Už v júni na výstave E3, keď Microsoft vykročil na pódium a oznámil konzolovú exkluzivitu pre akési PUBG, mnohým padali sánky, že čo to je a iní dávali palce nahor za to, aký je to významný krok. V tom čase našinci ešte netušili, že PUBG už je etablovaná skratka pre PlayerUnknown Battlegrounds, no iní mali už nahrané desiatky hodín v multiplayer akcii na jedinej mape.

PUBG je popri štarte Nintendo Switch, jeho vynikajúcich hrách ako Zelda a Mario ten najsilnejší titul z hľadiska popularity a ku koncu roka aj počtu hráčov. Nie je to najlepšia hra, hoci ju niektorí za ňu pasujú – na to obsahuje dosť chýb, nie je vyladená, no je to ošiaľ, ktorý oslovil mnohých. A potom už domino efektom naberal ďalších a ďalších hráčov, ktorí ju chceli skúsiť.

Ako vznikol tento nápad?

PlayerUnknown Battlegrounds patrí do žánru multiplayer hier. V jadre nie je originálnym titulom, skôr vytunovaným nápadom.

Jeho autor Brendan Greene toľko skúšal istú ideu, až ju pretavil do podoby, ktorá by mohla imponovať mnohým hráčom. Svoju inšpiráciu našiel v japonskom filme Battle Royale, kde je partia študentov vzájomne nútená bojovať proti sebe v aréne, až kým neprežije posledný (filmovým fanúšikom pripomenie Hry o život).

Prvý raz skúšal Brendan Greene mód v hrách Arma 2 a Arma 3, do titulu H1Z1 ho vložil v podobe King of the Kill, teraz napĺňa plnohodnotnú víziu v samostatnej hre. Vyšlo to na štvrtý raz a pritom idea ostáva rovnaká.

Ako sa PUBG hrá?

Zhodný je aj štart každej partie. V menu si vyberáte, či budete hrať sólo, v páre alebo štvorčlennej partii. Vyskočíte z lietadla na mieste, ktoré si určíte a začína pohyb po bojisku.

Mapa je relatívne veľká, no hrateľnosť ovplyvní postupne zmenšujúci sa kruh, ktorý vás núti smerovať do centra. Vždy hrá sto hráčov a cieľom je, aby ste prežili ako poslední.

Občas preletí lietadlo, bombarduje územie, takže môžete zomrieť nepekným spôsobom. Alebo vás dostihne časový limit: ak ste mimo akcie, dostanete smrteľný elektrický šok. Jednoduchým, no dôvtipným ťahom ste tak nútení postupne sa zúčastniť boja.

V hre neexistujú levely, bonusy, zbraň si možno nájdete až v teréne. Niekto sa bude skrývať tak dlho, ako to bude možné v domčekoch či za stromami, iný staví na akčnú cestu vpred a pár šťastlivcov nájde vozidlo, vďaka ktorému sa môže rýchlejšie premávať.

Čím sa bojisko zmenšuje, tým je väčšia šanca postaviť sa proti ostatným. No v zásade platí: sami proti všetkým. A odmena je jediná: Winner Winner Chicken Dinner. Hráte o jediný víťazný nápis a pocit, že ste najlepší zo stovky.

Hrať PUBG znamená vždy začať odznova. Štartovať novú partiu, s inými hráčmi, no na rovnakej mape (na PC sú dve, na Xbox One jedna). Jediné, čo si prinášate, sú skúsenosti z minulých pokusov. Čím dlhšie hráte, tým lepšie poznáte mapu, ale inak nemáte výhodu, takže hra je prístupná aj pre začiatočníkov, čo ju pustili prvý raz i pre tých, čo idú partiu č. 711.

Je to také dobré? Kde vzniká wow moment?

PUBG nemá príbeh, vývoj postavy a pocit z postupu je porovnateľný s inými multiplayer hrami. Sila PUBG nespočíva v prvých piatich minútach, keď ste iba zhodený na hernú plochu a čakáte, kým začne poriadne mela.

Hra môže byť nudná, ak čakáte, kým začne akcia. Niekto takticky čuší, kým sa vymláti prvých 50 hráčov. Iní hrajú ozlomkrky, môže im to vyjsť. Bez obnovy životov či opätovného vstupu na bojisko máte iba jedinú šancu – kto dostane guľku, pre neho partia končí.

