Príchodom všemožných konzol, handheldov, smartfónov či digitálnej distribúcie a indie hier sa akosi vytratilo z hier pôvodné čaro. Taký majú názor na súčasné videohry veteráni, ktorí brázdili PC tituly 80. či 90. rokov minulého storočia. Skupina hráčov zvyknutá na poctivé hry, kedy si aj mapky radšej kreslili sami (lebo internetový návod bežne neexistoval) či lúskali herné časopisy pre zisk herných rád. Ak investovali do novej hry, strávili s ňou desiatky až stovky hodín; v prípade RPG hier poznali úplne spamäti mená postáv, kúziel, lokalít i tipy na nepriateľov a bossov. Ak sa ich pýtate na série Wizardry, Might & Magic alebo aj prvý Fallout či Baldur’s Gate, rozžiaria sa im oči a rieknu: jooj, to bola éra!

Hráči si zaplatili návrat klasiky sami

Máloktorý distribútor by zrejme investoval do starej izometrickej RPG sám, preto si autori z Obsidian Entertainment dali projekt na Kickstarter a vďaka metóde crowd-funding vyzbierali viac ako 4 milióny dolárov na hru sami – pôvodne im stačilo 1,1 milióna, vďaka vyššej sume pribudlo viac jazykových mutácií či iné verzie. Po piatich týždňoch sa mohli autori (v októbri 2012) pustiť do tvorby hry a trvalo im dva a pol roka, kým sa dostala výsledná hra k investorom či ostatným hráčom.

Pillars of Eternity: Zlaté časy PC RPG sa vrátili

Old-school aj v balení

Pillars of Eternity si môžete kúpiť v digitálnej podobe, ale ak chcete zažiť pravý 90s zážitok, je lepšie investovať do tzv. Adventurer Edition hry, ktorá obsahuje nádhernú škatuľku s množstvom poctivých predmetov. Je tu DVD obal hry, v ktorom sa skrýva nosič s hrou, ale aj CD so soundtrackom. A aj mapa celého sveta, ktorú máme počas hrania neustále rozloženú, uľahčuje hľadanie miest v divočine. Navyše nájdete v škatuľke dve 150-stranové brožúrky v dvoch jazykoch (angličtina a poľština), ktoré sa oplatí prelúskať ešte počas inštalácie či pred štartom hry. Prvou je manuál, kde sa dozviete základy o fungovaní hry, ale je tu aj sprievodca hrou s bohatou históriou rás, miest či štýlom hrania. Vďaka nim si môžete vytvoriť lepšiu predstavu o svete, jeho bohatstve a najmä lepšie zvoliť vlastnú postavu.

Podľa očakávaní sa totiž po vložení disku, inštalácii a aktivácii hry dostanete na úvodnú obrazovku, kde vás čaká tucet volieb pre vytvorenie charakteru postavy. Odkiaľ pochádza, aký bude, čo budú jeho silné stránky a čo skôr obetuje, aké povolanie vykonáva; možností je veľa, každá vás obohatí inak. Dokonca sú tu aj poctivé body vlastnosti zadeľované do jednotlivých kategórií, voľba tváre či hlasu, aby sa podobala presne na vysnívaného hrdinu či hrdinku. 

Milovníci starých hier dobre vedia, že pred štartom hry sa treba uvelebiť v kresle a prelúskať manuály a brožúrky čo najlepšie, tam sa skrýva akoby malá encyklopédia o svete, jeho fungovaní i cenné herné tipy. A starý dobrý knižný manuál priamo láka na štúdium predtým ako začnete čítať dialógy a hrať.

Pillars of Eternity: Zlaté časy PC RPG sa vrátili

Ako sa Pillars of Eternity hrá?

Jednoduchá odpoveď znie: ako Baldur’s Gate či Icewind Dale pred 15 rokmi, len vo vyššom rozlíšení. Všetky dobré triky, ktoré vám fungovali v minulosti, môžu zabrať aj dnes. Hrdina podľa výberu ide na ďalekú cestu, postihne ho choroba a vašou prvou úlohou bude nájsť si čerstvú vodu, liek a nadviazať vzťahy s putujúcou kompániou. Ale pri prvých rozhovoroch cítite, že svet obsahuje zvláštne spojitosti a niekde na pozadí sa odohráva komplot či niečo väčšie. Motivácie hrdinov sú rôznorodé a rýchlo pochopíte, kto odkiaľ pochádza a prečo putuje. Čo sa týka vás, hra sa drží zvoleného povolania, rasy i minulosti. Ak ste si povedali, že ste učenec, ktorý chcel vyraziť do sveta a zistiť, ako funguje, môžete sa držať tejto línie a všetci vás tak budú brať. Iná vec je presvedčiť ich o skúsenostiach v boji. 

