Nový rok 2011 sa začal v Esete veľkou manažérskou prestavbou. Štyria zo šiestich majiteľov firmy, produkujúcej bezpečnostný softvér, sa stiahli z operatívneho riadenia (piaty z neho odišiel už dávnejšie). V topmanažmente ostal len Richard Marko, ktorý po Miroslavovi Trnkovi prevzal funkciu generálneho riaditeľa.
Tak ako pred pár rokmi M. Trnka, aj vy sa na pozíciu generálneho riaditeľa posúvate z postu šéfa technológií. Týmto spôsobom sa v Esete vyberá najvyšší manažér?
Vyzerá to tak. Vlastne to dáva zmysel. Vždy sme tvrdili, že sme firma postavená na technológiách. No nebol to jediný dôvod, prečo som sa stal generálnym riaditeľom. Ďalším je, že ako jeden zo spolumajiteľov firmu dobre poznám a bol som zapojený do rôznych projektov. Okrem toho, majitelia sa snažili vybrať človeka, ktorý má chuť ťahať firmu dopredu a ktorý by zároveň ľudí vo firme skôr spájal, ako by vyvolával spory. A dospeli k záveru, že takýmto človekom by som mohol byť ja.
Budú stratégiu firmy naďalej určovať jej majitelia?
Dá sa očakávať, že správna rada, zložená z majiteľov, bude prichádzať s iniciatívami, ktoré manažérskej štruktúre navrhne na rozpracovanie. Keďže väčšina majiteľov odchádza z manažérskych funkcií, budú mať viac času, aby sa venovali dlhodobej vízii. No predpokladá sa obojstranný dialóg. A generálny riaditeľ by mal byť premostením medzi správnou radou a operatívnym riadením.
K
am chcete, aby sa Eset posunul? Môže sa stať globálnou megafirmou vo svojom odbore, ako je napríklad McAfee?
Cieľ, že chceme byť veľkí ako McAfee, si síce dať môžeme, ale je to vzdialené reálnej praxi. Radšej ideme krok za krokom a uvidíme, kam dospejeme. Naša vízia je, aby firma existovala aj o dvadsať rokov a aby stále mala atribúty, ktoré má v súčasnosti. Aby sa prezentovala ako technologický líder, aby ľudia, ktorí v nej pracujú, boli na ňu hrdí, aby aj okolie vnímalo firmu ako dobrého partnera. A to sa nedá udržať stagnáciou. Musíme ísť dopredu.
V čom vidíte možnosti ďalšieho rastu Esetu?
V zásade sa nám ponúkajú dva smery. Jedným je rozširovanie produktového portfólia na nové, predovšetkým mobilné platformy. Vnímame, ako výrazne sa do trhu zahryzli tablety, najmä iPad, a ako menia správanie spotrebiteľa. Negatívne zasiahli predaj notebookov a netbookov, ktorý ťahá aj iné segmenty vrátane antivírusového softvéru. Tomu sa musíme prispôsobiť.
A ten druhý smer?
To je korporátny trh. Tento smer zasa vyplýva z veľkosti našej firmy. Napríklad máloktorá banka si kúpi produkt od začínajúcej firmy. Platilo to aj o nás: keď sme začínali, takíto zákazníci boli mimo nášho dosahu. Ale to sa už začína meniť. Máme renomé, históriu. Korporátni zákazníci nás sami oslovujú a naším cieľom je, aby sme im dokázali ponúknuť riešenie, ktoré ich uspokojí.
Pokiaľ ide o nové platformy, aký podiel tržieb Esetu v súčasnosti tvorí bezpečnostný softvér pre mobilné zariadenia?
Minimálny, pod jedno percento.
Mobilná aplikácia Esetu je momentálne dostupná iba pre zariadenia s obstarožnými systémami Symbian a Windows Mobile. Prečo ste s rozširovaním portfólia nezačali skôr? Veď iPhone je na trhu štyri roky a ostatné dva roky výrazne rastie aj predaj smartfónov so systémom Android.