Práve vtedy vznikajú najlepšie momenty PUBG. Čakám v dome a možno odpálim okoloidúceho. Alebo sa okolo mňa preženie vozidlo a cítim nebezpečenstvo, idem sa schovať. Mám zabiť niekoho za tým najbližším stromom, ak nejde teraz po mne? A ako sa zachová on?

Mikropríbehy z jednotlivých partií sú tým najlepším, čo hra ponúka. A čím viac hráte, tým viac ich môžete objaviť. Do istého bodu. Istú variabilitu núka aj voľba pohľadu z prvej i tretej osoby. Každý má čosi do seba a hranie je odlišné.

Revitalizuje PUBG žáner a má šancu na hru roka?

PUBG je určite fenomén, no zďaleka nie je revolúciou v oblasti multiplayeru, hoci čísla sú vynikajúce. Existujúce herné schémy sa mu však podarilo zložiť do akceptovateľnej roviny pre masy hráčov.

Oveľa väčšia prístupnosť sa stará o lákanie nováčikov. Analógiu nájdete pred 14 rokmi pri World of Warcraft – nebol prvou MMORPG, výborné ovládanie, interface i zrozumiteľnosť si dokázali získať záujemcov v oveľa väčšej miere.

Toto sa PUBG skvelo darí, no stále má priestor na vylepšovanie. Málo máp. Nie príliš dobre optimalizovaný výkon pre PC i Xbox One. Časté bugy. Neraz vás dorazia technické nedostatky a ani grafika nie je vo finále pútavá (niežeby o ňu išlo v prvom rade).

To, že mnohí pasovali PUBG za hru roka 2017 v čase, keď bola prakticky stále iba v betaverzii (čo bolo od uvedenia v marci do 20. decembra) je nebezpečný precedens. Hre treba uznať kvality, ktoré má, a že dokázala osloviť obrovské počty. No nemala by byť etalónom kvality s toľkými chybami.

Fenomén PUBG spočíva aj v sile komunity. Od betaverzie za 30 eur rástol počet hráčov rapídne, milióny fanúšikov mu naskakovali po mesiacoch a po 10 mesiacoch predal 24 miliónov kópií na PC a 3 milióny na Xbox One.

Porovnateľné číslo s úspešným dielom Call of Duty, pričom prekvapí podiel PC platformy, ktorú kedysi niektorí odpisovali. PUBG nie je najpredávanejšia hra, ako ju označujú istí nadšenci (do GTA V či Minecraftu má stále ďaleko), no klope na dvere TOP20, čo je slušný úspech.

Ošiaľ sa dostavil aj vďaka modernému spôsobu rozširovania pozornosti – sociálne médiá, twitch so streamovaním videí a ďalším kanálom. Nové hry dokážu dnes preraziť oveľa rýchlejšie ako kedysi (no rovnako rýchlo aj zhasnúť, pokiaľ nie sú zaujímavé).

Ak má titul dostatočnú silu a fanúšikovia mu budujú renomé vlastným zdieľaním obsahu, cez vlastné profily, rýchlejšie sa dostane aj medzi tých, čo hrám neholdujú a možno sa rozhodnú skúsiť. A určite zaváži aj vplyv YouTuberov a influencerov, čo dokážu naskočiť na hocijaký „trendujúci“ titul.

Zabezpečí to poriadne videnia a je to v kurze? Prečo to neskúsiť tiež! Akurát veľa hráčov už narazilo pri PC na vysoké hardvérové požiadavky. Xbox One je v tomto smere trošku vo výhode, no hra je stále v betaverzii a má iba pôvodnú mapu, PC už dve.

Čaká nás rozmach PUBG klonov?

Herný biznis má železné pravidlo, že keď má niečo úspech, do roka-dvoch sa vyrojí tucet klonov. Bol to jasný úkaz pri stratégiách v 90. rokoch, Call of Duty a Gears of War akciách po roku 2000 a teraz sú v kurze hry v otvorených svetov.

PUBG resp. Battle Royale mód bude určite miešať vody v blízkej budúcnosti – arkádový Fortnite sa chytil šance naplno a keď nič iné, priniesol podobný titul pre PS4 majiteľov, ktorí na PUBG márne čakajú.

Mnohé tímy, špeciálne tvorcovia multiplayer hier zvážia ako Battle Royale mód zakomponovať do svojich hier – pripravme sa, o masových bitkách do posledného hráča budeme v roku 2018 určite počuť.