Najmladší slovenský mobilný operátor, Telefónica O2, dosiahol v prvom polroku výnosy 48,8 milióna eur. Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška to predstavuje nárast o 51,1 percenta. Firma o tom informovala v tlačovej správe.
O2 stúpol aj počet zákazníkov. K 30. júnu ich mala takmer 709-tisíc, kým v polovici lanského roka ich bolo o tretinu menej. Koľko klientov priniesli partnerskí značkoví predajcovia – Naymobile, Tesco Mobile a Swan Mobile –, to operátor nezverejnil.
Okrem plusových výsledkov zaznamenala O2 aj jeden mínusový. Priemerný výnos na jedného zákazníka (ARPU), využívajúceho služby so zmluvou a faktúrami klesol na 19 eur – z vlaňajších 25 eur. Výnos na jedného klienta s predplatenou kartou sa nezmenil, ostal na ôsmich eurách.
Pokles ARPU zapríčinil zrejme práve zväčšujúci sa počet klientov a fakt, že k O2 postupne prichádzajú zákazníci s nižšou spotrebou mobilných služieb. Pokles mohlo, teoreticky, sčasti spôsobiť i zníženie cien služieb, keď operátor v novembri zaviedol službu, umožňujúcu za určitý mesačný poplatok volať bezplatne na tri vybrané telefónne čísla.
Oficiálne vysvetlenie poklesu ARPU hovorí o tom, že noví zákazníci po prechode na O2 Fér platia len za to, čo prevolajú – neúčtujú sa im mesačné poplatky. „Výsledkom sú nižšie účty za telefón,“ dodáva hovorca O2 René Parák.
O2 sa postupne stále viac zbavuje závislosti na národnom roamingu – využívaní siete konkurencie, T-Mobilu. V polovici roka tretí operátor pokrýval signálom z vlastnej infraštruktúry 94,4 percenta populácie Slovenska a vo svoju sieť realizoval 89 percent volaní, čo je o päť percentuálnych bodov viac ako pred rokom.
Polročné výsledky zverejnil aj najväčší slovenský operátor, Orange. Ten sa už toľkými plusovými percentami odprezentovať nemohol, no svoj biznis aj tak nevidí negatívne.
Výnosy Orangeu v prvom polroku klesli medziročne o osem percent na 374,6 mil. €. Hospodárske výsledky sa podľa hovorcu firmy Richarda Fidesa vyvíjali „v súlade s finančným plánom, ktorý odzrkadľuje vývoj ekonomiky, ako aj situáciu na slovenskom telekomunikačnom trhu“.
Oproti vlaňajšku sa Orangeu znížil i počet aktívnych zákazníkov – o 46-tisíc, koncom júna ich mal 2,8 milióna. K tomuto vývoju však R. Fides dodáva, že od začiatku roka najväčší slovenský telekom uzavrel 180-tisíc nových kontraktov. A že počet zákazníkov mobilných služieb so zmluvou vzrástol o takmer päť percent. Na optickej sieti mal Orange 43-tisíc abonentov, pred rokoch ich bolo 29-tisíc.
Súčasnú situáciu na telekomunikačnom trhu podľa Orangeu charakterizuje dvojica protichodných faktorov. Prvým je regulácia – hlasových služieb a roamingu. Druhým – kontinuálne rastúci záujem zákazníkov o mobilné dátové služby.
Dáta označuje Orange za „tradične najrýchlejšie rastúcu zložku výnosov“. V prvom tohtoročnom polroku vzrástli o 3,6 percenta. Mal sa o to zaslúžiť najmä záujem o internetové pripojenie cez 3G sieť. Počet používateľov mobilných dátových služieb Orangeu stúpol medziročne o 28 percent a dátová prevádzka narástla o bezmála 80 percent.
Foto na titulke - Flickr.com