Tieto spoločnosti zväčša prichádzajú na trh s prevádzkovými produktmi do firiem a počas finančnej krízy budú zrejme vystavené poklesu zákaziek. Netešia sa z toho. Očakávajú však nové možnosti a tvrdý boj o zákazky.

Oslovené spoločnosti Profitu zhodne pozitívne odpovedali na otázku, či sa počas tohto obdobia nepustia do projektov, ktoré by mohli klientom šetriť náklady, kde sa môže ukrývať „krízová“ cesta.

„Ak pripravíme povedzme produkt na obstarávanie, čiže aby firmy nakupovali lacnejšie, síce zaň zaplatia, v konečnom dôsledku však ušetria,“ načrtáva riaditeľ Millennia 000 Radoslav Balajka možný spôsob, kadiaľ sa počas krízy pustiť. „Bol by som radšej, keby nebola, ale keď už je, nemôžeme hádzať flintu do žita, ale hľadať cestičky.“

Plyn na podlahe či brzda

Nebude to najľahšie. Kríza sa nedotkne len praktickej úrovne kresania nákladov, ale firmy podľa R. Balajku škrtajú aj v oblastiach, kde to môže efektivite ublížiť. Konzervatívnejší prístup k investíciám akéhokoľvek druhu už technologické firmy pociťujú.

„Doteraz to bolo ťažké, ale presvedčiť partnera, aby práve teraz zainvestoval s tým, že v budúcnosti bude mať výsledky, bude ešte náročnejšie,“ tvrdí finančný riaditeľ Millennia 000 Ján Simon. Všetci čakajú, čo im pripraví začiatok roka 2009, aby vedeli, kde treba škrtať.

Koľko kto míňa

Umiestnenie v rebríčku je výzvou i pre firmu 2 Ring. „Kríza pohrozí každému, kto predáva služby, ktoré zdanlivo nie sú nutné na prežitie. Zákazníci šetria práve tam, kde nie sú okamžité výsledky. Niektorí už brzdia rozvojové projekty a financujú tie, ktoré pomôžu prečkať krízu. My sa však nevzdávame a o rebríček chceme bojovať aj v tomto roku,“ tvrdí riaditeľ 2 Ring Miroslav Morávek.

„Naše produkty pomáhajú zákazníkom šetriť a byť pritom pokrokovo vpredu,“ dodáva. Aplikácie sa snažia zrýchliť prácu: napríklad rýchle a efektívne vyhľadávanie kontaktov vo firemnej databáze priamo na stolnom telefóne, alebo zobrazovanie mena volajúceho na stolnom telefóne a počítači. Zjednodušením správy ústredne tak, aby mohol produkt spravovať aj menej odborný personál, koncovému zákazníkovi môžu šetriť náklady.

Firma 2 Ring vlani významne investovala na poľskom trhu, ktorý je v oblasti IP telefónie „mladší“ a výrazne väčší. Napriek tomu, že hodnota poľského zlotého počas krízy prudko klesla – čím zdraželi služby poskytované zo zahraničia –, 2 Ringu sa podarilo nadviazať kontakty s miestnymi spoločnosťami i prestížnymi partnermi svetových mien.

„Oslovili sme niekoľko väčších partnerov, ktorí už teraz ponúkajú naše produkty a služby. Otázne je, aké možnosti sa budú otvárať im ako primárnym dodávateľom. Zámery síce naštrbila kríza, ale stále sú dobré signály, že sa veci neprestanú hýbať dopredu,“ verí M. Morávek.

Dostatok odborníkov

Finančnú krízu si šéf firmy InterWay Peter Weber výraznejšie nepripúšťa. „Veríme, že ju prežijeme bez významnejšej straty. Poskytujeme služby, ktoré sú podstatné pre obchodnú stratégiu našich klientov a nemôžu ich zo dňa na deň zrušiť.“ Aj tu si uvedomujú, že pridaná hodnota spočíva vo vývoji produktov zameraných na zvyšovanie efektivity podnikateľského úsilia.

„Poskytujeme služby zamerané na expandovanie a skvalitňovanie podnikateľských činností v internetovom priestore.“ Naopak, jednu výhodu im kríza prinesie. Doteraz ich trápil nedostatok kvalifikovaných ľudí na pracovnom trhu. V súčasnosti sa však vplyvom šetrenia a prepúšťania táto situácia začína zlepšovať a aj oni si už môžu vyberať.