Telekomunikačný operátor Orange vlani dosiahol tržby 676 milióna eur (podľa štandardov materskej skupiny France Telecom). Oproti roku 2011 to predstavuje pokles o 8,3 percenta. Firma to pripisuje pokračujúcej regulácii sektora a všeobecnému poklesu cien.

Šéf Orangeu Pavol Lančarič vysvetľuje, že pokles výnosov je v súlade s vývojom európskeho telekomunikačného sektora. Zdôrazňuje, že napriek tomu sa firme podarilo „zachovať si ziskovosť meranú maržou EBITDA“ (zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi), čo podľa neho svedčí o jej efektívnom fungovaní.

Zisk EBITDA vlani predstavoval 292 miliónov eur, čo bolo o desatinu menej ako v roku 2011. Zisková marža sa však stále drží nad 43 percentami, čo v minulých rokoch bývalo na úrovni Slovak Telekomu a vysoko nad číslami menších konkurentov, ako je Telefónica (O2) alebo GTS Slovakia.

Zopár potešujúcich správ si Orange našiel v zákazníckych štatistikách. Hoci medziročne mu (ku koncu roka) klesol celkový počet klientov (o 2,8% na 2,852 milióna) a stagnovali aj komerčné operácie - uzatvorenia a predĺženia zmlúv (-0,9% na 1,229 milióna).

Operátorovi stúpol počet klientov fixného internetu (na vlastných optických vláknach a pevných linkách Slovak Telekomu) a digitálnej televízie: o takmer 60 percent. Je to zásluha nových segmentov, do ktorých Orange vstúpil vlani: DSL služby na pevných linkách telekomu poskytuje od januára (21-tisíc zákazníkov k 31.12.), interaktívna digitálna televízia cez prípojky konkurencie k nim pribudla v septembri (päťtisíc klientov). Fixné služby priniesli operátorovi v uplynulom roku 2,2 percenta celkových výnosov.

Orange si pochvaľuje tiež rastúci podiel zákazníkov s mesačnými programami. Medziročne sa zdvihol o 1,9 percentuálneho bodu (na 75,9%). Ich absolútny počet - vzhľadom na pokles celkového počtu klientov - však mierne klesol, o 7,7-tisíca (respektíve o 0,4%).

Orange v roku 2012
2012 2011 Ročná zmena (%)
Výnosy (mil. €) 676 737 -8,3
Zisk EBITDA (mil. €) 292 325 -10,2
Marža EBITDA (%) 43,2 44,1 -10,2
Zákazníci mobilných služieb celkovo (tis.) 2 852 2 935 -2,8
- z toho s mesačným programom (tis.) 2 165 2 172 -0,3
Zákazníci fixného internetu a digitálnej televízie (tis.) 82 51 59,0
- z toho DSL internet (tis.) 21 - -
- z toho služby Fiber na optických vláknach (tis.) 55 51 7,8
Komerčné operácie, podpis alebo predĺženie zmluvy (tis.) 1 229 1 240 -0,9
Pozn.: Údaje o počtoch zákazníkov a komerčných operácií sú ku koncu roka.
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťou

Za kľúčový faktor, ktorý ovplyvnil prevádzkové výsledky, považuje Orange nový paušálový koncept WOW. Zaviedol ho začiatkom leta. Koncom roka program WOW využívalo 26 percent všetkých klientov operátora (476-tisíc).

Rastúcou kategóriou v štatistikách Orangeu boli dátové služby. Podiel výnosov z nich na celkových tržbách dosiahol 24,6 percenta, pričom objem dátovej prevádzky stúpol o 14 percent. Koncom roka Orange pokrýval rýchlou mobilnou 3G sieťou 72,3 percenta populácie Slovenska. Nadstavbu umožňujúcu prenos dát do (teoretických) 42 megabitov za sekundu, mal nasadenú na ploche s polovicou obyvateľstva krajiny.

Orange tiež zdôrazňuje, že „napriek vývoju celkovej ekonomiky ako aj telekomunikačného sektora“ pokračoval v investíciách do nových služieb (napríklad digitálnej televízie) a dostupnosti mobilných dát. Celkovo na rozvojové projekty vynaložil 87 miliónov eur. Najväčšími akciami boli výmena technológie v 2G sieti a otvorenie dátového centra Orange TechPark.

Foto na titulke - TREND