V záplave vianočnej nádielky a silnej jari sme trocha zabudli na jeden z najväčších titulov minulého roka – RPG The Elder Scrolls: Skyrim. Piaty diel série sa začal predávať s dátumom 11.11.11 po celom svete a prekvapivo zaznamenal väčší úspech, ako distribútor čakal. Ten mal v pláne predať pár miliónov kópií – no už v prvom týždni ich do obchodov dodal sedem (miliónov) a za necelé dva mesiace celých desať (miliónov).

Keď RPG je bestseller

Pol roka po premiére je zrejmé, že Skyrim zabodoval oveľa viac. Že sa k nemu dostanú typickí fanúšikovia PC verzie bolo jasné, lebo tam séria vznikla. No silná komunita Xboxu sa postarala o rozmach aj v konzolovom svete, ktorý na také masívne RPG hry (hrateľnosť sa ráta na 100 či 200 hodín) nebol tradične zvyknutý.

Hoci analytici veštili hit, zrejme nikto netušil zásah do absolútnej masy hráčov. Najmä, keď hra vyšla v týždni ako nové Call of Duty či necelý mesiac po hitoch ako Batman: Arkham Asylum či Battlefield 3. Predaje naznačujú, že ak si hráči kúpili na Vianoce tri hry, bola veľká šanca, že Skyrim bol jednou z nich.

To je na pomery RPG netradičný jav. Možno konzoloví hráči (hra skórovala aj na PlayStation 3) boli konečne pripravení na väčšie výzvy, nielen na šesťhodinové akčné hry či na opakované preháňanie po mapách v multiplayeri. Veľké dobrodružstvo v severnom svete, kde sa možno stať hrdinom a túlať stovky hodín či objavovať zákutia sveta a bojovať s drakmi či fantastickými bytosťami, sa konečne stalo dostupným pre všetkých.

Skyrim síce ponúka hlavnú príbehovú líniu, no mnohí hráči od nej odbočia, aby si napísali vlastné dobrodružstvo. Idú sa pozrieť do najbližšej jaskyne či dajú prednosť lovu v štýle lupičov, možnosti sú veľké.

Pol roka v The Elder Scrolls: Skyrim

The Elder Scrolls: Skyrim má navyše aj výborné kritiky. V nejednom rebríčku tróni  ako hra roka 2011. A je to prvá nejaponská hra, ktorá v magazíne Famitsu dokázala získať plný počet na hodnotení, 40/40. Ak sa západné RPG takto presadí v Japonsku, je to úspech sám o sebe.

Stratený v Skyrime

Každý hráč si v Skyrime píše vlastný príbeh. Ak ste detailisti, vyhraďte si šesť mesiacov. Sledovanie príbehovej línie dáva zmysel a dej odohrávajúci sa 200 rokov po Oblivione vás rýchlo vtiahne. Príbehu sa v Elder Scrolls držíte možno 5-6 hodín, a už vás lákajú iné cestičky: objaviť každého človiečika v dedine, zistiť, kto by vám dal zarobiť, ísť do divočiny a nájsť stratenú jaskyňu.

Pol roka v The Elder Scrolls: Skyrim

Tento systém je síce pomalší, no chuť objaviť každý kúsok sveta presne napĺňa víziu autorov a odmena za urputné objavovanie je značná. Zapamätáte si, kde sa dobre loví, kde čaká nepriateľ, čo má oveľa vyšší level a kde autori skryli vzácne predmety. Je to ako ísť do lesa, poznať tam každú cestičku a vrátiť sa tam v pamäti.

Ale objavovanie potrebuje tmel – a tým sú questy, čo vám aspoň sčasti určujú body putovania a to najpodstatnejšie, čo hra ponúka. Prekvapivo veľké množstvo sa točí okolo ľudí – zradcovia, obete, hľadanie nezvestných, vyslobodzovanie väzňov. Sú tu spoločenstvá, môžete sa pokúsiť byť členom v každej z nich, raz budete zlodejom, inokedy armádnym vojakom.

Pol roka v The Elder Scrolls: Skyrim

Svet a úlohy. Môžete objavovať, kradnúť, konverzovať a objavovať mnohé malé príbehy, ktoré padnú postavám ako uliate. Dajú sa sledovať, do mnohých sa možno zapojiť a ovplyvniť ich. Je otázkou času, kedy sa začnete venovať boju – dáte prednosť iba rinčaniu mečov alebo vyskúšate aj mágiu? To ukáže čas, pretože na začiatku si vyberiete rasu, ale povolanie nie je určené. Hrdina má k dispozícii obe ruky – šanca mať dve rozličné zbrane i kúzla. Aktivita, ktorej sa najčastejšie venujete, bude vo vašom podaní čoraz zručnejšia.

Tento svet má vlastne všetko – boje, nepriateľov na úrovni (plus spomínaných drakov), obrovské množstvo predmetov – a stavil na toľké možnosti, že keď budete hrať traja Skyrim naraz, po pár dňoch bude každý z vás inde a to je jeho hlavná devíza.

Napísať si vlastné dobrodružstvo je unikátna vlastnosť v čase predskriptovaných hier. Je to výzva – a tá sa neodmieta. Navyše, po pol roku na hru vyšlo množstvo patchov, je už pomerne vyladená a nestane sa vám, že vám zasekne vlastný kôň pri pokuse prejsť cez najbližší priesmyk alebo vás dorazí drak, čo ide pospiatočky.

To sú typické úvodné chyby sveta Elder Scrolls v prvých dňoch či týždňoch – ale po pol roku ostáva vycibrené obrovské dobrodružstvo. Kto ho neskúsil, mal by. Navyše v lete príde jeho ďalšie rozšírenie s podtitulom Dawnguard.

The Elder Scrolls: Skyrim vyšiel 11.11.2011 na PS3, X360 a PC.

Foto na titulke a v článku - Bethesda Softworks