Jedna sa však derie do popredia: dokážete pracovať s dušami. Pri živých sa viete na ne pozrieť, pri mŕtvych aj komunikovať a objavíte množstvo ich spomienok. Úloha tzv. Watchera sa vysvetľuje iba pozvoľna, čo je nádherná vlastnosť narácie. Nič nepovie na rovinu či zadarmo – treba sa preklikať cez hodiny dialógov, neuspokojiť sa s priamou vetvou, ale ťukať na každú načrtnutú otázku a vstrebávať. To bola a je devíza izometrických RPG 90. rokov a Pillars of Eternity nepotrebuje ani 3D animácie na ich prezentáciu, vystačí si s kvalitným dabingom alebo rýdzo textovými poliami.

Nebojová časť funguje. Svet je obrovský, regiónov je niekoľko a lokalít desiatok, máte kam putovať a čo objavovať. Postáv v partii môžete mať viacero, nehrateľných nájdete veľa a špecialitou bude aj možnosť mať vlastný hrad a postupne ho vylepšovať. Niežeby sa hra zvrhla na stratégiu, ale do žánru RPG prináša zaujímavý element: že nemusíte byť iba na cestách, ale vstrebať chvíľu aj pocit domova.

A čo sa týka dialógov, nie sú samoúčelné, ale vaše motivácie či udalosti odkláňajú do rôznych línií. Rovnako je esenciálne aj vytváranie skupiny a zverbovanie jednotlivých postáv.

Nejde iba o ich interakcie v nehrateľných častiach (nečakajte, že každý obľubuje každého), ale najmä schopnosti boja a vzájomného dopĺňania. Navoliť správnu skupinu a vhodné povolanie je základ. Ak je moja postava paladin a bojuje na blízko, určite musím uvažovať aj o rangerovi s bojom na diaľku a hodí sa mi zaklínač i mág, aby som mal pokryté požiadavky na kúzla. Od vás závisí, koho si zvolíte (na výber je 11 povolaní) pre seba a rovno uvažujte v hlave o ďalších členoch partie.

Pillars of Eternity: Zlaté časy PC RPG sa vrátili

Boj je výborný, taktický, prehľadný a náročný. Nechýba tradičná možnosť pauzovania, kedy zadáte hrdinom príkazy, určíte im ciele či jednotlivé ťahy. No v prvom rade si treba zvyknúť, že vám klesá ukazovateľ staminy, resp. hrdinovia sa postupne vyčerpávajú – a únava je ešte horšia ako priamy úder nepriateľa. Kto padá v boji na zem, nevládze, ten je ľahším cieľom a po niekoľkých bojoch treba ísť radšej do krčmy alebo rozložiť stan. A nebojte sa, keď nenájdete ani po 5 hodinách manu – autori ju vyšachovali a namiesto nej umožňujú kúzliť podľa stanovených počtov kúziel rôznych kategórií, čo je ešte väčší nápor na taktiku. 

Z boja odchádzate vybavení peniažkami i predmetmi, ktoré môžete ďalej zveľaďovať, predávať alebo vylepšovať. Vo svete nájdete desiatky nepovinných úloh, objavíte striedanie dňa a noci i jeho vplyv na hranie a dokonca aj možnosť zrýchľovania času, čo pomáha pri zdĺhavých presunoch. Krása hry je aj v rozmanitom štýle: na svoje si prídu milovníci kontaktného boja, zakrádania (zlodeji, inžinieri sú po ruke) alebo veľkých stretov (ktoré na prvý raz bežne nedopadnú dobre).

Pillars of Eternity spĺňajú všetko, čo autori pri vstupe na Kickstarter sľúbili. Že príde poctivá RPG ako v starých časoch a budeme v nej chcieť tráviť 50, 100 i viac hodín. Vďaka 77 tisíc malým investorom, ktorí od začiatku v hru verili a teraz si ju môžeme zahrať aj my ostatní. 

Pillars of Eternity vyšla 26. marca 2015 na Windows PC, OS X a Linux.