Je 22. október, do Čierneho piatka v USA ostáva päť týždňov, do Vianoc dva mesiace a pokiaľ ide o o publicitu okolo trojice obývačkových konzol, jasne dominuje PS3 s Move a Kinect od Microsoftu (tým pádom aj Xbox 360). Kde je líder trhu Nintendo Wii?

Nuž, výnimočne mierne pozadu. Pohľad na celkovú pozíciu Wii v tohtoročnom súboji domácich konzol sa výrazne líši od minulých ročníkov. Dôvodom je strata monopolu v oblasti pohybového hrania. Štyri sezóny vydržalo Wii s unikátnou schémou ovládania, no tento rok je konkurencia nemilosrdná, atakuje výhodu Nintenda a snaží sa ju dokonca prekonať.

Move je viac ako iba kópia Wii v spojení s HD obrazom, v skutočnosti je to presnejší ovládač. A Kinect zase chce ovládače odhodiť a ukázať, že si môžete počas hrania vystačiť sami, čím chce odbúrať bariéry doterajších nehráčov.

Nintendo proti tomuto súboju noviniek vlastne nemá čo ponúknuť. Potenciálne zlepšenie pohybového ovládania cez extenziu WiiMotionPlus z minulého roka ostalo na polceste. Využil ho sotva tucet hier a v tejto sezóne nie je pomaly žiaden titul, ktorý by ho podporoval. Wii Vitality Senzor, predstavený ešte v júni 2009 na výstave E3 v Los Angeles, očakávanú komerčnú podobu stále nenašiel – po poldruha roku je už otázne, kedy a na čo sa dostane na trh.

Wii nezaostáva len v publicite, ale aj v predajnosti - a to je oveľa podstatnejší fakt. Čo s tým mieni Nintendo podniknúť? Na jednej strane sa zdá, že nie veľa, pretože ohlásilo zníženie predajov Wii i DS konzol na tento fiškálny rok (končí v marci 2011). Spôsobovať to môže viacero faktorov: zvýšená konkurencia či odmietanie nižších marží. Ale už ťažko to bude napríklad nestíhanie dodávok na vianočný trh: Wii konzol je zatiaľ dostatok.

Nintendo akoby konkurenčný tlak až tak netrápil. Dalo by sa očakávať aspoň zníženie ceny zo 199 na 179 či 169 dolárov/eur, čo by pomohlo Wii dostať sa na nižšiu cenovú hranicu oproti konkurencii. Lebo X360 v Arcade edícii sa napríklad v slovenskom Brlohu predáva za 185 eur, čo je v súčasnosti najnižšia suma za konzolu (kedysi to bola práve Wii).

Prečo je ticho okolo Wii

Wii nie je najlacnejšie, nemá žiadnu hardvérovú novinku a pomaly stráca momentum. Niektorí analytici už tvrdia, že obdobie najvyšších predajov má za sebou, takže medziročné porovnania budú viesť k nižším hodnotám. Čo môže v tomto momente Nintendo robiť?

Je to pre firmu paradoxná situácia, pretože na Vianoce vždy stavil na hardvér – a presne to teraz robí konkurencia. V roku 2006 to bolo Nintendo samotné, v roku 2007 pokus s Wii Zapper (v tvare pištole), v roku 2008 dosiahla rozmach podložka Balance Board, ktorej sa darilo aj vlani v kombinácii s Wii Fit Plus a WiiMotionPlus. Teraz Nintendo čaká nová výzva: súboj cez hry.

Je to skutočne taká ťažká situácia pre lídra súčasnej generácie konzolového hrania s trhovým podielom cez 47 percent? V skutočnosti áno, pretože Nintendo na jednej strane rozšírilo herný trh o nových zákazníkov, no zároveň ich nedokázalo zmeniť na zákazníkov minulých konzolových generácií, ktorí sa vyznačujú lepšou kúpyschopnosťou v dlhodobom horizonte. Nie nadarmo majú práve majitelia Sony konzol tzv. tie-ratio na najlepšej úrovni (kupujú najviac hier k jednej konzole). Wii vládne úplne opačnej štatistike – veľa majiteľov si kúpilo vlastne len jednu hru, a to Wii Sports v balení s konzolou.

