Po týždňoch intenzívneho masírovania evolúcie značky PlayStation a sledovania chýrov predstavila spoločnosť Sony novú generáciu obývačkovej konzoly. Kódové označenie Orbis nahradila očakávaná PlayStation 4 a jej predstavenia sa chopili zväčša západní manažéri a vývojári.
Najviac potešila séria nových značiek a pokračovanie očakávaných videoherných sérií, hoci niekomu môže chýbať potrebný wow efekt. PS4 bude silná mašina, ktorá sa nebojí súčasného sveta sociálnych sietí, no namiesto konkurencie volí podporu tohto ekosystému. A nemení herný biznis tak, ako by si časť hráčov želala.
Hardvér + social & sharing
Sony (prekvapivo) veľa času venovala hardvéru. Multijadrový procesor, PC architektúra namiesto minulého experimentu (Cell od IBM). Silná grafika. Osem gigabajtov GDDR5 pamäte (nie iba polovičná kapacita ako naznačovali uniknuté informácie).
Dizajn konzoly firma neukázala. Zrejme si ho šetrí až na veľtrh E3, ktorý sa koná v júni. Celá seansa okolo hardvéru však vedie k podstatnému poznatku. Podobne ako pri PS Vite volí Sony univerzálne riešenie, nie proprietárne nápady. To môže vyústiť v lepšiu podporu a dobrý výkon, čo Sony v čase útočiacich hier z tabletov a multijadrových smartfónov potrebuje.
Potvrdil sa aj nový ovládač. DualShock 4 vychádza zo známeho konceptu, ale pridáva dotykovú plochu do stredu, má svietiacu plochu na komunikáciu s PS Eye kamerou a aj tlačidlo Share.
Sony si veľa sľubuje od sociálnych funkcií. Napríklad ako prepojí hráčov pri hraní PS4 hier. Že si môžu radiť počas hrania. Jeden hráč by mohol byť režisérom a viesť ostatných. Či odohrať na diaľku ťažký level namiesto hráča, ktorý to už vzdal. PS4 má staviť na kombináciu osobnejšieho zážitku a jeho zdieľanie s ostatnými.
Streaming zo siete a na Vitu
Očakávania sa čiastočne naplnili aj pre odkúpené cloudové riešenie Gaikai. David Perry predstavil ideu okamžitého hrania PS4 hier: zákazník si z prehliadky PS katalógu môže vyskúšať titul, stlačí X pre okamžité hranie a hra sa začne streamovať.
Systém Try Before Buy sčasti funguje už na PS3, no hráč si musí najprv celú hru stiahnuť a potom spustiť. Na PS4 by celé sťahovanie odpadlo, dáta by sa streamovali počas hrania. Je to veľký krok vpred, hoci éra Blu-ray diskov a kupovania škatuľových hier sa ešte nekončí.
Ešte zaujímavejšie sa javí predpokladané prepojenie PS4 a Vity. Každá PS4 hra bude môcť byť streamovaná na Vitu, ktorá sa môže stať kľúčovým komponentom pre vzdialené hranie. Vita má teda ďalší potenciál a počas existencie PS4 s ňou bude Sony rátať.
Cieľom projektu Gaikai bude zrejme aj ďalšie využitie PlayStation hier. Pretože PS4 nebude podporovať PS3 hry, Sony a Gaikai budú určite hľadať riešenie ako streamovať staršie tituly na novú konzolu. Zatiaľ nie je isté ako, no pri obrovskej knižnici hier je tento krok esenciálny.
PS4 hry: nové značky a pokračovania
Počas tlačovej konferencie boli uvedené viaceré hry. Dva first-party tituly pôsobia ako stávka na istotu. Killzone: Shadow Fall je akcia s výbornou grafikou, inFamous: Second Son chce priniesť veľké explózie a intenzívny zážitok.
Najlepšie sa rysuje Drive Club, preteky klubov s niekoľkými hráčmi, ktoré vás posadia do kokpitu z prvej osoby, núkajú detaily ako otvoriť si dvere na aute, zapnúť pás a potom začať jazdiť. Aj možnosť skočiť do skupinových pretekov znie výborne.
Zastúpenie budú mať tiež menšie hry na PlayStation Network. The Witness je nová logická hra od tvorcov Braid, ktorá chce priniesť 25 hodín zážitku a eliminovať hluché miesta. Ako menšia hra pôsobí aj Knack, čo bude zrejme zábavná arkáda, ktorá sčasti pripomína zlaté časy behačiek prvej PlayStation.
