Teda, ak ju sem niekto priviezol, lebo nie každá demoverzia znamenala aj príchod reálnej hry. Nehovoriac o tých, ktoré vás nalákali na hru, ktorú nakoniec autori ani nevydali. Demoverzie si užili aj majitelia prvej PlayStation, demo disky boli kedysi vyhľadávanými kúskami. Žili z nich časopisy, lebo internet ešte rýchly nebol a demoverzia bola síce náročný formát, lebo ukrojiť funkčný kus hry si žiadalo umenie, ale bola to potrebná výzva.
S príchodom internetu sa demoverzie pekne živili ďalej, prakticky celá minulá dekáda 2000-2009 si na nich zgustla, ale autori začali mať čoraz väčší problém: ako vytvoriť demoverziu, keď máte z 20 GB hry vysekať funkčnú polovicu a hráč si zahrá cca hodinu. Pri niektorých žánroch ako RPG či otvorené akcie to takmer nejde, ak nechcete vybrať iba tutoriál. Tak začalo vznikať čoraz menej demoverzií...
Ale s príchodom on-line titulov ako Guild Wars či World of Warcraft sa začal šíriť nový fenomén: betaverzia. Alfa- či betaverzie hier síce existujú odnepamäti, ale väčšinou to boli interné kusy určené pre testerov. Neskôr napadlo pár ľudí z oddelenia venovať betatest aj hráčom, čo by slúžilo viacerým cieľom naraz: po prvé, reálni hráči by dali živú spätnú väzbu na titulov ešte pred vydaním. Po druhé, dá sa z toho vytrieskať aj exkluzivita pri negociácii s výrobcami konzol (o lukratívnu betaverziu sa totiž vedia pobiť). Po tretie, netreba vysekávať žiadny kus hry, ale dať akurát taký, čo je už hotový, aj funkčný. Po štvrté, ešte aj novinári a médiá sú radi, ak by mohli rozdávať kódy na exkluzívne hity.
Takže súčasný očakávaný multiplayer hit The Division presne spĺňa vyššie uvedené atribúty a ešte má aj výborné načasovanie i postupnosť. Po prvé, spätná väzba v hre je – priamo tam alebo si ju od vás pýta na e-maili. Exkluzivitu si vydupal tentokrát Xbox One (o jeden deň navyše oproti PS4). Navyše, je to on-line hra, takže tam sa dá ľahko kontrolovať aj správanie hráčov a čo vo svete robia, či úlohy dokážu plniť alebo sú príliš ťažké.
A rozdávačky kódov fungovali tiež. Na druhej strane Ubisoft mal dobrý cit a betaverziu rozdelil: uzavretá išla 4. februára a trvala päť dní (dokonca ju pre veľký úspech) a tento týždeň vyjde otvorená, ktorú si môžu vyskúšať všetci. Dátum vydania hry je stanovený na 8. marca, tri týždne vopred si môžete hru vyskúšať a ak sa vám pozdáva, už aj objednať. Ideálna taktika.
Dojmy z betaverzie The Division
Úprimne, pôvodné očakávania pri The Division neboli príliš vysoké: ďalší MMO titul, ale v akčnom žánri. Veľká príležitosť pre hráčov, čo by chceli vyskúšať beh, paľbu a spoznávanie máp, no nič extra príťažlivé. Ako sa občas stane, nízke očakávania ústia do podstatne väčšieho zážitku a z The Division sa začína stávať veľmi sľubný titul tohtoročnej jari.
The Division Beta
Svet ráta so zaujímavou premisou: predvianočný New York nápadne záhadný vírus a ľudí zmení na agresívne bytosti likvidujúce okolie, rabujúce tovar (hra krásne odkáže na šialenstvo Čierneho piatka) a ničiace metropolu. Proti nim sa formuje titulná Divízia, ktorá sa snaží dostať do centra a začať riešiť zhubnú virózu, ozdravovať obyvateľov a dať mesto do poriadku.
Úvodná animácia je napínavá, keď sa váš hrdina spolu s veliteľkou snaží dostať do epicentra diania, pristáť s helikoptérou a potom dostať do provizórneho veliaceho strediska. Pristanete, skupinky vojakov vedú celkom autentické dialógy. Už sa prejdete cez karanténu a idete do samotného mesta. Je tu decembrová zima, ktorá sa sugestívne plazí z TV do vašej obývačky a New York je vydaný napospas osudu.
Ľudia odišli, ale niektorí ostali, aby sa mohli pretĺkať životom, čosi ukradnúť alebo otvoriť nové konflikty. Môžete chodiť po uliciach a aj nakuknúť do prázdnych domov, odkiaľ ľudia odišli zachrániť svoje rodiny. Je to zvláštny pocit, nie úplne clivý ako v The Last of Us, ale má podivnú atmosféru. Toto autorom vyšlo, premisa zabrala.
V betaverzii sa ocitnete na kúsku mesta, kde máte začať budovať veliteľské stredisko. Má tri línie, každá sa sústredí na iný aspekt. Prístupná je jedna príbehová misia, ktorá sa odohráva provizórnej Madison Square nemocnici, kde čaká presila pištoľníkov a vy máte zachrániť doktorku. Vtedy nastúpi aj multiplayer aspekt: pri vstupe do nemocnice vás čaká vyhľadávanie iných hráčov a keď sa nájdu, idete spoločne riešiť situácie.
The Division Beta
Funguje to znamenite – ako sólo hráč nemáte proti početnej prevahe šancu, ale už dvaja si dokážu rozložiť strelcov a úlohy. Môj neznámy parťák rád išiel vpred, zatiaľ čo ja som zo zálohy pálil po terčoch, ktoré si on nevšímal. Prešli sme mnohé časti, vyšli na poschodie, aj na strechu, kde čakal celkom silný boss a ručkovali po lanách výťahov smerom nadol. Skriptovaná misia mala grády – a toto bude dobrá porcia hlavnej hry.
Popritom sa na mape objavujú aj menšie nepovinné úlohy – tu riešite rukojemnícku drámu, tam prepad a je tu dokonca aj scan vírusu a posielanie dát do cloudu. Každá úloha má inú farbu i odmenu, prejsť všetky je jasná výzva. Ak sa nabažíte, môžete ísť do fialovej temnej zóny bojovať proti iným hráčom. Tu je na mieste otázka, koľko hlavných a vedľajších úloh vám hra naservíruje – i kedy sa potom zmení na tradičnú strieľačku na vopred daných mapách či územiach.
V hre funguje cover akčný systém, t.j. postup zo zabezpečeného krytia a nie bezhlavý postup. Systém lekárničiek je dobrý, keď ste čelom k protivníkovi, rýchlo oľutujete. Inventár zatiaľ nebol limitovaný, na ovládanie, aj interface sa dá zvyknúť rýchlo.
Takže celkové dojmy sú jednoznačne pozitívne, ba čo viac, The Division teraz vzhliadame s väčším napätím a očakávaniami ako pred hraním betaverzie. Kto chce vyskúšať, otvorená beta štartuje 18.2 na Xbox One a 19.2 na PS4.