Nie všetky majú spĺňať iba zábavný účel, mnohé sú praktické. Majitelia vozidiel Tesla sa môžu popýšiť napríklad autopilotom či automatickým vzdušným podvozkom, ktorý výšku vozidla prispôsobuje terénu podľa údajov z GPS.
Vďaka nabíjacím staniciam supercharger možno auto nabiť na dojazd vyše 300 kilometrov za 15 minút. Zaujímavé je tiež, že najnovšie modely majú osem kamier, dvanásť ultrazvukových senzorov a výkonnú architektúru palubného počítača. Tým sa otvára priestor na zábavu aj užitočnosť.
Autopilot
Vozidlá značky Tesla sú známe tým, že sa dokážu riadiť aj samostatne bez pričinenia vodiča. Napriek legendám, ktorými je táto funkcia opradená, možno objektívne konštatovať, že v porovnaní s ostatnými má navrch.
Síce stále nejde o vyšší stupeň autonómnosti ako druhý, no autopilot dokáže okrem prispôsobovania rýchlosti premávke tiež čítať dopravné značky, zastaviť na semaforoch, predbiehať iné vozidlá a udržiavať smer jazdy aj v zákrutách.
- Stupnica autonómnosti vozidiel
Stupeň 1. – Vozidlo má jednu funkciu na automatickú úpravu svojho správania na základe informácií z blízkeho okolia (napr. udržiavanie jazdného pruhu či adaptívny tempomat).
Stupeň 2. – Vozidlo má viacero technológií prvého stupňa, vzájomne prepojených. Dočasne dokáže prebrať kontrolu nad rýchlosťou a riadením. Je však nutný dohľad vodiča.
Stupeň 3. – Je možné zastúpenie všetkých úkonov vodiča na celej trase. Stále je však nutný jeho dohľad.
Stupeň 4. – Vozidlo je schopné samo riešiť aj komplexné a kritické situácie. V prípade núdze sa takéto auto dokáže samo zastaviť a požiadať vodiča o prevzatie kontroly.
Stupeň 5. – Úplne autonómne vozidlo. Nepotrebuje žiadny zásah ani dohľad vodiča, v niektorých prípadoch sa už ani nepočíta s inštaláciou ovládacích prvkov.
Napriek sľubne znejúcim výrokom E. Muska si však treba uvedomiť, že Tesla ešte stále nemá úplnú samostatnosť. Dôkazom je množstvo nehôd, kedy vodiči nepochopili tento fakt a počas jazdy zaspali a dokonca ani nesedeli za volantom.
Tesla potichu priznáva, že Musk vo svojich výrokoch o autonómnych vozidlách poriadne preháňa
Režim sebaobrany
Autá Tesla sa síce nedokážu aktívne brániť mlátením útočníka dverami ako legendárny K.I.T.T. zo seriálu Knight Rider. Vďaka funkcii, ktorá sleduje dianie okolo (tzv. sentry mode), to však zvládajú lepšie ako bežná konkurencia.
Pokiaľ niekto vozidlo napríklad kopne či zasiahne nákupným vozíkom, aktivuje sa kamerový záznam a auto kontaktuje svojho majiteľa cez mobilnú aplikáciu. Vďaka tomu možno riešiť situácie, kedy je auto na parkovisku zasiahnuté a páchateľ bez slova unikne, čo pozná asi väčšina majiteľov áut všetkých značiek.
Karaoke či Spotify
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?