prvý raz v histórii platili online formou, napríklad prevodom či kartou viac ako na dobierku - 46 oproti 45 percentám. Zákazníci si najčastejšie nechávajú doručiť tovar kuriérom, tou najviac využívanou kuriérskou službou je UPS.

Aj vďaka masívnemu vzniku showroomov a expresných odberov rastie podiel osobných odberov. Trhový priemer je 29 percent. „V Hej.sk je to až 39 percent. Naše odberné miesta Hejhouse v Bratislave, Žiline a vo Zvolene majú vysokú návštevnosť, keďže okrem odberu tovaru tu máme aj showroomy a ponúkame odborné poradenstvo, ktoré najmä zákazníkom zvyknutým na kamenné obchody na internete chýba,“ hovorí obchodný riaditeľ e-shopu Hej.sk Vladimír Sušil.

Napriek rozmachu kreditných kariet a otvorenému obchodu v rámci EÚ Slováci stále veria oveľa viac slovenským e-shopom. Len 23percent uskutočňuje viac ako štvrtinu svojich nákupov v zahraničných e-shopoch, tvrdí prieskum, ktorý prebiehal koncom mája 2015.

Údaj spresňuje šéf a majiteľ porovnávacieho portálu Pricemania Michal Král. Medzi zahraničné online obchody prieskum totiž nepočítal české e-shopy, ktoré si na Slovensku založili domácu pobočku ako napríklad Alza, Mall či práve Hej. V skutočnosti práve české e-shopy na slovenskom trhu dominujú - najmä vďaka náskoku, ktorý si vybudovali na väčšom domácom trhu. Za riekou Moravou vlani ľudia „otočili“ cez e-shopy vyše 2,5 miliardy eur.

Najväčší online potenciál má podľa prieskumu oblečenie a obuv. Už dnes je jednotkou v predaji online. Napriek tomu ho na internete nakupuje len 27 percent Slovákov a stále jednoznačne dominuje nakupovanie v kamenných obchodoch (50 percent). Rozhodujúcim a jasne dominujúcim kritériom pre nákup je cena tovaru - až 77 percent. Ide opäť o údaj, s ktorým Michal Král polemizuje.

Celý rozhovor s Michalom Králom o tom, ako dnes spotrebitelia využívajú cenové porovnávače, prečo sa slovenským e-shopom nedarí dosiahnuť zisk a prehrávajú v boji s českými obchodníkmi si môžete prečítať v aktuálnom TRENDE 26/2015 v téme Vďaka nižšej cene e-shop neprežije. Časť rozhovoru vám ponúkame v online verzii.

Priemerný slovenský „online shopper“ nechá na internete 200 až 500 eur ročne
Zdroj: peterzentko

TREND 26/2015


Ako môže e-shop získať maximum z cenového porovnávača?

Kľúčový prínos je nárast návštevnosti a obratu e-shopu. Na rozdiel napríklad od AdWords nepotrebujete mať niekoho, kto vie s týmto nástrojom pracovať a vytvárať kampane. Na porovnávači sa stačí zaregistrovať, vytvoriť si exportný súbor s dátami, z ktorého si porovnávač „ťahá“ informácie o produktoch e-shopu a ich cenách a našou úlohou, vlastne najťažšou, je párovať produkty. Často ten istý produkt má v rôznych e-shopoch odlišný názov a náš algoritmus musí byť schopný rozpoznať, že ide o ten istý produkt, aby to mal zákazník na obrazovke pekne zhrnuté. E-shopy využívajú porovnávače najmä preto, že majú vysokú mieru konverzie, teda, že človek, ktorý klikol na produkt ho aj kúpil.

Priemerný slovenský „online shopper“ nechá na internete 200 až 500 eur ročne

Zdroj: Maňo Štrauch

Človek, ktorý prišiel do obchodu z porovnávača už totiž videl cenu, porovnal si ju s konkurenciou, videl, či je produkt na sklade, videl hodnotenie e-shopu, čiže pravdepodobnosť kúpy je veľmi vysoká, väčšinou vyššia ako pri AdWordse alebo pri Facebooku. Ďalším dôvodom je, že porovnávače majú vysokú návštevnosť. E-shopy čoraz viac využívajú možnosti marketingovej kampane na porovnávačoch, aby sa odlíšili od konkurencie.