Dobrá otázka. Máme tím ľudí, ktorý na nových platformách pracuje. No myslím si, že vytvoriť zmysluplnú bezpečnostnú aplikáciu pre iPhone je zatiaľ dosť ťažké. Jeho systém je uzavretý, výrobca nedáva nástroje na to, aby v ňom takéto softvéry existovali. Okrem toho, iPhone je stále nová platforma a autorom škodlivého kódu chvíľu trvá, kým sa zorientujú a nájdu spôsoby, ako ju infikovať. Android je otvorenejší. Na ňom intenzívne pracujeme a je otázkou najbližších mesiacov, kedy prídeme s bezpečnostným produktom.
Eset už aplikáciu pre iPhone má, ale tá je skôr marketingovej povahy. Takú má i väčšina tradičných výrobcov bezpečnostných softvérov. Jediný, kto v App Store predáva aplikáciu, ktorá sa tvári ako bezpečnostná, je Trend Micro.
Aj softvér od Trend Micra poskytuje len veľmi obmedzenú funkcionalitu.
No aspoň si buduje pozíciu do budúcnosti.
Určite. Nemusí to byť zlý krok. No nemyslím si, že by sa to dalo považovať za použiteľnú bezpečnostnú aplikáciu. V každom prípade, pracujeme na tom. Náš tím robí aj s jailbreaknutými [odomknutými] iPhonmi, aby sme si vybudovali know-how, aby sme vedeli reagovať, keď sa situácia začne meniť. Zatiaľ sú systémy pre smartfóny relatívne stabilné. No je pravdepodobné, že sa v nich objavia diery, ktoré začnú využívať škodlivé kódy, a potom sa politika výrobcov zmení.
Zdroj: Maňo Štrauch
Čo sa týka vášho tradičného PC biznisu, ako často myslíte na ohrozenie bezplatným antivírusom od Microsoftu?
Nemyslím na to často, ale verím, že je to vážna hrozba. Microsoft na to išiel logicky. Windowsu sa často vyčítali bezpečnostné nedostatky a toto je odpoveď. Microsoft sa do toho pustil s vervou, oslovil celý priemysel, nakúpil množstvo odborníkov...
Už to pociťujete na číslach?
To, že sme vlani rástli pomalšie ako pred dvoma rokmi, mohlo spôsobiť viacero faktorov – kríza, iPady... No je pravdepodobné, že bezplatný antivírus od Microsoftu je jedným z nich. A jeho vplyv určite nie je zanedbateľný. Reálne to pociťujeme napríklad na predaji licencií univerzitám, ktorým vie Microsoft za dobrú cenu dodať Windows, Office a k tomu ešte antivírus.
Nemôže Microsoft urýchliť ústup „tradičného“ modelu v antivírusovom biznise, založeného na predaji licencií? Neprichádza čas pre verziu vášho softvéru zadarmo, ako to už robia viacerí konkurenti Esetu?
To je ťažká strategická otázka. Závisí od kontextu. Vezmite si čínsky trh. Síce s vysokou mierou pirátstva a nízkymi cenami licencií, no fungoval. Potom jedna firma prišla s produktom zadarmo a bez obmedzení a za pol roka prevzala polovicu trhu. Ostatní výrobcovia spanikárili a takisto rozbehli bezplatné verzie programov. Trh sa zdeformoval, celý systém sa začal rozpadať. Naše trhy sú stabilnejšie, no aj na nich platí, že ak všetci idú nejakým smerom a ja sa k nim pridám, tak v tom väčšinou až taký úspešný nebudem. Skôr chceme hľadať cesty, ktoré by nás odlíšili od bezplatných riešení. Technologickou úrovňou, kvalitou služieb. To sú veci, ktoré vedia platený trh odlíšiť od trhu zadarmo.
Ale aj produkty firiem s free modelom, napríklad českého Avastu, sú technologicky a kvalitatívne hodnotené vysoko. A z pohľadu na finančné výsledky sa zdá, že ich stratégia bezplatného štandardu a plateného nadštandardu funguje.
V prípade Avastu funguje. No treba si uvedomiť, že Avast takto riešil svoju krízovú situáciu [skutočne to tak bolo, ako pred časom vysvetlili majitelia Avastu]. A jeho príjmy nie sú porovnateľné s príjmami Esetu. Pre nás je dôležité, že nezávislé prieskumy ukazujú, že naši zákazníci sú spokojní s riešením, ktoré im poskytujeme.