Dvorní kreatívni tvorcovia Sony priniesli aj zaujímavé koncepty. David Cage, tvorca Heavy Rain, ukázal engine s veľmi presvedčivou technológiou tváre staršieho muža s pokročilým osvetlením a tieňmi. Ak mala tretia generácia PlayStation problém, že pri veľkom počte polygónov vyzerali postavy ako mŕtvoly (tzv. syndróm uncanny valley), pri PS4 žije šanca na jeho odstránenie.
Štúdio Media Molecule sa zase snaží o ambiciózny cieľ nahrávať naše sny. Pomocou Movu sa ich cieľ má zhmotniť. Skupina hráčov predviedla, ako si modeluje svoje postavy, nechá ich v novom svete žiť či hrať na hudobné nástroje. Opäť šanca pre kreatívnych hráčov.
Third-party štúdiá tiež bodovali. Capcom má nový engine panta rhei a pripravuje akčnú fantasy hru s pracovným názvom Deep Down. Square-Enix hráčov potešil iba spolovice – prezentované video možností PS4 sme už videli a nové Final Fantasy bude až na E3.
UbiSoft ukázal fantastickú ukážku Watch Dogs, kde hrdina hackuje celé mesto – kradne peniaze, zastavuje mestskú dopravu a chráni neznámu ženu pred zločinom. Čím ďalej, tým viac pôsobí ako revolučný titul.
A Sony vracia úder aj Microsoftu a PC. Activision priniesol na pódium štúdio Bungie, ktoré stojí za sériou Halo a sľúbilo novú hru Destiny na PS4 s exkluzívnym obsahom. Najväčší rozruch sa však bude spájať s Blizzardom. Štúdio lojálne PC platforme (s výnimkou jedného Diabla) bude tvoriť hry pre PlayStation konzoly. Diablo III vyjde na PS3 a PS4, čo znamená zaujímavý zvrat v čase, keď mnohí videli ako konzoly strácajú dych s PC. Sony im uchmatlo výborné štúdio späť.
Vývojári a investori sú spokojní
Tlačová konferencia Sony potvrdzuje jeden zásadný fakt. Prechod z PS3 na PS4 nie je na prvý pohľad taký zásadný. PS4 neprináša nové médium ako minulé verzie (CD, DVD či Blu-ray), nie je graficky natoľko odlišná (prechod na HD v PS3 bol silný), nemá ani silný ťah na on-line ako bolo uvedenie PlayStation Network.
A neprináša ani ovládaciu schému. Gamepad je stále základ a DualShock 4 má viaceré evolučné, ale nie revolučné vylepšenia. Nemá podporu tabletu ako Wii U, ale bude ju alternovať hraním cez PS Vita, čo je plus pre nový handheld Sony.
Na druhej strane, PS4 je silný hardvér, ktorý vydrží pár rokov a je prístupný vývojárom. Práve o prístupe k nim bola tlačová konferencia. Zatiaľ čo pri uvedení PS3 sa Sony nechala uniesť obrovským trhovým podielom a chcela tvrdiť muziku, teraz postupuje opatrnejšie a je otvorenejšia všetkým. Hráčom, vývojárom, distribútorom. To znie dobre, Sony sa za poslednú generáciu konzol veľa naučila.
Podľa informácií portálu Eurogamer.net nebude PS4 vyžadovať ani permanentné on-line pripojenie, nebude blokovať použité hry a použitie Movu znamená, že nemusíme zahodiť minulé periférie. Sony sa podarilo zaujať verejnosť oveľa viac ako Nintendo s Wii U.
PS4 je tiež prvou ohlásenou konzolou z dvojice Microsoft-Sony. Na konci tlačovky odznel prísľub príchodu na Vianoce 2013, ale stále nie je isté, či na celom svete.
Má garantovaný úspech? Uvidíme. Aj PS Vita vyzerala pri uvedení fantasticky, no limitovali ju iné faktory. Sony potrebuje nastaviť čo najlepšie štart. Absolútne esenciálna bude cenovka, ktorú už pár ráz premrštila. No prvé dojmy sú pozitívne: a palec hore dali aj investori na burze.
Foto na titulke a v článku - Flickr/PlayStation Europe