Everybody’s Gone to the Rapture – keď vyhynie život

Novinky pre PlayStation4: Mrazivý horor, apokalyptická dráma a papierová arkáda

Everybodys Gone to the Rapture

V klasickom žánri PC adventúr ste behali po svete, hľadali predmety, riešili hádanky, viedli dialógy s inými postavami a sledovali dej. Aj Everybody’s Gone to the Rapture je adventúra, ale polovica úloh tu chýba: žiadne dialógové vevtvy, puzzle či práca s predmetmi. V tejto hre ostanete sami v dedinke na britskom vidieku, kde neostala žiadna živá duša: ľudská či zvieracia. Putujete po cestách, domoch, tu sa môžete kochať východmi či západmi slnka alebo hlbokou nocou.

Čakajú vás tu iba dve aktivity, vďaka ktorým je hra absolútne prístupná aj pre nováčikov či nehráčov. Chodíte po svete, neraz doslova zdĺhavou chôdzou a hľadáte príčiny, prečo ľudia zmizli a kam išli (titul tvrdí, že do Rapture, ale neviete vopred, čo to vlastne má byť – mesto, raj, záhuba?). Hre pomáha rozdelenie na šesť kapitol, pričom v každej sledujete osud inej postavy. Šestica má odlišné pohlavie, povolanie, životnú situáciu – a vy cez stopy, náznaky a obrysy v minulosti odhaľujete fragmenty deja.

Najprv je podnetné spoznávanie sledovaných postáv, potom ich osudov a napokon aj celého sveta. Na krásnej scenérií nevidíte žiadnu stopu po ničivej sile, ani kráter z vesmírnej lode (čo keby všetkých uniesli zrazu prepadli ufóni). Veľkým pomocníkom je svetelná entita, ktorá sa objavuje na nečakaných miestach a vracia vás späť do minulosti: nielenže slúži ako grafický efekt, má isté opodstatnenie.

Áno, Everybody’s Gone to Rapture môžete prejsť za dva-tri večery (alebo aj týždeň, ak sa nebudete ponáhľať a servírovať si jednu kapitolu denne). No je to presne hra, ktorá stiera rozdiely medzi hrou a umením či hlbším vyznením videoherného média. A je prístupná; aj tým, čo hrajú prvú hru v živote.

Until Dawn – mrazivý horor z horskej chaty

Novinky pre PlayStation4: Mrazivý horor, apokalyptická dráma a papierová arkáda

Until Dawn

Béčkové horory využívajú tento motív veľmi často a umne. Pošlite skupinu tínendžerov do opustenej chaty v horách, nechajte tam vyčíňať naštvaného medveďa, vraha, emzáka, predátora či neznámu silu a máte postarané o výživný nervydrásajúci zážitok, kde si treba síce obľúbiť pár hrdinov, ale zďaleka nie všetkých, lebo konca sa nedožijú. A v Sony sa konečne rozhodli prerobiť námet na hororovú hru!

Osem tínendžerov zažilo pred rokmi istú tragédiu a teraz sa vrátili na rovnaké miesto: horskú chatu. Je to strašidelné miesto samé o sebe, nehovoriac o momente, keď naň padne tma. Práve tu sa odohráva príbeh, ktorý prikvačí hrdinov a vás ako hráča ku stene i vyvolá potrebné momenty teroru. Všetko sa rysuje podľa tínendžerskej vyvražďovačky a štruktúra je zrejmá: prvá tretina buduju atmosféru, tím a predstavuje postavy, ktoré sa stanú potenciálnou obeťou neznámeho zla. V druhej tretine má všetko zrazu nový nádych a objavuje sa sila zla – aby v tretej všetko kulminovala a nadišlo veľké finále.

Je výborné vidieť, že Until Dawn dostal profesionálnych hercov: Hayden Panatierre, Peter Stormare či Rami Malek sú hviezdy slušnej kategórie a vďaka nim postavy hrajú, nie sú iba na scéne. Ľahšie sa o ne bojíte i staráte. Väčšinu času vnímate dej, chodíte po chate i okolí (ako v Rapture, aj tu je chôdza najdôležitejší úkon), venujete sa drobným aktivitám ako škrtanie zápalok, pohyb predmetu, samotným dialógom a nechýbajú ani QTE (quick-time events), t.j. treba postláčať prvky v istej sekvencii, aby ste niekam ušli či absolvovali istý sled udalostí. Until Dawn je veľmi filmová hra – ale v dobrom smere.

Poteší milovníkov žánru hororu ako dobrej a hrateľnej variácie. Posúva ďalej vývoj herných postáv, už to nie sú iba ciele, ale plnohodnotné charaktery. Dáva voľnosť: takmer dva tucty bodov, kde volíte osudy postáv a tým pádom sa posúvate k rozličným koncom hry: či všetci zomrú alebo niekto prežije?

Tearaway: Unfolded – arkáda vo svete z papiera

Novinky pre PlayStation4: Mrazivý horor, apokalyptická dráma a papierová arkáda

Tearaway Unfolded

Tearaway je jeden z najoriginálnejších titulov pre PS Vita a maximálne využil ovládacie prvky handheldu. Dotykový displej, spodnú plochu, kameru, mikrofón či tlačidlá – všetko našlo uplatnenie v dobrodružstve v papierovom svete, kde sa jeden hrdina či hrdinka vydal(a) na cestu doručenia tých najosobnejších odkazov pre vás, teda hráča. Postupne zdolávajú papierové oceány, vandrujú cez lesy a stretávajú rozličné postavy i prekážky. A aj nepriateľov: veveričky, vedcov, divú zver i naštvaných Scrapsov, ktorí pribudli do rastra bizarných postáv. Tearaway Unfolded je sčasti remake a sčasti nová hra – majitelia PS Vita si spomenú na isté momenty, ale sú tu aj nové pasáže či časti deja.

Na PS4 hra funguje vďaka odlišnému využitiu prvkov, ale opäť sa rysuje celá plejáda: DualShock 4 má nielen tlačidlá, ale aj dotykovú plochu a pomáha i aj svetelným pásom na bočnej strane. Postupne si ich osvojíte a je fajn ich dostať do krvi, aby ste sa neskôr sústredili už iba na príbeh a obsah. Miera kreativita je vysoká pri riešení elementárnych hádaniek i porážaní nepriateľov – ale toto nie je akčná hra. Zameranie na kreativitu je výrazné: či si skladáte papierové objekty alebo tvoríte snehovú vločku, prípadne vlastný portrét, vždy prináša hra odlišný zážitok.

Bolo by totiž príliš jednoduché napísať, že ide o iba o ďalšiu arkádu, kde hrdina uháňa vpred a hľadá cestu či svoj cieľ. Naopak, každý level je zážitok sám o sebe (niektoré pasáže je lepšie dávkovať a nie ich hltať po sebe), keď vyhadzujete netušiacich nepriateľov do luftu alebo im prstom vytvárate plot či využívate elementy ako napríklad vietor (na Vite ste fúkali do mikrofónu, tu skúsite niečo tiež). Vaše autentické zážitky navyše dotvárajú celý kolorit sveta – on nie je papierový zbytočne.

Ale z papiera je všetko. Steny, cesty, stromy, prekážky, hrdinovia i oponenti. S farebnou paletou sa autori vyhrali rovnako výdatne: zelená, modrá, nočná fialová či svetlé žlté a oranžové vás naladia vždy inak. Je to audiovizuálny majstrovský kúsok aj vďaka britským rozprávačom – a na PS4 má aj vyššie rozlíšenie. Kreativita a variabilné ovládanie sú kľúčom k obohateniu žánru a tu znamenite fungujú.