Dva podobné stroje sa stali veľkou atrakciou víkendového Parížskeho knižného veľtrhu, kde francúzska vydavateľská spoločnosť PUF a La Martiniere predvádzali, aké ľahké môže byť vytlačiť knihu priamo na mieste a nestarať sa o náklady na dopravu a distribúciu.

Predstavuje to veľkú príležitosť pre kohokoľvek, povedal predstaviteľ PUF Frederic Meriot, ktorého spoločnosť vystavila Espresso Book Machine, vyrobený americkou skupinou Xerox a využívajúci francúzsky softvér Irenee. Spoločnosť La Martiniere predviedla menší prístroj vyrobený japonskou firmou Ricoh s programom francúzskej firmy Orsera.

Podobné stroje už nejakú dobu existujú - napríklad Xerox s ním prišiel už pred desiatimi rokmi. Prečo teda zatiaľ revolučne nezmenili knižný priemysel? Jedným z dôvodov je ich cena - jeden stojí okolo 80-tisíc eur. A druhým sú ich rozmery: veľkosť dvoch bežných výstavných pultov v kníhkupectve je totiž príliš pre malé obchodíky s knihami.

Francúzske spoločnosti, ktoré ich propagujú, však do týchto zariadení vkladajú veľkú dôveru. Podľa nich povedú k vzniku menších a lacnejších technológií, vďaka ktorým budú podobné stroje zlatou baňou pre kníhkupcov. Medzitým si môžu predajcovia tlačeného slova prenajať prístroj firmy Ricoh za 250 eur mesačne, povedal Christian Vie zo spoločnosti Osera.

PUF veria v iné riešenie - spojenie predajcov kníh do siete, ktorá sa bude deliť o jeden prístroj Espresso Book Machine. Vďaka tomu ho nebudú musieť mať v každej predajni, a stále budú schopní získať požadovanú knihu v priebehu pár hodín.

Kníhkupectvá tak nebudú prichádzať o zákazníkov požadujúcich málo predávané knihy, ktoré si predajcovia nemôžu dovoliť držať skladom. Dnes, keď zákazník nezoženie knihu v kníhkupectve, ide na Amazon, povedal Ch. Vie s odvolaním na najväčšie internetové kníhkupectvo. Tento stroj by kníhkupcom umožnil udržať si aj týchto klientov,“ dodal.