Filipíny, globálne centrum klientských centier, už zažívajú reálny vplyv umelej inteligencie na pracovný trh. Spoločnosti v outsourcingovom priemysle stále viac využívajú AI nástroje, aby si udržali konkurencieschopnosť, čo vedie k obavám zo straty pracovných miest.
V centrách kontaktu so zákazníkom napríklad AI „kopiloti“ pomáhajú ľudským operátorom sumarizovať predchádzajúce interakcie s klientmi alebo pomáhajú novým zamestnancom pri tréningových hovoroch, čím sa skracuje čas potrebný na zaškolenie. Nové technológie ako softvér na harmonizáciu akcentov a elimináciu hluku v pozadí ešte viac podporujú efektivitu a znižujú náklady.
Situácia v otázkach nahrádzania ľudí strojmi však aktuálne nie je taká jednoznačná. Hoci niektorí pracovníci už stratili zamestnanie kvôli AI, celkový počet zamestnancov v odvetví outsourcingu stále rastie. Odborníci pritom upozorňujú, že v nasledujúcich rokoch by umelá inteligencia mohla nahradiť státisíce pracovných miest v tejto sfére, konkrétne v oblasti obchodných procesov.
Investície do umelej inteligencie v poisťovníctve prudko vzrástli. Deepfake podvody sú hrozbou
Pre Filipíny, kde je outsourcing kľúčovým sektorom ekonomiky, táto situácia predstavuje značnú výzvu. Vláda a priemysel sa snažia reagovať podporou vzdelávania a rekvalifikácie pracovníkov, aby sa prispôsobili meniacim sa požiadavkám trhu práce.
Napriek snahám o adaptáciu ale pretrvávajú obavy z budúcnosti. Niektorí pracovníci sa obávajú, že bez ohľadu na ich zručnosti ich AI nakoniec nevyhnutne nahradí. Pracovník, ktorý nepotrebuje prestávku, stravu či dovolenku a nepodlieha emocionálnym vplyvom je ideálny nielen pre klientské centrá. Zároveň však existujú názory, že AI môže priniesť nové pracovné príležitosti a zvýšiť efektivitu. Určité procesy firmy zatiaľ nie sú ochotné zveriť stroju a o chod a prispôsobovanie AI nástrojov potrebám firmy sa musí niekto starať.
Globálna outsourcingová poradenská spoločnosť Accenture zaznamenala rekordne rýchly nárast predaja svojho balíka produktov generatívnej AI, ktorý dosiahol obrat 2 miliardy dolárov už v tomto roku. Odborníci však odhadujú, že až 40 percent všetkých pracovných úloh naprieč rôznymi sektormi bude viac či menej ovplyvnených modelmi AI a četbotmi. Spoločnosti všetkých odvetví sa preto snažia byť v tejto oblasti lídrami a rýchlo adaptovať nové technológie.