Mobilní operátori nevedú medzi sebou cenovú vojnu, pretože by to znamenalo menej zisku pre každého z nich. Miesto toho sa snažia vytvárať produkty a programy, ktoré sú navzájom veľmi ťažko porovnateľné a o zákazníka bojujú marketingom.

Aká je vaša skúsenosť – snažia sa e-shopy o podobnú stratégiu, teda svoje produkty čo najviac individualizovať, aby ich porovnávač nedokázal ľahko zoradiť podľa ceny?

Rozhodne je to dobrá cesta získaniu konkurenčnej výhody alebo odlíšenia sa. Akonáhle nie je produkt homogénny, nie je komoditou v danom segmente, tak si viete obhájiť vyššiu cenu, dôvod, prečo by mal zákazník nakupovať práve u vás. V tomto vidím cestu – personalizovať produkty. Akonáhle vám niekto ponúkne obal na telefón s vašim monogramom, tak ho neviete porovnať s inými obalmi, pretože ostatné sú bez vašich inicál. Odlíšiť sa môžete tiež balením produktu, jeho dodaním, prezentáciou pri odovzdaní. Každý detail, ktorý vás odlíši od konkurencie je dôležitý.

Vnímate nákupné poradenstvo ako nové odvetvie biznisu, ku ktorému máte vďaka rozbehnutému internetovému porovnávaču blízko?

Poradenstvo je už prirodzenou súčasťou nášho biznisu. Kedysi fungovali porovnávače tak, že zákazník vedel, aký chce produkt a už len zadal názov do porovnávača, porovnal ceny a išiel do e-shopu a nakúpil. Momentálne čoraz viac ľudí používa porovnávač v prvej fáze nakupovania, kedy si zákazník ešte len vyberá, aký produkt či značku si kúpi. Je preto dôležité, aby porovnávač ponúkal k produktom kvalitne spracované parametre, recenzie, poradne a tiež ocenenia, ktoré produkty získali, či už z odborných médií alebo od samotného porovnávača.

Pre produkt je veľmi výhodné, ak sa umiestňuje v rebríčku najpredávanejších či najobľúbenejších produktov na porovnávači. Je možné si miesto v takom rebríčku kúpiť?

Toto zaujíma najmä obchodníkov, ktorí medzi sebou bojujú o zákazníka a snažia sa propagovať svoju značku. Do samotného rebríčka sa, samozrejme, za peniaze nedostanú. Ale väčšina veľkých porovnávačov ponúka iné možnosti prezentácie značky. Je jasné, že keď si vyberáte notebook a máte na výber dvetisíc produktov, budete vnímavý na čokoľvek, čo vám pomôže si ten výber zjednodušiť. Porovnávače preto ponúkajú formáty, ktorými vedia zaplatený produkt v danej kategórii odlíšiť od konkurenčných a pozornosť spotrebiteľa nasmerovať na daný produkt alebo značku.

Napríklad?

Ide o rôzne bannerové kampane, označenie stránky kategórie alebo stránky produktu inzerujúcou značkou, grafické spracovanie detailu produktu na mieru, súťaže či priame e-maily na používateľov.

Je o tieto formáty záujem?

Je o ne záujem najmä zo strany značiek, ktoré sú na trhu nové, a tak ešte neprenikli napríklad do top dvadsiatky produktov. Sú preto ochotní priplatiť si za to, aby boli viac viditeľní.

Michal Král (32)

Zakladateľ ínternetového porovnávača cien Pricemania má osemročné skúseností s online biznisom. Portál rozbehol v roku 2007, dnes má 500- až 800-tisíc návštevníkov mesačne. Král získal ocenenie za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ roka 2011 a bol dvakrát nominovaný na cenu Ernst&Young podnikateľ roka.