Nič nové. Klasické kupovanie pevných CD nosičov je už pre niektorých činnosťou z praveku. Do zabudnutia však postupne upadá aj ešte nedávny hit - kupovanie hudby v digitálnej podobe. Prepadáva sa predaj albumov aj jednotlivých pesničiek.
Web The Atlantic však upozorňuje, že keď sa hovorí o klasickom hudobnom priemysle ako o mŕtvom či umierajúcom, treba to brať s rezervou. „V USA sa predalo v minulom roku 141 miliónov cédečiek. Je to viac ako sa dohromady predalo lístkov na dva najpopulárnejšie filmy posledných dvoch rokov - Strážcovia (2014) a Iron Man 3 (2013),“ vypočítal.
Renesancia platní
Neznamená to, že by hudbu ľudia počúvali menej. Mení sa len spôsob, akým ju počúvajú. Podľa štúdie analytickej spoločnosti Nielsen až 75 percent americkej populácie pravidelne aktívne počúva hudbu. Je to viac ľudí ako tých, ktorí pravidelne sledujú televíziu a firma tvrdí, že sa hudba počúva ako nikdy v minulosti.
Výrazne totiž narástol objem hudby, ktorú používatelia počúvali cez streamovacie služby. Medzi rokmi 2013 a 2014 až o 54 percent na 164 miliárd skladieb. V tomto čísle sú zahrnuté audio i video streamovacie služby.
Neplatí ani to, že by všetky klasické pevné nosiče boli na ústupe. Renesanciu zažíva vinyl. Predaj platní, podporovaný v posledných rokoch hipsterskou vlnou, narástol v USA až na 9,2 milióna kusov, čo predstavuje viac ako šesť percent všetkých predaných fyzických albumov.
Oživenie média starých rodičov pritom trvá už dlhší čas, jeho predaj rástol zakaždým počas posledných deviatich rokov. Z pohľadu spoločnosti Nielsen bol predaj najlepší od roku 1991, keď firma začala sledovať predaj hudby.
„Hoci celkový predaj hudby vykázal pokles, predaj albumov na platniach narástol medziročne o 52 percent,“ informoval David Bakula z Nielsen Entertainment. Z roka na rok sa tak predalo v USA o viac ako tri milióny platní viac.
iTunes nezarába ako kedysi
Naproti tomu je predaj albumov i jednotlivých pesničiek z digitálnych úložísk na zostupe. Predaj albumov klesol v roku 2014 o deväť percent na 117,6 milióna kusov, pri songoch je prepad ešte výraznejší - o 12 percent na 1,26 miliardy kusov. Celkovo sa predaj albumov, v digitálnej i v klasickej pevnej podobe, prepadol o 11 percent na 257 miliónov kusov.
Prvýkrát v histórii klesli v minulom roku tržby zo sťahovania hudby prostredníctvom najznámejšej aplikácie na správu hudobných súborov iTunes z dielne spoločnosti Apple. Podľa rôznych zdrojov išlo o dvojciferný pokles, The Wall Street Journal informoval o úbytku tržieb na úrovni 13 až 14 percent.
Zverejnené dáta len podčiarkujú dôležitosť minuloročnej akvizície Applu, keď kúpil streamovaciu službu Beats Music. Tri miliardy dolárov síce považovali mnohí skeptici za premrštenú sumu za službu, ktorá výrazne zaostáva za veľkými hráčmi ako Spotify či Deezer, v čase upadajúcich predajov digitálnej hudby si však Apple kúpil vstupenku do rýchlo rastúceho streamovacieho segmentu.
Očakáva sa, že služba sa stane pevnou súčasťou operačného systému iOS pre jablkové mobilné zariadenia. Mala by sa do neho dostať v aktualizácii vydanej na jar tohto roka. Špekuluje sa aj o tom, že firma službu premenuje, aby zapadala medzi jej „i“ produkty.
Je možné, že sa na streamovacom trhu pokúsi Apple etablovať aj výrazným spustením ceny. V súčasnosti stojí predplatné Beats Music 9,99 dolára mesačne, ročné predplatné je zvýhodnené za 99,99 dolára. Už v októbri minulého roka firma potvrdila, že rokuje s vydavateľmi o zlacnení služby, a ideálne si jej cenu predstavuje na piatich dolároch za mesiac. Otázne je, ako sa k zníženým príjmom postavia vydavatelia, no aspoň nejaké zlacnenie služby sa zrejme dá očakávať.