Boli sme sa pozrieť na vyhlasovanie finalistov na StartupAward.SK Bootcampe, ktorý sa konal uplynulý víkend (4.-6.11.). Počas dvoch dní mohlo 23 tímov zužitkovať pomoc, rady a skúsenosti mentorov ako Andrej Kiska mladší z Credo Ventures, generálny riaditeľ O2 Slovensko Peter Gažík alebo Michaela Jacová z Neulogy Ventures.

Aj keď na Bootcampe bola aj príležitosť relaxovať, mentori ocenili, že namiesto toho sa všetci start-upisti venovali radšej príprave svojej prezentácie. A nešlo o jednoduchú záležitosť. Na vysvetlenie celej svojej myšlienky, predstavení plánov a konkurencie mali len tri minúty. Plus dve minúty na otázky porotcov.

Tento rok sa znova prihlásilo široké spektrum start-upov, ako napríklad platforma pre animátorov Minty, vývojári aplikácie na výučbu biológie vo virtuálnej realite Virtual Medicine alebo Likely, start-up pomáhajúci vyberať vhodnejšie obrázky pre firemné stránky na Facebooku pre zvýšenie počtu fanúšikov.

Každý rok má akúsi nosnú tému. Napríklad vlani to boli startupy zaoberajúce sa 3D a tento rok zasa z medicínskej oblasti. Ale podľa M. Jacovej je to skôr náhoda. Ostatní finalisti sú z rôznych ďalších oblastí.

Čo porota pri ich výbere najviac zohľadňovala? „Hlavne v akej fáze firma je, či už má nejakých klientov. Druhou vecou je inovatívnosť myšlienky alebo riešenia,“ vysvetľuje M. Jacová. A keďže je to aj akási šou a je nutné sa vedieť predať, do úvahy sa brala aj úroveň samotnej prezentácie.

Do finálnej dvanástky StartupAwards.SK 2016 sa prepracovali tieto start-upy:

Kategória Society

Corvus: Až 60 percent ľudí s čiastočnou alebo úplnou poruchou zraku používa smartfóny. Pre ich kvalitu života sú možno ešte dôležitejšie než pre vidiacich. Vyžadujú ale iný prístup k ovládaniu. Na to má slúžiť aplikácia Corvus založená na gestách a čítaní obsahu obrazovky. Ide o riešenie problému z reálneho života: všetci členovia tímu majú poruchu zraku alebo sú nevidiaci.

Karmadilo. Snaží sa o efektívne získavanie marketingových dát a zároveň vytvárať pocit spolupatričnosti a spoločenskej zodpovednosti. Karmadilo je platforma, v rámci ktorej respondent za poskytnutie názoru dostane finančnú odmenu, ktorú potom automaticky posunie neziskovej alebo charitatívnej organizácii podľa vlastného výberu. Podľa autorov projektu je tak viac motivovaný poskytovať svoj názor, firmy získajú viac presnejších dát a neziskovky zasa dajú o sebe vedieť a získajú prostriedky.

Stemi. Mobilná aplikácia, ktorá pomáha na diaľku spojiť kardiológa a pracovníka prvej pomoci pri diagnostike srdcových príhod. Viac ako tretina takýchto prípadov je najprv odvezená do najbližšej nemocnice, kde sa diagnostikuje, a tým sa stráca drahocenný čas. Stemi má už prvých partnerov, ktorých posádky sanitiek jeho aplikáciu používajú.

Kategória Science

Brain: IT. Tento start-up sa zaoberá diagnostikou rakoviny v projekte AI Aid. V dnešnej dobe si špecialista prezrie približne sto vzoriek napadnutých tkanív a z nich určí približne sedem percent nesprávnych diagnóz. Brain: IT využíva strojové učenie a vie denne spracovať 17-tisíc vzoriek tkanív s nulovou chybovosťou. Táto služba môže byť používaná aj v oblastiach, kde chýbajú onkologické centrá.