Ako prebudiť masu takmer 75 milióna majiteľov konzol? Nintendo má dve možnosti. Po prvé, postarať sa o hráčov cez first-party hry. No nemá to jednoduché, keď nového Maria či Metroida vydali už v lete. Takže už to vyzeralo na Vianoce cez slávneho inštalatéra, ale to sa do cesty priplietlo 25. výročie a Nintendo dostalo nápad vydať tri úplne prvé hry z 80. rokov aj tento rok na Wii. Takže nový Mario síce nebude v predaji, ale nová kolekcia pre všetkých, čo ho pred 25 rokmi ešte nemali šancu hrať, predsa len dorazí.

Prečo je ticho okolo Wii

Už bez Maria tušilo Nintendo absencie v ponuke, a tak na E3 sľúbilo nové častí sérií známych titulov ako Donkey Kong či Kirby. Do toho vložilo ešte ďalšiu stávku na istotu – novú kolekciu minihier Wii Party. To sú práve vlastné tituly, ktoré Nintendu fungujú najviac – minihry všetkých rozmerov a kategórii, Mario a staré etalóny. Hardcore hráči z minulosti sa určite potešia, no je otázne, koľko nových hráčov možno takto osloviť a či sú vôbec ochotní podporovať Maria a spol., keď s nimi žiadne dobrodružstvo nezažilo.

Napriek first-party podpore chýba veľký hit. Preto pomerne silnú podporu dostane Nintendo aj od third-party dodávateľov. Už v septembri vyšla špecializovaná Wii verzia NHL s vlastným podtitulom NHL Slapshot. Prišla aj FIFA 11 a predtým Tiger Woods PGA 11. Alebo Activision sľúbil aj Wii verzie tohtoročného hitu Call of Duty: Black Ops, aj remake Goldeneye na Wii, čo je jedna z najznámejších hier z Nintendo knižnice.

Na third-party výrobcov sa spoliehajú vo väčšej miere vlastne všetci výrobcovia. U Nintenda je to vítaná zmena, lebo ešte donedávna sa tvrdilo, že hry vie predávať iba samotné Nintendo, a iní nemajú šancu. Tento rok je na tom oveľa lepšie – a dokonca príde aj exkluzívny Epic Mickey, čo je behačka s Mickey Mouseom alebo hudobné a tanečné hry.

A pri nich sa môže Nintendo pustiť do súboja s Move i Kinectom a zároveň uhrať celkom dobrý výsledok. UbiSoft mal tento rok veľký hit s názvom Just Dance – a už stihol vydať pre Wii druhý diel.

Ale tou najväčšou hrou nemusí byť starý Mario či nový Mickey Mouse – ale Michael Jackson. Už na E3 sa UbiSoft pochválil, že chce vydať na Vianoce hru s menom speváka v názve, ale len vo štvrtok (21. októbra) distribútor potvrdil, že na Move a Kinect, čiže na HD konzoly, nestačí hra vyjsť do Vianoc, príde až v prvom štvrťroku 2011. Takže, paradoxne, Michael Jackson príde len na handheldy PSP a DS – a z obývačkových konzol na Wii. Čo v praxi znamená, že Nintendo má nečakane ďalšiu exkluzívnu hru.

Prečo je ticho okolo Wii

Súčet všetkých hier nakoniec dáva Nintendu celkom dobrú šancu ukázať sa ako distribútor a držiteľ veľmi dobre rozšírenej platformy, na ktoré vyjde pomerne silné portfólio pre hard-core hráčov i príležitostné publikum. Možno už nepredá toľko konzol ako kedysi. Oveľa dôležitejšie je predávať hry, pretože z tých odvádzajú distribútori držiteľovi platformy pekné percentá. A tie by Nintendu mohli konečne začať vykrývať potenciálne nižšie predaje konzoly.

Foto v článku a na titulke - Nintendo

Prečo je ticho okolo Wii

Zdroj: promo