Firma Tesla Motors je jeden z hlasných propagátorov samojazdiacich áut a jej dva predávané modely sú vybavené funkciou autopilota. Ide skôr len o veľmi pokrokového asistenta, ktorý dokáže vnímať okolie, udržiavať odstup od vozidiel, držať sa v jazdnom pruhu a podobne.
Naozaj samojazdiace auto, ktorému stačí zadať cieľ destinácie a nepotrebuje žiadnu pozornosť cestujúcich zatiaľ na uliciach testuje len Google.
Aj tieto asistenčné funkcie ale pomohli Jushuovi Neallymu z amerického štátu Missouri v dosť dramatickej chvíli. Dlho čakal na svoj Model X, na ktorý šetril ešte dlhšie. Používal ho len dva týždne a stihol sa postupne zžiť s funkciou autopilota, ktorú zapínal na diaľnici.
Ako tvrdí, vždy dával pozor a až na vybavenie niekoľkých správ mával ruky na volante. V jedno popoludnie sa vybral domov ako obvykle. Po vjazde na diaľnicu začal pociťovať nepríjemný pocit v hrudníku a bruchu, ktorý sa zmenil na neznesiteľnú bolesť. Stihol zavolať manželke a dohodli sa, že ide na najbližšiu pohotovosť.
Zdroj: Tesla Motors
Ďalšie minúty si už nepamätá presne. Vie, že zadal nový cieľ cesty. Tesla potom sama odšoférovala približne 30 kilometrov, zišla z diaľnice neďaleko nemocnice. Odtiaľ to už prevzal Neally, zaparkoval a zvládol odkráčať na pohotovosť. Lekári zistili, že v aute utrpel pľúcny infarkt a má veľké šťastie, že prežil.
Ako neskôr majiteľ auta spomína, mohol auto odstaviť na krajnici a zavolať záchranku. Ale predpokladal, že by to trvalo dlhšie ako dopraviť sa do nemocnice.
Smrteľná nehoda s otáznikom
Za funkciu autopilota je tiež vďačný preto, že bez nej mohol, ak by počas jazdy omdlel, ohroziť okolitých ľudí v autách. Mimochodom, autopilot takéto situácie vie rozoznať, začne spomaľovať a s výstražnými svetlami zaparkuje v odstavnom pruhu.
Samozrejme, nedá sa tvrdiť, že by Tesla, presnejšie funkcia autopilota jednoznačne zachránila svojmu majiteľovi život. Tak ako sa nedá tvrdiť, že táto funkcia zapríčinila nehodu na Floride pred dvoma mesiacmi. Išlo o prvú smrteľnú nehodu v automobile Tesla so zapnutým autopilotom.
Doterajšie vyšetrovania neboli uzavreté a operuje sa chybným senzorom rozoznávajúcim okolie, ale aj so zlyhaním brzdného systému. Automobilka sa navyše bráni, že autopilot sa aj v lietadlách používa roky a neznamená to, že piloti vtedy odídu na kávu mimo pilotnej kabíny.
Zdroj: Flickr
Názory verejnosti aj odborníkov sa rôznia. Jedna strana tvrdí, že by koncovým používateľom nemal byť k dispozícií systém, ktorý nie je úplne odskúšaný a zaistená jeho bezchybnosť. Viaceré automobilky, ktoré tiež vyvíjajú podobné systémy sa nechali počuť, že Elon Musk sa v tejto oblasti derie prirýchlo.
Na druhej strane sú zástancovia, ktorí tvrdia, že žiadna technológia nie je dokonalá a len jej používaním sa zdokonaľuje. Aj preto ju Tesla označuje ako betaverziu a upozorňuje, že pri jej aktivácii je stále nutná pozornosť šoféra.
Podľa výsledkov testov v laboratórnych podmienkach a aj z dát 130 miliónov najazdených kilometrov spokojných majiteľov Tesla s aktivovanou funkciou autopilota je štatisticky táto funkcia stále lepší šofér ako človek.