Groupsolver. Služba na prieskum zákazníkov kombinuje jednoduchosť vlastnoručných prieskumov ako Survey Monkey a profesionálnych nástrojov s pokročilou analytikou. Groupsolver využíva strojové učenie a webovú aplikáciu na získavanie bezprostredných názorov od zákazníkov. Je to rýchlejšie a lacnejšie riešenie ako bežné prieskumy alebo fokusové skupiny.

MultiplexDx. Start-up sa zaoberá vývojom balíka diagnostických nástrojov potrebných pri úspešnej liečbe rakoviny. Okrem iného napadnuté tkanivo skenujú v 3D. Ich cieľom je celkové zlepšenie diagnostiky tohto ochorenia a vylúčenie chemoterapie pre pacientov, ktorí ju podstupujú na základe nepresnej diagnostiky.

Kategória Art&Design

Biocultivator. Prečo nemať záhradku aj na balkónoch panelákov? Tento start-up na to odpovedá dizajnovým kvetináčom, ktorý je v skutočnosti malým, ale úplným ekosystémom. Zahŕňa nielen sadenie rastlín, ale aj kompostovanie, recykláciu vody, biokultúry v pôde a všetko potrebné na vytvorenie ideálneho prostredia pre zdravú minizáhradku v dizajnovom zariadení.

Crafting Plastics. Špecializáciou tohto start-upu sú bioplasty. Tieto materiály sú štandardne iba biele alebo krémové. Patentovali si preto farebné bioplasty, ktoré sú ekologicky nezávadné a netoxické. A zároveň vhodné aj pre módny priemysel. Navrhli už niekoľko rámov okuliarov a plánujú z tohto materiálu aj iné produkty od švihadiel až po pršiplášte.

Poznáme 12 finalistov StartupAwards.SK 2016

Bioplasty majú tisícky využití Zdroj: Crafting Plastics

Maguss. Interaktívna mobilná hra žánru MMORPG kombinuje rozšírenú realitu a skutočný svet. Dejovo by sa dala označiť ako spojenie sveta Harryho Pottera a herného systému Pokémon Go. Hráči podľa GPS súradníc bojujú medzi sebou a používajú na to ozajstné kúzelnícke paličky s integrovanou elektronikou. Maguss je stále aktívny projekt na crowdfundingovej platforme Indiegogo.

Kategória Digital

AgentBalance. Tento start-up sa snaží zvýšiť šťastie pracovníkov call centier, kde je vysoká fluktuácia. Pomocou AgentBalance podstúpia agenti call centier špecifické psychologicko-matematické testy založené na výbere farieb, ktoré rýchlo a presne zmerajú ich spokojnosť. AgentBalance nemeria výkon ale emócie.

eDocu. Spája veci a informácie. Konkrétne používa iTagy ako QR kódy alebo NFC čipy na všetkom možnom od sústruhu cez výťah po pouličnú lampu. Jednoduchým naskenovaním sa potom na jednej platforme dozvie bežný smrteľník ale hlavne zamestnanec firmy, technik, manažér alebo audítor, kto je výrobca, kedy bola vec kontrolovaná, kto rieši servis a veľa ďalších informácií. 

Poznáme 12 finalistov StartupAwards.SK 2016

Pygmalios vie o zákazníkoch veľa Zdroj: Pygmalios

Pygmalios. Platforma na analýzu správania zákazníkov v reálnom čase. Ale nie pri nakupovaní v e-shopoch ale v kamenných predajniach. Na softvérovej úrovni spája na jednom mieste údaje z rôznych IoT zariadení, kamier, senzorov hardvérových partnerov ako Cisco alebo Axis a pre majiteľov obchodov vytvára okamžitú analýzu, kde kedy a ako sa medzi regálmi správajú zákazníci a čo by mohlo predaj zlepšiť.

Finále súťaže StartupAwards.SK 2016 sa koná 2. decembra 2016 v Bratislave. Týždenník TREND a portál TREND.sk sú mediálnymi partnermi podujatia.