Séria Tomb Raider vznikla v roku 1996. Ponúkla sexi nebojácnu hrdinku s dvomi koltmi za opaskom, ktorá sa stala videohernou ikonou a dostala sa aj na titulky nielen herných magazínov. Potvrdila tiež pohľad z tretej osoby, keď sa hráč pozerá na dianie spoza chrbta hrdinky, ako dobrý a prehľadný štýl.
Základná myšlienka bola chytľavá: archeologička sa vydáva po stopách starých civilizácií a hľadá v zapadnutých hrobkách poklady a artefakty. Akcia nie je priamočiara. Vyžaduje si zapojiť logické premýšľanie, získať prehľad nad spleťou stratených ciest, riešiť rozličné priestorové rébusy.
Tomb Raider mal prvé štyri roky skvelé hry. No potom autori nechali Laru zomrieť a začali sa problémy. Päťka s podtitulom Chronicles sa odohrávala v rôznych historických obdobiach, no už to nebol celistvý zážitok.
Šestka s podtitulom Angel of Darkness skočila na novú generáciu konzol. Vyčerpaní autori zo štúdia Core Design stavili všetko na jednu kartu: Laru oživili a nechali ju behať v mestských prostrediach s novou dávkou stealth mechaník. Nefungovalo to. Angel of Darkness prepadol.
Preto Eidos vymenil štúdio. Tomb Raider: Legend vrátil Laru späť do divočiny, dal jej nový mechanizmus (možnosť zachytávať sa o kovové objekty), vyznel ako dobrá variácia. Potom tvorcovia pripravili grafický remake prvej časti – Tomb Raider: Anniversary bol krajšou verziou prvej časti a pripomenul hráčom, čo fungovalo na začiatku série. Napokon autori uviedli v roku 2008 aj Tomb Raider: Underworld, ktorý pokračoval v zabehnutom štýle.
Crystal Dynamics ako nové štúdio pochopilo, čo funguje a ich tri hry zafungovali. Potom si dali pauzu a vydali menšiu hru Lara Croft and the Guardian of Light.
Medzičasom sa viaceré herné série dostali do bodu, kedy už nezaberali a/alebo bolo potrebné prispôsobiť ich modernejším hrám. Podobne ako SSX, Need for Speed alebo DmC, Syndicate a XCOM, aj Tomb Raider začína od začiatku. Autori na výstave E3 v júni 2012 ukázali novú hrateľnosť Tomb Raidera – akčnejšiu, adrenalínovejšiu... Akoby to bola už iná hra...
Tomb Raider: Ako sa to všetko začalo
Hra sa vo veľkej miere zmenila, ale stále si ponechala aj pôvodné elementy. Úvod je oveľa dynamickejší ako kedykoľvek predtým: Lara Croft je na expedícii s posádkou a ich loď stroskotá neďaleko japonských ostrovov. Zrazu je Lara uväznená a visí hore hlavou v jaskyni. S vašou pomocou sa vyslobodí, uháňa preč, manévruje v tesných priestoroch, vyhýba sa padajúcim skalám...
Prvý logický puzzle prichádza rýchlo. Lara objaví zápalné sudy, ale oheň sa nachádza v časti, ktorý oddeľuje prúd vody. Všimnete si rímsu, ktorou by sa mohli predmety dostať k sudom, ale neviete na ňu vyskočiť. V priesmyku nájdete oheň aj plaviace sa sudy, no prúd vody ich zahasí. Vyskočíte na hornú plošinu a silou sa opriete do klietky, ktorá sa otvorí, nič ňou neprechádza a ani z vedľajšej klietky na ňu nedoskočíte.
Riešenie je zložitejšie: nižšiu klietku treba naplniť sudmi a zapáliť ich. Potom spáliť laná a zdvihnúť sudy do výšky, odtiaľ sa dostanú do druhej klietky a keď sa do nej opriete, už sa kotúľaju k výbušným a dostanete sa konečne ďalej.
Ten príklad svedčí o tom, že Tomb Raider nie je iba o zbesilom behaní v tuneloch alebo šplhaní sa po vraku obrovského lietadla, čo zase pripomenie Uncharted. Tejto sérii sa Tomb Raider veľmi približuje, ale je to začarovaný kruh, lebo Uncharted si veľa požičal od Lary Croft.
Nový Tomb Raider je celkovo dynamickejší a nestavia toľko na veľkých puzzle, má lepší spád. Úvodný nápis sa objaví po 45 minútach, čo dáva nádej, že toto nebude hra na dva-tri večery. Po prvej hodinke, ktorá je viac-menej lineárna, príde prvý moment, kedy sa Tomb Raider viac otvorí.
Prvé úlohy v čase, keď sa nehýbe pod vami zem, sú skvelou akciou na prežitie. Zakladáte si oheň, hľadáte kúsky jedla, prvú zbraň (luk a šípy), lovíte horskú zver, pripravíte si prvé jedlo. Už v tom čase sa hra čiastočne otvorí – v priestranstve možno nájsť tucet predmetov, až potom sa vrátiť do tábora. Systém táborov je výborne vymyslený, práve tu sa vám zúročia získané skúsenosti a pretavíte ich do nových vlastností Lary.
Neskôr sa v hre dostanete k čoraz väčším priestranstvám a budete prehľadávať aj titulné hrobky. Tomb Raider zaujímavo kombinuje sugestívne exteriéry, kde sa hrá s prírodou i živlami ako voda a oheň, resp. stiesnené a napínavé interiéry, kedy neviete čo na vás vybafne či čo nájdete.
Príbeh dáva odpovede na niektoré otázky, ale zároveň do série kladie aj pár nových. Toto má byť hra, ktorá ukáže, ako sa Lara Croft postupne zocelila a čím musela prejsť, aby sa stala tou, ako ju už 17 rokov poznáme. V tomto smere hra napĺňa požiadavky a navyše úspešne reštartuje sériu do novej podoby so skvelou produkciou. Spolu s Ni no kuni zatiaľ najlepšia hra 2013.
Tomb Raider vyšiel globálne 5. marca 2013 na PS3, X360 a PC.
Prečítajte si aj naše ďalšie recenzie hier:
- Aliens: Colonial Marines
- Dead Space 3
- Ni no kuni
- DmC: Devil May Cry
- Need for Speed: Most Wanted - A Criterion Game
Alebo si vyberte zo zoznamu našich všetkých recenzií.
Foto na titulke a v článku - Square Enix