Telekomunikačný operátor Orange vlani dosiahol tržby 676 milióna eur (podľa štandardov materskej skupiny France Telecom). Oproti roku 2011 to predstavuje pokles o 8,3 percenta. Firma to pripisuje pokračujúcej regulácii sektora a všeobecnému poklesu cien.
Šéf Orangeu Pavol Lančarič vysvetľuje, že pokles výnosov je v súlade s vývojom európskeho telekomunikačného sektora. Zdôrazňuje, že napriek tomu sa firme podarilo „zachovať si ziskovosť meranú maržou EBITDA“ (zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi), čo podľa neho svedčí o jej efektívnom fungovaní.
Zisk EBITDA vlani predstavoval 292 miliónov eur, čo bolo o desatinu menej ako v roku 2011. Zisková marža sa však stále drží nad 43 percentami, čo v minulých rokoch bývalo na úrovni Slovak Telekomu a vysoko nad číslami menších konkurentov, ako je Telefónica (O2) alebo GTS Slovakia.
Zopár potešujúcich správ si Orange našiel v zákazníckych štatistikách. Hoci medziročne mu (ku koncu roka) klesol celkový počet klientov (o 2,8% na 2,852 milióna) a stagnovali aj komerčné operácie - uzatvorenia a predĺženia zmlúv (-0,9% na 1,229 milióna).
Operátorovi stúpol počet klientov fixného internetu (na vlastných optických vláknach a pevných linkách Slovak Telekomu) a digitálnej televízie: o takmer 60 percent. Je to zásluha nových segmentov, do ktorých Orange vstúpil vlani: DSL služby na pevných linkách telekomu poskytuje od januára (21-tisíc zákazníkov k 31.12.), interaktívna digitálna televízia cez prípojky konkurencie k nim pribudla v septembri (päťtisíc klientov). Fixné služby priniesli operátorovi v uplynulom roku 2,2 percenta celkových výnosov.
Orange si pochvaľuje tiež rastúci podiel zákazníkov s mesačnými programami. Medziročne sa zdvihol o 1,9 percentuálneho bodu (na 75,9%). Ich absolútny počet - vzhľadom na pokles celkového počtu klientov - však mierne klesol, o 7,7-tisíca (respektíve o 0,4%).
Orange v roku 2012 | |||
2012 | 2011 | Ročná zmena (%) | |
Výnosy (mil. €) | 676 | 737 | -8,3 |
Zisk EBITDA (mil. €) | 292 | 325 | -10,2 |
Marža EBITDA (%) | 43,2 | 44,1 | -10,2 |
Zákazníci mobilných služieb celkovo (tis.) | 2 852 | 2 935 | -2,8 |
- z toho s mesačným programom (tis.) | 2 165 | 2 172 | -0,3 |
Zákazníci fixného internetu a digitálnej televízie (tis.) | 82 | 51 | 59,0 |
- z toho DSL internet (tis.) | 21 | - | - |
- z toho služby Fiber na optických vláknach (tis.) | 55 | 51 | 7,8 |
Komerčné operácie, podpis alebo predĺženie zmluvy (tis.) | 1 229 | 1 240 | -0,9 |
Pozn.: Údaje o počtoch zákazníkov a komerčných operácií sú ku koncu roka. | |||
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťou |
Za kľúčový faktor, ktorý ovplyvnil prevádzkové výsledky, považuje Orange nový paušálový koncept WOW. Zaviedol ho začiatkom leta. Koncom roka program WOW využívalo 26 percent všetkých klientov operátora (476-tisíc).
Rastúcou kategóriou v štatistikách Orangeu boli dátové služby. Podiel výnosov z nich na celkových tržbách dosiahol 24,6 percenta, pričom objem dátovej prevádzky stúpol o 14 percent. Koncom roka Orange pokrýval rýchlou mobilnou 3G sieťou 72,3 percenta populácie Slovenska. Nadstavbu umožňujúcu prenos dát do (teoretických) 42 megabitov za sekundu, mal nasadenú na ploche s polovicou obyvateľstva krajiny.
Orange tiež zdôrazňuje, že „napriek vývoju celkovej ekonomiky ako aj telekomunikačného sektora“ pokračoval v investíciách do nových služieb (napríklad digitálnej televízie) a dostupnosti mobilných dát. Celkovo na rozvojové projekty vynaložil 87 miliónov eur. Najväčšími akciami boli výmena technológie v 2G sieti a otvorenie dátového centra Orange TechPark.
Foto na titulke - TREND