Prejdime k biznisu v korporátnom segmente. V roku 2008 Eset kúpil českú firmu Šetrnet, ktorá sa stala základom novej divízie služieb počítačovej bezpečnosti, spustenej začiatkom vlaňajška. Ako po roku hodnotíte jej výsledky?
Bude to potrebovať svoj čas, aby sme to dostali do úrovne, ktorá by sa dala finančne porovnávať so zvyškom firmy. Zatiaľ sme v úvodných fázach. Trvalo nám trochu dlhšie, kým sme to celé dali dokopy, služby reálne ponúkame len niekoľko mesiacov. Na objektívne hodnotenie je ešte priskoro, no osobne mám pocit, že to ide dobrým smerom. Vo všeobecnosti nás v korporátnom segmente čaká ešte veľa práce na produktoch. Špeciálne sa venujeme vzdialenej správe, pracujeme na novej architektúre týchto služieb.
Mienite manažované služby poskytovať len pre bezpečnostný softvér? Nebude vás brzdiť, ak zákazník bude požadovať rozsiahlejší outsoucing vrátané aplikácií či databáz?
Ešte nie sme vo fáze, že by sme poskytli kompletné riešenia v takomto zmysle. Potrebujeme vyriešiť, či budeme spolupracovať s inými poskytovateľmi, alebo sa budeme snažiť postupne pokryť takéto široké spektrum. No počítačová bezpečnosť ponúka veľa príležitostí, napríklad prevenciu únikov dát. Veľmi obmedzenú funkcionalitu už v produktoch máme, no poskytovanie služby ako celku, to je už iná káva.
Zrejme by ste ešte nevedeli zabrániť únikom diplomatických správ na Wikileaks.
To nie. Ale tento prípad poukazuje na to, čo je čoraz väčší problém. Vo firmách existuje množstvo ľudí, ktorí majú prístup k dôverným dátam. Je veľmi ťažké zabrániť, aby unikli, ak sa ich niekto rozhodne vyniesť. Riešenia, ktoré by takéto situácie riešili, majú podľa mňa perspektívu.
Ako manažujete inovácie? Môžu zamestnanci venovať dvadsať percent pracovného času veciam, ktoré nesúvisia s ich aktuálnou náplňou práce, ako to majú zavedené v Googli?
Nie je to takto formalizované, aj keď to možno takto nejako urobíme. Náš pracovný režim nie je o striktnom projektovom riadení. Ak ľudia majú nápad, poradia sa s vedúcim a dokážu sa s ním dohodnúť, že sa mu budú venovať. Okrem toho, robíme brainstormingy, na ktorých ľudia prichádzajú s novými nápadmi.
Chcete do nových segmentov trhu vstupovať akvizíciami?
Eset má zatiaľ za sebou dve akvizície, českého Šetrnetu a košického Comdomu. V oboch šlo o cestu, ako získať kompatibilné vývojárske tímy a technológie. Osobne nie som prívrženec akvizícií, aj keď ich neodmietam. No sú to drahé rozhodnutia a často pri nich chýba pridaná hodnota.
Vstup Esetu na burzu stále nie je témou? Výnosom z predaja akcií by ste mohli financovať rozvojové projekty alebo obchodné aktivity v perspektívnych regiónoch.
Nemám pocit, že by Esetu chýbali peniaze na realizáciu nápadov. Je to skôr o dobrých projektoch a ľuďoch, ktorí ich dokážu realizovať. Ja sa určite budem venovať hľadaniu a získavaniu najlepších odborníkov. Podobne ako to robil Microsoft – snažil sa kúpiť expertov a čiastočne sa mu to aj darilo. No nie každý chce robiť pre Microsoft.
Richard Marko (37) vyštudoval informatiku na Technickej univerzite v Košiciach, kde v roku 1996 získal inžiniersky titul. Ešte počas vysokoškolských štúdií začal pracovať v Esete, v roku 2005 v ňom ako jeden z kľúčových zamestnancov získal aj vlastnícky podiel. Je spoluautorom antivírusového systému Nod32. Od roku 2008 bol technologickým riaditeľom Esetu.
Foto v článku a na titulke – Maňo Štrauch
Viac o pozadí zmien v manažmente Esetu si prečítajte v aktuálnom vydaní TRENDU č. 1.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Dvanásť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.