Jakub Ouhrabka, riaditeľ Comgate v rozhovore spomína:
- ako firma prešla premenou z prevádzkovania spotrebiteľských súťaží na platobné brány pre e-shopy,
- prečo vidí budúcnosť skôr pre klasické firmy ako startupy,
- aké zmeny má očakávať slovenský zákazník a akým smerom sa firma bude uberať ďalej.
Vaša firma pôsobí na trhu viac ako 20 rokov a medzičasom sa vypracovala medzi najväčších českých poskytovateľov online platieb. Pociťujete ešte istú konkurenciu na domácom trhu?
Máte pravdu, konkurencia na českom trhu je aktívna. Najmä po covidovom období, kedy sa noví zákazníci hrnuli do online obchodovania v ohromných počtoch, je dnešná situácia iná. Podľa nášho odhadu sú počty novo vznikajúcich e-shopov v Česku nižšie ako počty tých zanikajúcich. Pre mnohých poskytovateľov platobných služieb zvyknutých na rýchly rast bez väčších investícií do inovácií nastávajú horšie časy. My v Comgate však stále rastieme. V medziročnom porovnaní to síce nie je o 70 percent, ako v predošlých rokoch, ale len o 30 percent. Každopádne vzhľadom na to, že celkový trh stagnuje alebo klesá, je zrejmé, že sa nám veľmi darí ukrajovať trhový podiel na úkor konkurencie.
Aké to bolo vstúpiť pred dvoma desaťročiami na trh ako nový hráč, aké boli vtedy podmienky?
V tom čase v prostredí predaja na internete dominovala dobierka, pozvoľna sa začala presadzovať platba kartou a vznikali aj ďalšie bankové produkty – takzvané bankové tlačidlá, teda predvyplnený platobný príkaz. Videli sme priestor na trhu, od Českej národnej banky sme získali malú platobnú licenciu, ktorú sme v roku 2016 rozšírili na plnohodnotnú licenciu platobnej inštitúcie.
Od začiatku sme kládli dôraz na to, aby sme svojim zákazníkom poskytovali maximálny úžitok za čo najnižšiu cenu. Kladieme dôraz na neustále inovácie a rozširovanie funkcionality našich služieb. Nebudem zastierať, že začiatky boli krušné. Poskytovanie platobných služieb bol veľmi exkluzívny odbor, v ktorom dominovala skupina bánk a obrovských nadnárodných korporácií. Neboli sme v tomto klube žiadaní a bolo nám to dané veľmi jasne najavo. Našim prvým partnerom, s ktorým sa nám podarilo vyjednať spoluprácu pre akceptáciu kariet online, nebol žiadny z českých alebo slovenských hráčov, ale nemecká spoločnosť B+S Card, ktorá je dnes členom skupiny PayOne. Spolupráca s miestnymi spoločnosťami sa rozvinula až po tom, čo sme získali určitý trhový podiel.
Dobré časy technologických startupov skončili. Hlasy o druhej dot-com bubline silnejú
Má podľa vás dnes rovnakú štartovaciu pozíciu napríklad firma alebo startup, ktorý sa rozhodol pre online priestor práve v oblasti obchodovania?
Dnes je situácia dosť turbulentná, priestor je však vždy. V súčasnej dobe nastala, podľa mňa, v oblasti e-commerce otočka od myšlienky startupu, ktorý príde s myšlienkou obvykle skopírovanou zo zahraničia a stále hľadá nové financovanie prostredníctvom investorov. Ako úspešné vidím v budúcnosti skôr zdravé obchody, ktoré sa sústredia na efektívnu a ziskovú prevádzku. Čo sa týka platobných služieb, vnímame, že vstup nových hráčov je sťažený oveľa prísnejším prístupom národných bánk pri udeľovaní licencií platobným inštitúciám. Na druhej strane sa na trhu objavujú nové platobné riešenia, ktoré sú často založené na aplikácii smernice EÚ PSD2. Zmena je vždy príležitosť.
Ako vznikol nápad venovať sa práve oblasti online platieb?
Prvý podnikateľský úspech na začiatku tisícročia sme mali ako prevádzkovateľ systému na SMS komunikáciu pre marketingové spotrebiteľské súťaže. V jednej chvíli sme technicky realizovali viac ako dvesto projektov ročne vrátane akcií pre veľké značky ako Coca Cola, Pepsi Cola, Kofola, Shell, Benzina, Philip Morris, Nestlé. Časom sa ukázalo, že na trhu je dopyt po službách, napríklad na spoplatnenie inzerátov na internete alebo nákup virtuálneho tovaru ako vybavenie v online hre. Mobilní operátori nemali záujem o stovky zmluvných vzťahov. Tu sme našli príležitosť stať sa takzvaným agregátom pripojenia k Premium SMS službám. Poskytovali sme pripojenie tretím stranám, zaisťovali tok dát medzi ich systémami a mobilnými operátormi, zaisťovali vyúčtovanie. Od toho bol už len krok k ďalším spôsobom online platieb.
- Viac o Comgate
- Comgate je rýdzo česká spoločnosť, ktorá poskytuje platobné služby – platobné brány pre e-shopy a platobné terminály do predajní. Platobná brána Comgate sa profiluje ako vysoko výkonná brána s najširším spektrom platobných metód a zároveň najnižšou cenou pre e-shopy. Transparentnosť je základom firemnej kultúry Comgate – ceny služieb, sadzobník, zmluvná i technická dokumentácia služby sú verejne dostupné na webe. Brána Comgate prešla v máji 2022 významnou inováciou používateľského rozhrania, vďaka čomu ďalej vylepšila úspešnosť dokončených platieb.
Keby ste sa mali spätne pozrieť na míľniky, ktoré firma dosiahla, aké by to boli?
Príbeh našej firmy je celkom rozvetvený, počas viac ako dvadsiatich rokov sme sa vydávali na rôzne cesty. Keď sa obzriem, je potešiteľné, že na každej sa nám darilo. Spomenul som už SMS komunikáciu pre spotrebiteľské súťaže. Ako agregát pre Premium SMS sme boli najväčší v Česku, keď odhliadneme od projektov, kde je zadávateľom štátom kontrolovaný subjekt, ako sú SMS lístky v MHD alebo SMS parkovné v mestách.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?