V poslednom minuloročnom kvartáli Nokia dodala na trh 15,9 milióna smartfónov, píše fínska značka v tlačovej správe. V prvej päťke hitparády výrobcov, ktorú zostavuje analytická agentúra IDC, však chýba. Hoci čínska ZTE, ktorá skupinu lídrov uzatvára, má podľa nej na konte len deväť a pol milióna smartfónov.
Rozdiel je v uhle pohľadu. Nokia za smartfóny považuje aj mobily z produktovej rady Asha. Od jesene, kedy uviedla modely 308 a 309, poskytujúce „plný smartfónový zážitok“. Pár mesiacov predtým, pri modeloch 305, 306 a 311 to bol len „takmer smartfónový zážitok“ (smartfóne-like). A februárové novinky Asha 202 a Asha 203 označovala firma ešte ako feature telefóny. Inými slovami, šlo o dumbfóny - mobily bez operačného systému, ktorý je hlavnou charakteristickou črtou smartfónov.
Analytici IDC, a napríklad aj Canalysu, považujú evolúciu mobilov Asha za čisto lingvistické cvičenie. Napriek tomu Nokia spočiatku neváhala tvrdiť, že spĺňajú kritériá globálnych prieskumných spoločností - menovala IDC a GfK -, aby sa mohli označovať ako smartfóny.
IDC sa neskôr ohradila, že mobily Asha ako smartfóny nikdy nezaklasifikovala. V najnovšej správe tak Nokia na podporu svojej argumentácie uvádza len GfK.
Dôvod pre lingvistický upgrade mobilov Asha sa ponúka pri pohľade na padajúce pohľady štandardných smartfónov - s operačnými systémami Symbian a Windows Phone. Tých Nokia predala v poslednom kvartáli 6,6 milióna (4,4 milióna windowsových Lumií a 2,2 milióna Symbianov). Naopak, modely Asha si našli cestu k 9,3 miliónu spotrebiteľov.
Asha vznikla v roku 2011 ako nízkonákladový koncept pre rozvíjajúce trhy (Čínu, Indiu, Afriku) v snahe osloviť „miliardu ľudí, ktorí nemajú mobil a ďalšiu poldruha miliardu bez dátového paušálu“. Tieto mobily za nízku cenu mali zaujať smartphone-like službami, ako je ako e-mail či prístup na Facebook. Spočiatku mali klasickú hardvérovú klávesnicu, no v júni Nokia vyšla s produktovou podlíniou Touch, ktorá dostala dotykový displej.
Najnovším (tohtotýždňovým) prírastkom je Asha 310. Nokia na nej vyzdvihuje podporu WiFi a dvoch SIM kariet s možnosťou ich výmeny za chodu - čo ale nie sú úplne nové funkcionality. Rovnako „tradičnou“ Asha výbavou je webový prehliadač, aplikácia pre Facebook, navigačný softvér Nokia Maps, či hry z portfólia spoločnosti Electronic Arts bezplatne stiahnuteľné s e-shopu Nokie.
Asha 310 má trojpalcový dotykový displej, odolný voči poškriabaniu, fotoaparát s rozlíšením dva megapixely a dodáva sa so štvorgigovou pamäťovou kartou. Predávať sa bude v Indii, Afrike a v Brazílii za odporúčanú cenu 75 eur bez dane a dotácie operátorov.
Foto na titulke a v článku - Nokia