Popri veľkom oznámení o zlacnení konzoly PlayStation 3 o päťdesiat eur priniesla spoločnosť Sony na nedávnu výstavu gamescom v Kolíne ešte jednu podstatnú novinku. Prísľub, že na jeseň vyjde nové, zjednodušené PSP za 99 eur.

Pre mnohých hráčov nemá takú váhu ako prípadný posun vydania PS Vita na skorší termín. Na druhej strane, novinka je určená inej cieľovej skupine. Navyše, je dôležitá v kontexte konkurenčného boja na tohtoročnom vianočnom trhu.

Orezané PSP za stovku

Nové PSP zatiaľ nemá presný dátum vydania. Jesenný termín môže prakticky znamenať hociktorý deň od septembra do novembra, neskorší štart už nedáva obchodný zmysel. Tipovať sa dá koniec septembra alebo prvá polovica októbra, aby sa stihli dobre zásobiť predajne a stihnúť várka zaujímavých hier (napríklad FIFA 12 vyjde 28. septembra).

Nové PSP muselo pri nižšej cene pristúpiť k určitým kompromisom v hardvérovej výbave. Najvýraznejším zásahom prepieraným na diskusných fórach je absencia WiFi. Aj keď pri oželení pripojenia na internet či multiplayerového hrania nepredstavuje takú citeľnú stratu.

Prečo Sony zlacňuje PSP

Náruživých hráčov môže skôr trápiť okresanie reproduktorov na mono i mierne vyššia hmotnosť (223 gramov). Stále však platí, že ak budete kupovať PSP primárne pre vyskúšanie desiatok kvalitných hier, čo za pol dekády získala, bude nový model postačujúci.

Obchodný zmysel

Prečo má Sony chuť či potrebu vydávať nové PSP v závere jeho životného cyklu a čase, keď naň sotva pár veľkých distribútorov pripravuje nové tituly? Je to sčasti o snahu odškodniť západné trhy za oneskorené vydanie PS Vita. Sony nechce prísť o potenciálny predaj aspoň pár miliónov konzol a na Západe nemá na Vianoce inú možnosť ako pracovať ďalej s PSP.

Existujú tri spôsoby, ako sa so situáciou vysporiadať: zlacniť konzolu, zlacniť hry a vyvíjať či prekladať nové tituly. Svojím spôsobom sa chce Sony pokúsiť o kombináciu všetkých troch, o čom svedčia aj ďalšie momentálne aktivity.

Lacné PSP je určené iba pre európsky trh (preto bolo oznámené v Kolíne a nie napríklad budúci týždeň v Tokiu). EMEA trh je pre PSP zatiaľ najsilnejšia bašta – 29 zo 70 miliónov predaných konzol patrí do tohto teritória a má tak viac ako 40-percentný podiel. Preto Sony cíti šancu predať ďalšie konzoly práve v ňom.

Otázne je, čo s Amerikou. Tam sa PSP predáva v súčasnosti najslabšie – tvorí len štvrtinu predaja. Nie je preto vylúčené, že pri absencii PS Vita podnikne americká Sony podobný krok na zvýšenie atraktivity konzoly.

PSP v roku 2011

Má PSP šancu zaujať hráča v roku 2011? Fakt je, že po šiestich rokoch od vydania v Európe sa hranie na mobilných zariadeniach posunulo do úplne inej roviny. Kedysi PSP ťažilo z vysokého výkonu, hráč ho využil aj na pozeranie filmov, počúvanie hudby a displej s rozlíšením 480x272 bol výborný. Dnes si pozíciu silnejšieho handheldu uzurpuje Nintendo 3DS s čerstvo zníženou cenovkou. A Vita sa črtá na horizonte niekoľkých mesiacov, preto je otázne, či v ponuke PSP-Vita-DS-3DS má čo ponúknuť.

UMD disky zapadli prachom, hudba sa počúva z obyčajného mobilu, seriály pozerajú na tablete. iPhone 4 má štvornásobné rozlíšenie a obrovskú knižnicu titulov. Nehovoriac o Androide.

PSP má stále 600 dôvodov, prečo sa doň oplatí investovať - celý zástup kvalitných hier, ktoré sú vybavené kvalitnou produkciou, veľkým zmyslom pre detail či originálnymi príbehmi. Kto má rád japonskú produkciu či špeciálne žáner japonskej RPG, pre toho nemá PSP konkurenciu ani v roku 2011. Tituly ako Crisis Core, God of War či Kingdom Hearts sa dajú kúpiť za symbolické ceny a mnohé ponúkajú niekoľko desiatok hodín zábavy. V kategórii pomer cena-výkon obstojí PSP veľmi dobre.

Iste, herný trh sa posunul do inej roviny a z applovského App Storu či androisovského Marketplacu útočia tisícky drobných aplikácií. No ťažko od nich možno čakať špičkovú naráciu či hodinu kvalitných animácií. Na PSP sú zastúpené viaceré západné série ako Grand Theft Auto, vyšlo naň Call of Duty, Medal of Honor či originálne tituly ako LocoRoco či Patapon, ktoré si Sony citlivo stráži.

Je zrejmé, že 3DS je novší a výkonnejší handheld. Ale aj drahší a nemá toľko hier. Vita bude stáť dva a pol krát viac. Akurát DS má porovnateľnú knižnicu hier – no iného typu a komu nevyhovuje jeho dotykové ovládanie, ale preferuje klasiku s analógovou páčkou a tlačidlami, pre toho je PSP jediná voľba.

Masový výpredaj na PSN

Pri eventuálnej kúpe PSP si treba uvedomiť, že PSP bude mať tieto Vianoce zrejme najslabšiu ponuku nových hier hneď po PS2. Viacerí výrobcovia už vyskočili z PSP vývoja a tak preň ostáva 12 až 15 nových titulov. Časť z nich vychádza zo známych sérií ako FIFA 12.

Druhá časť má väčšiu váhu, pretože sa medzi nimi nájdu exkluzívne tituly vyvíjané práve pre PSP ako Persona 2, Half-Minute Hero 2 alebo nový Naruto. V budúcnosti sa však určite z Japonska bude importovať pár veľkých hitov, napríklad aj Final Fantasy Type-0.

Pri chudobnejšej ponuke noviniek a bohatej knižnici preto bojuje Sony cenou. Časť snaženia prebrali obchodníci, no veľkú iniciatívu podnikol aj držiteľ platformy na PlayStation Network, keď 25. augusta znížil cenu viac ako 50 titulov. Sony takto ponúka hry od 5 eur (napríklad za klasiku Breath of Fire 3, ktorá zabaví hráča na 40 hodín) a núka i veľké hity ako Prince of Persia či Assassin’s Creed: Bloodlines do 10 eur. Navyše 7. septembra sa zlacnila ďalšia vlna hier.

Sony si vytvorila minikampaň s mottom ukázať, že PSP stále žije. Spolu s nižšou cenou konzoly má dobrú šancu a hráči nečakane dobrú ponuku – po zlacnení na 129 eur asi už len málokto čakal, že sa Sony odhodlá ísť s cenami ešte nižšie a tak skoro.

Foto v článku a na titulke - Sony