Blizzard začínal s menšími hrami (napríklad Lost Vikings), ale bol to Warcraft, čo ho vystrelil do popredia záujmu hráčov. Jednotka ako silný debut, dvojka ako silná konkurencia pre celú brandžu...
Úspech pretavil Blizzard aj do série Starcraft, kde vytvoril tri odlišné ikonické rasy. Prvý diel vyšiel v roku 1998 a najmä kórejskí hráči v ňom vydržali súperiť dvanásť rokov. Starcraft a jeho kórejskí fanúšikovia spopularizovali progaming, keďže sa v ňom hralo o veľké peniaze. Z druhej časti hry urobil Blizzard dokonca trilógiu a vydával ju päť rokov (2010-2015).
Treťou silnou sériou Blizzardu bolo Diablo. Prvý diel v roku 1996 mal fantastickú vlastnosť znovuhrania. Opakovane ste prechádzali 16 levelov, hnala vás snaha zdokonaľovať postavy, vylepšovať ich výbavu. Dvojka Diablo (2000) ponúkla štvornásobne viac obsahu, trojka zasa chytľavý systém na PC (2012) a po rokoch aj na konzoly, kde sa Blizzard výborne etabloval.
Triumvirát Warcraft-Starcraft-Diablo bol posilnený vydaním World of Warcraft, najúspešnejšej MMORPG, ktorú v čase najväčšej popularity hralo 12 miliónov hráčov a platili aj mesačné poplatky. Úžasný biznis model: jediná hra dokázala vygenerovať ročné výnosy na úrovni 750 miliónov až jednej miliardy dolárov.
Ale Blizzard nepoľavil. Solídne príjmy mu generuje i kartová hra Hearthstone, ktorá opäť rozšírila spracované žánre štúdia. Najnovšie je tu Overwatch, ktorý má ukázať, ako Blizzard zvládne multiplayer akciu.
Overwatch Zdroj: Blizzard
21 postáv, 12 máp a desiatky hodín
Z celej palety akčných hier si Blizzard vybral podžáner, ktorý mu sedí najviac a kde sa dokáže úplne realizovať: multiplayerový typ. Hráči bojujú proti v sebe v skupine po šiestich na rôznych mapách a plnia spoločné úlohy.
Podobných hier vychádzajú v súčasnosti desiatky, ale Blizzard opäť raz šikovne pracuje so žánrom. Takže máte motiváciu hrať neustále dookola, hľadať si najlepšie partie či skúšať nové fintičky. Autori si evidentne predsavzali, že treba zmajstrovať každý aspekt hry a nerobiť kompromisy. Ako im to vyšlo?
Overwatch nie je prepracovaná kampaň pre sólo hráča, ale variabilná náplň pre co-op, multiplayer a skupiny. Kolektívne úlohy majú úplne iný zmysel, ako keď všetci hrajú za seba. Jednotlivé skvadry sú poskladané podľa klasického vzoru, kde sa zíde tank pre veľké zásahy protivníkom, flexibilné akčné typy, medik či obranca, ktorí fungujú zo zálohy.
Overwatch strieda úlohy podľa potreby. Ak sú akčné, vašou úlohou je dobyť určité územie a vyhnať konkurenčnú skupinu. Ak sú defenzívne, bránite stanovený bod, napríklad jedno námestie, a musíte ho udržať istý čas. Postupne objavíte aj variácie, ako je eskort kľúčových osôb.
Variabilitu podporuje aj 12 vynikajúco nadizajnovaných máp. S mierne futuristickým a komiksovým nádychom pokryjú celý svet, od Japonska cez Hollywood až po Rusko. Ako v každej multiplayer hre, aj tu sa učíte mapy naspamäť, aby ste zvládali skratky, pamätali si kľúčové body či odkiaľ budú prúdiť nepriatelia. Pôvodné obavy, že Overwatch sa zmení na omaľovanku s milými postavičkami a humor ovládne všetko, sa nenapĺňajú. Novinka vystihla tón zľahčenia, ale nie za cenu infantilných vtipov.
Veľkou devízou (ak nie najväčšou) je paleta 21 postáv. Zámerne píšeme o postávach, nie iba povolaniach. Každá má svoju štylizáciu, originálny vizuál, osobitý charakter a vlastnosti boja.
Rádoby tuctový Soldier 76 je sivý stred pre hráčov odchovaných militantnými sériami. Britská pilotka Tracer je húževnatá postava a jej prechod po bojisku je úžasný. Trpaslík Torbjorn miluje defenzívu a stavbu veží, zatiaľ čo Reinhardt je milý hromotĺk s ohromným štítom. Vedec Winston má dvojitý zmysel, pre inteligenciu i čistý útok plný hnevu. Junkrat doručí explózie hocikde, Zarya je nenápadná postavička, no nemala by chýbať v žiadnej skupine a osobné obľúbené duo Genji-Reaper kombinuje čistý akčný štýl s líderstvom.
Za každú postavu sa skutočne hrá inak, postupne ich budete trénovať na vyšší level (samozrejme priamo v boji), hľadať svojich favoritov a špecializovať sa v boji. Nečakaným bonusom je možnosť prepnúť sa na inú postavu priamo uprostred misie, čo povyšuje taktizovanie na iný level. Hoci sa na pohľad zdá, že zmena počas misie bude zásadná a môže zvrátiť celý výsledok, nezabúdajte, že hráte štandardne 6 na 6, takže jedna postava z tuctu síce niečo zaváži, ale musí fungovať s inými.
Overwatch Zdroj: Blizzard
A tu sa ukazuje kvalita Blizzardu a jeho prístup. Experti na znovuhrateľnosť vám dajú 21 postáv, ktoré môžete postupne zdokonaľovať a máte motiváciu neustále hrať dookola. Nejde iba o klasický pocit zápolenia a dosahovania lepších výsledkov. Blizzard vás drží v hre, aby ste zvýšili level najprv jednej postavy a prvotného favorita, no potom aj ďalších. Možno až štvrtá či piata z vás urobí experta na konkrétny level alebo mapu...
Overwatch sa nehrá iba na jeden či dva zápasy. Podobne ako skvelý Titanfall (ku ktorému má hra blízko) sa môžete zapojiť do série po sebe nasledujúcich misií. Ofenzívna, defenzívna, šesť máp po sebe... Kúzlo sa objaví vtedy, keď dáte dokopy skvelú šesticu hráčov, ktorá si rozumie a kooperuje na základe pár príkazov alebo aj úplne intuitívne. Overwatch má to čaro, že si po ťažkom dni sadnete na 30 či 60 minút, odohráte pár akcií, niečo vyhráte, niečo prehráte a zvýši sa vám pár levelov. Kľúčový faktor PZP (pocit z postupu) zvláda Blizzard na 100%.
A opäť raz platí, že Overwatch je prístupný pre všetkých. Začiatočníkov, expertov, milovníkov žánru či bežných majiteľov konzol. Na pohľad je to akčná hra ako tucet ďalších, čo vyjde v tomto roku 2016. V jadre však skrýva prepracované atribúty hrateľnosti, aké tvorí iba Blizzard. A sympatické je vydanie na troch platformách súčasne: PS4, Xbox One aj PC.
- Tip: Prečítajte si aj naše ďalšie herné recenzie.