Spoločnosť Orange Slovensko v uplynulom roku podľa slov generálneho riaditeľa Pavla Lančariča najviac ovplyvnila regulácia, šetrenie domácností, ako aj pokles cien služieb vplyvom konkurencie. V tomto roku však aj napriek očakávanému poklesu telekomunikačného trhu plánuje investovať do svojej siete viac ako 50 miliónov eur.
Výnosy Orange Slovensko vlani dosiahli objem 729 mil. eur, čo medziročne predstavuje pokles o 4,5 %. "Regulácia, aj keď by sa zdalo, že už má menšie tempo, nie je to celkom tak, nám ukrojila 15 miliónov eur," uviedol Lančarič. Zisk Orangeu pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) medziročne oslabil o 8 % na 316 miliónov eur.
Operačný cash flow spoločnosti vlani dosiahol výšku 195 miliónov eur, avšak operátor musel vlani zaplatiť takmer 41 miliónov eur za predĺženie mobilných licencií na desať rokov, čo jeho finálny cash flow znížilo na 154 miliónov eur. "Dostali sme niečo v polovičnom časovom rozsahu a približne polovičnej hodnote než konkurencie, ale zato sme za to zaplatili osem a pol krát viac," okomentoval minuloročné rozhodnutie Telekomunikačného úradu SR pri predlžovaní licencií Lančarič.
Ku koncu decembra Orange evidoval takmer 2,94 milióna aktívnych používateľov mobilných služieb, čo je o takmer 2,3 % viac ako rok predtým. Platbu na faktúru využívalo až 74 % zákazníkov, keď ich podiel medziročne vzrástol o 1,6 percentuálneho bodu.
Orange Slovensko vlani uskutočnil 1,24 milióna komerčných operácií, čím ich počet vzrástol o 2,3 %. Mobilný operátor vlani navyše podľa Lančariča zaznamenal aj 13-percentný medziročný pokles prenosu čísla k iným operátorom. V dátovej prevádzke zaznamenala spoločnosť nárast počtu zákazníkov v oblasti fixného aj mobilné internetu. Tento trend by mal podľa Lančariča pokračovať aj v najbližších troch rokoch.
Darilo sa aj virtuálnemu mobilnému operátorovi FunFón, ktorý využíva sieť Orangeu. Vďaka FunFónu sa podľa Lančariča stabilizovala pozícia spoločnosti v segmente predplatených kariet, pričom počet zákazníkov by mal v prvom kvartáli tohto roku prekročiť hranicu 100-tisíc zákazníkov.
V minulom roku taktiež vzrástol počet zákazníkov využívajúcich triple play balík Orangeu a momentálne tieto služby využíva viac ako 50-tisíc zákazníkov. Orange sa chce podľa slov Lančariča okrem klasických oblastí akými sú hlas, správy a dáta etablovať aj v segmente zábavy, čomu má napomôcť v septembri spustená vlastná hudobná služba. "Veríme, že počet zákazníkov už na konci prvého kvartálu bude vysoko cez 20-tisíc," informoval Lančarič.
Orange Slovensko plánuje v tomto roku aj rozsiahle investície, keď len do svojej siete nasmeruje prostriedky vo výške minimálne 50 miliónov eur. "Toto číslo bude určite väčšie," povedal riaditeľ úseku informačných systémov a sietí a zástupca generálneho riaditeľa Ivan Golian.
Tento objem prostriedkov pritom nezahŕňa investície do informačných technológií. Okrem toho plánuje Orange ďalšie investície aj do prípravy na sieť štvrtej generácie LTE. Lančarič zároveň opätovne potvrdil záujem Orangeu o licenciu na LTE. "Ako líder na trhu máme jednoznačnú ambíciu získať licenciu na LTE, aj keď podľa posledných vyjadrení Telekomunikačného úradu to nebude také jednoduché," konštatoval šéf Orangeu.
V tomto roku by mali podľa jeho slov naďalej pretrvávať trendy v oblasti cenovej regulácie, ako aj tlaku na ceny služieb. Naďalej budú klesať výnosy z viacerých služieb, keď sa k nim pod vplyvom rozšírenia smartfónov pridá aj oblasť SMS a MMS správ. Dátová prevádzka by podľa Lančariča mala pri stabilných cenách zaznamenať dvojciferný percentuálny rast a aktivizovať sa bude Orange aj v oblasti DSL internetu, kde ostrú prevádzku odštartoval už v januári tohto roka a pri ktorej využíva pevné linky spoločnosti Slovak Telekom.
Orange Slovensko je integrovaný telekomunikačný operátor poskytujúci komplexné telekomunikačné služby v mobilnej a pevnej sieti na Slovensku. Majiteľom 100 % akcií spoločnosti Orange Slovensko je skupina France Telecom prostredníctvom Atlas Services Belgicko.