Keď sociálna sieť spadla v roku 2008, nebola ani zďaleka takým gigantom, akým je v súčasnosti. V tom čase mala desiatky miliónov používateľov, no dnes sú ich miliardy.
Množstvo firiem po celom svete má svoje podnikanie previazané s Facebookom a často do reklamy na ňom investujú nemalé sumy. Šesťhodinový výpadok má preto za následok okrem namrzených tvárí tínedžerov tiež obrovské finančné škody.
To the huge community of people and businesses around the world who depend on us: we're sorry. We’ve been working hard to restore access to our apps and services and are happy to report they are coming back online now. Thank you for bearing with us.
— Facebook (@Facebook) October 4, 2021
Zatiaľ sa hovorí o celosvetovej škode vo výške miliardy dolárov.
Ako Facebook vznikol a v čo sa vyvinul
Dnes už je to iba úsmevná legenda z roku 2004. Zakladateľ Mark Zuckerberg pôvodne vytvoril „knihu tvárí“ len pre spolužiakov na Harvardovej univerzite. V priebehu dvoch rokov sa však rozšírila prvá verzia Facebooku aj na ďalšie americké univerzity a v priebehu krátkeho času sa začali pridávať aj firmy.
Nová sociálna sieť spájala, bola trendová a obmedzovala iba vek používateľov na vyšší ako 13 rokov. V súčasnosti je jedným z najnavštevovanejších webov a zároveň ho možno nájsť prakticky na všetkých významných platformách. Momentálne sa blíži k trom miliardám používateľov.
Sieti sa však nevyhla kontroverzia a po výpovedi Marka Zuckerberga pred Kongresom sa začalo čoraz hlasnejšie hovoriť o tom, ako Facebook pracuje s osobnými údajmi používateľov. Vznikli pochybnosti, či nepodlieha politickej manipulácii, či sa nevyužíva na sledovanie jednotlivcov alebo organizácií, ako bojuje proti dezinformáciám a v neposlednom rade o vplyvoch sociálnej siete na ľudskú psychiku.
Frances Haugen „zaspieva“
Práve posledná menovaná téma je mimoriadne aktuálna, keďže sa iba nedávno odhalila identita bývalej zamestnankyne Facebooku, ktorá uverejnila množstvo znepokojivých informácií o vnútorných praktikách firmy.
Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger a Oculus VR spadli. Chyba nie je na vašej strane
Frances Haugen v spoločnosti pracovala ako produktová manažérka tímu boja proti dezinformáciám. Nejaký čas anonymne posielala interné dokumenty Facebooku médiu Wall Street Journal a po dlhšej dobe odhalila svoju identitu svetu, čím zvýšila dôveryhodnosť uniknutých informácií. Iba niekoľko hodín potom prišiel veľký pád...
Facebook údajne úmyselne polarizuje spoločnosť
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?