Rok herných handheldov sa posúva do druhej fázy. Po množstve konferencií, oznámení i prvých reklám prišiel na trh prvý prístroj – Nintendo 3DS sa v sobotu (26. februára) začalo predávať v Japonsku. Pri cene 25-tisíc jenov (220 €) ide o najdrahšiu vreckovú konzolu značky Nintendo za posledných desať rokov (Nintendo DS štartovalo za 15-tisíc jenov a jeho XL verzia stála 20 tisíc). Na trhu so silnejúcou konkurenciou smartfónov mu má pomôcť technológia, ktorá je zatiaľ v brandži unikátna – 3D bez okuliarov.

Premiéra po japonsky

To, že Nintendo 3DS odštartuje predaj v Japonsku, sa čakalo. Tamojší trh je handheldový raj a Nintendo je japonská firma. Je zaujímavé sledovať, ako si Japonci hýčkajú svoju premiéru. Na Západe sa spravidla oznámi dátum launchu – a hneď začnú plynúť predobjednávky do kamenných či internetových obchodov. Keď príde deň D, predobjednávky sú vybavené a do radu pred obchod sa postaví nanajvýš stovák ľudí. V Japonsku sa spravidla čaká vždy, všade a na všetko. Či už ide o DVD s animé, nový diel Pokémona, plastovú hračku Kamen Raider (štartovala takisto v sobotu a niekde na ňu čakalo viac ľudí ako na 3DS) alebo novú konzolu.

Nová 3D konzola od Nintenda sa už predáva

Nintendo na úvodnú päťtýždňovú fázu predaja pre japonský trh určila 1,5 milióna konzol, z toho na deň štartu 400-tisíc, čo sa kvalifikuje ako nedostatočné množstvo. Napriek tomu reklamná kampaň je masívna. Ako píšu viaceré servery, Tokio pokrývajú plagáty na 3DS skoro na každom kroku. Ale spraviť reklamu v hlavnom meste Japonska neznamená kúpiť pár stovák billboardov, lebo tie sa nachádzajú skôr na perifériách. Na tento účel sa treba dostať na každú stanicu metra, svetelnú obrazovku v centre a, ak to rozpočet dovolí, pokryť aj známe budovy ako napríklad obchodný dom Shibuya 109.

A pretože 3D efekt sa ťažko promuje v obyčajných reklamách, zorganizovalo Nintendo navyše akciu Nintendo World 2011 na výstavisku Makuhari Messe, kde sa bežne koná Tokyo Games Show. Počas troch dní (8. až 10. január) si záujemcovia mohli vyskúšať približne tucet hier, samozrejme s typickým hodinovým čakaním v rade a vytúženou 15-minútovou chvíľou.

Dva dni po skončení tohto podujatia Nintendo oznámilo, že 20. januára 2011 začne v spolupráci s tromi najväčšími obchodnými elektroreťazcami Yodobashi Camera, Bic Camera a Softmap prijímať predobjednávky. V ten deň (dokonca pracovný, štvrtok) sa do ulíc vyrojili tisícky fanúšikov, aby sa postavili do radu na obyčajný lístok, ktorý ich oprávňuje kúpiť si prístroj v deň launchu 26. februára. Našinec by nezbadal rozdiel medzi tým, či sa čaká už na novú konzolu...

Nová 3D konzola od Nintenda sa už predáva

Nintendo zvyčajne nie je priaznivcom preobjednávok a skôr sa drží klasického systému predaja a obrovského náporu hneď v deň 1. Ale záujem o 3DS sa dal čakať taký obrovský, že firma zmenila stratégiu a na predobjednávky pristúpila. Dalo sa síce predobjednávať aj online, napríklad na japonskom Amazone, no pocit vyvrcholenia po niekoľkohodinovom čakaní pred Yodobashi Camera (v Tokiu bolo šesť stupňov, čo je na tamojšie pomery dosť chladno) je pre Japoncov zrejme na nezaplatenie.

V deň začiatku predaja potom mnohé obchody v najvyhľadávanejších štvrtiach ako Akihabara, Shinjuku, Shibuya alebo Ikebukuro vyvesili oznamy, že budú predávať iba systémy na predobjednávky. Záujemca bez časenky nemal šancu. No aj tak sa v Tokiu našli obchody, ktoré zásoby na priamy predaj (tzv. same day sales) dostali a tam sa odohrala klasická scéna čakania od polnoci či skorých ranných hodín. Všetky 3DS konzoly sa v prvý deň vypredali za necelú hodinu, niektoré obchody reportovali, že po 3DS sa zaprášilo za 40 minút.

Nová 3D konzola od Nintenda sa už predáva

Shibuya Tsutaya preto ešte v sobotu brala predobjednávky na ďalšiu várku konzol, ktorá mala prísť v nedeľu. Aj ďalšie obchody ako Sofmap v Akihabare či Bic Camera v Ikebukuro zrazu získali na nedeľu nový tovar. Na slovenské pomery, kde sa špedícia a pracovný čas zastaví prakticky už v piatok poobede a do pondelka rána sa nerozbehne, je to niečo nevídané.

Trojrozmerné Tamagoči

Ako vyzerala ponuka hier? Japonci mali na štart 10 titulov. Tri z nich sú variácie na Nintendogs+cats, v ktorých sa hráč stará o domácich miláčikov (na DS vyšli iba Nintendogs, teraz do hry pribudli aj mačky). Ak sa pýtate, či toto bude niekto hrať, spomeňte si na ošiaľ z Tamagoči.

Pri štarte nesmela chýbať ani pretekárska hra Ridge Racer, ktorá stojí pri zrode každej japonskej konzoly (a dokonca aj pri X360). Super Street Fighter IV či Pro Evolution Soccer sú športové a bojové tituly skonvertované do 3D. Sengoku Musou Chronicle je akčná hra bojovníka proti presile.

Štart praje aj menej výrazným titulom ako Combat of Giants: Dinosaur 3D, béčkovej hre, v ktorej sa bojuje proti dinosaurom. Ponuku japonských hier uzatvára nový diel série Professor Layton, kde hráč rieši stovky hádaniek a sleduje pútavý príbeh.

Nová 3D konzola od Nintenda sa už predáva

S trochou nadsádzky možno povedať, že zastúpenie má väčšina obľúbených žánrov, ktoré v Japonsku fičia. Možno tipovať, že víťazne zo štartovacieho predaja vyjdú Nintendogs+cats, za ktorými bude s odstupom nasledovať Professor Layton, Street Fighter, Pro Evolution Soccer a Sengoku Musou.

Západný svet čaká štart Nintendo 3DS koncom marca – Európu v piatok 25., USA v nedeľu 27. a Austráliu vo štvrtok 31. Firma sa za mesiac rozhodla obísť s novinkou celý svet a za prvých päť týždňov predaj štyri milióny konzol. Západniari dostanú viac hier (Európa asi 13, Severná Amerika 18), pribudnú The Sims 3, Madden NFL, skákačka Rayman aj Lego Star Wars III.

Foto - Andriasang, Famitsu, Dengeki, Impress Watch